Έχοντας γνωρίσει τους Exarsis από την συναυλία τους με τους Anthrax πέρυσι το καλοκαίρι και ακούγοντας αρκετές φορές τις προηγούμενες δουλειές τους, με χαρά δέχτηκα την πρόσκληση για το listening session της τρίτης τους δισκογραφικής δουλειάς “The Human Project”, στα D-Studios στη Νέα Ιωνία. Ο λόγος απλός: η απορία μου ήταν μεγάλη αφού τα παιδιά έχουν φτάσει σε ένα κομβικό σημείο για την καριέρα τους. Οι προηγούμενες κυκλοφορίες τους “Under Destruction” και “The Brutal State”, ενώ ακούγονται ευχάριστα, δεν μπορούσες να πεις ότι είχαν κάποιο δικό τους προσωπικό στίγμα. Επίσης η έλευση τριών καινούργιων μελών στην μπάντα του Αχιλλέα Καμζόλα (Τύμπανα), του Κώστα Φουρακάκη (Κιθάρες) και του Νίκου Τραγκάκη (φωνητικά), καθιστούσε το listening session άκρως ενδιαφέρον.
Καταρχήν, θα πρέπει να πούμε ένα μεγάλο μπράβο στα παιδιά που οργάνωσαν με απόλυτη επιτυχία το listening session αυτό και μας έκαναν να νιώσουμε άνετα από την πρώτη στιγμή και ελπίζω περισσότερες μπάντες να υιοθετήσουν αυτή την πρακτική. Ο Χρήστος (μπάσο) και ο Παναγιώτης (κιθάρες) μας καλωσόρισαν και μαζί με τον Νίκο (φωνητικά) μας εξήγησαν όλες της λεπτομέρειες για το “The Human Project”. Μας είπαν ότι ο δίσκος γράφτηκε (και ηχογραφήθηκε εξ’ ολοκλήρου στο D-Studios) από τα τέλη Αυγούστου έως το Δεκέμβρη του 2014 και ότι αυτή τη φορά προσπάθησαν να βγάλουν μια πιο live αισθητική χωρίς να προσθέσουν πολλά εφέ στην ηχογράφηση, κρατώντας τις πηγές όσο πιο αυθεντικές μπορούσαν.
Επίσης τα παιδιά φάνηκαν πολύ απογοητευμένα με την περιπέτεια που είχαν με τα Mana Studios στα οποία είχαν αναθέσει το Mixing / Mastering, του οποίου το αποτέλεσμα ήταν απογοητευτικό, όπως θα έχετε ακούσει στο πρώτο video στο youtube, το “False Flag Attack”. Αναγκάστηκαν μετά από αυτό να αναθέσουν το Mixing / Mastering στον ιδιοκτήτη του D-Studios, ο οποίος μέσα σε τρεις εβδομάδες έκανε ομολογουμένως καταπληκτική δουλειά.
Αλλά η ώρα είχε έρθει για να ακούσουμε τα κομμάτια, με τα παιδιά να κάνουν την απαραίτητη εισαγωγή σε κάθε τραγούδι. Ας τα πάρουμε με τη σειρά:
1. Αrivval
Ένα κομμάτι γραμμένο για τα μυστικά που μας κρατάνε οι κυβερνήσεις όσον αφορά στην έλευση εξωγήινων στη γη και στα πειράματα που μπορεί να γίνονται πάνω τους. Ένα κομμάτι που γράφτηκε με το παλιό line-up και κάνει Guest φωνητικά ο παλιός τραγουδιστής της μπάντας, Αλέξης. Το κομμάτι ξεκινάει με ένα θανατηφόρο riff και από την πρώτη στιγμή γίνεται αισθητή η πολύ καλή δουλειά του Νίκου στα φωνητικά. Γρήγορες ταχύτητες, αρκετά breaks και το τραγούδι μου ακούγεται πιο μελωδικό αλλά εξίσου επιθετικό με το παρελθόν της μπάντας. Με ευχαρίστηση παρατηρώ τον απογαλακτισμό της μπάντας από τους Nuclear Assault (το κομμάτι μου θύμισε κάπως παλιούς Overkill) σε ένα πιο προσωπικό στυλ. Πολύ ωραίο opener για το δίσκο και αν τα υπόλοιπα κομμάτια ακολουθούν αυτή τη συνταγή, τότε θα έχουμε να κάνουμε με ένα breakthrough.
2. Medicine
Το οποίο μιλάει για ιούς που έχουν κατασκευαστεί στα εργαστήρια (πχ. Έμπολα). Τα παιδιά μας λένε ότι είναι το πιο γρήγορο κομμάτι του δίσκου και όντως έτσι είναι. Η φιλοσοφία είναι η ίδια, το κομμάτι έχει επιθετικά και γρήγορα riffs, ενώ οι Exarsis εδώ εξερευνούν και πιο Ευρωπαϊκά χωράφια (Kreator), αλλά θυμίζει και Razor. Υπάρχει ένα ωραίο break στην μέση του κομματιού ενώ και πάλι μου ακούγεται πιο μελωδικό από τις παλιές κυκλοφορίες της μπάντας. Ο Νίκος δίνει πραγματικά ρέστα και εδώ με τα φωνητικά του που σε κάποιες φάσεις θυμίζει μέχρι και τον King Diamond.
3. Abnormal Generation
Τα παιδιά μας αποκαλύπτουν ότι έτσι λεγόταν η μπάντα πριν πάρει το όνομα Exarsis. Το κομμάτι μιλάει για τον αφανισμό του πληθυσμού μέσω τρόπων που δεν το καταλαβαίνει (π.χ. φαγητό). Εδώ πέφτουν κάπως οι ταχύτητες, ξεκουράζοντας τα αυτιά μας, σε πιο Testament φόρμες. Οι ταχύτητες ανεβαίνουν και πάλι προς το τέλος με ένα riff που πραγματικά σκοτώνει.
4. Police Brutallity
Ένα κομμάτι που είχε γραφτεί αρχικά από το Χρήστο Τζίτζη το 2009 και επιστρατεύτηκε για τις ανάγκες του “The Human Project”. Μιλάει για την βαρβαρότητα της εξουσίας, όπως λέει και ο τίτλος. Σε πιο Anthrax φόρμες με το μπάσο / τύμπανα και φωνητικά μόνο στο κουπλέ. Παραμένει σταθερό στον ήχο του δίσκου μέχρι τώρα με ένα εκπληκτικό σόλο κιθάρας και τον Νίκο στα φωνητικά να ξεφεύγει τελείως.
5. R.F. I. D. (Radio Frequency Identification)
Ένα κομμάτι που μιλάει για το γνωστό τσιπάκι εμφύτευσης στους ανθρώπους. Εδώ γυρνάμε σε πιο US thrash φόρμες, ενώ οι ταχύτητες αλλάζουν συνεχώς. Το κομμάτι είναι αρκετά τεχνικό και ενώ με ξενίζει στην αρχή, με κερδίζει όσο περνάει η ώρα. Το όνομα Witchtower ακούγεται σαν επιρροή του κομματιού. Επίσης το βασικό riff στη κιθάρα μου ακούγεται αρκετά μελωδικό για thrash δεδομένα. Πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση στο τεχνικό thrash από τους Exarsis.
6. False Flag Attack
To πρώτο single της μπάντας, ένα κομμάτι που ίσως έχετε ακούσει στο youtube ήδη, δυστυχώς με την άσχημη παραγωγή από τα Mana Studios. Η διαφορά είναι τεράστια όσον αφορά στον ήχο, αφού η καινούργια παραγωγή αναδεικνύει τι ακριβώς θέλουν να κάνουν οι Exarsis. Πολύ καλό κομμάτι, ίσως το καλύτερο του δίσκου, πιο straightforward με πολύ ωραίο ρεφρέν. Αν δεν το έχετε ακούσει, κάντε το, έστω και με την κακή παραγωγή του Mana, αφού θα πάρετε μια καλή γεύση για την εξέλιξη των Exarsis. Ο τίτλος του τραγουδιού είναι ένας ναυτιλιακός όρος και οι Exarsis τον χρησιμοποιούν για αυτούς που κάνουν ενέργειες για να στρέψουν το μίσος μιας ομάδας (π.χ. θρησκευτικής ή εθνικής) ενάντια σε κάποια άλλη (βλέπε δίδυμους πύργους και War On Terror).
7. Know Your Enemy (322)
Είναι μια εισαγωγή στο επόμενο κομμάτι, το οποίο μιλάει για την γνωστή οργάνωση Skull And Bones, η οποία έχει αναδείξει πολλά σημαίνοντα πολιτικά, οικονομικά κ.α. πρόσωπα παγκοσμίως. Η εισαγωγή αυτή είναι ένα ηχητικό ντοκουμέντο μιας συνέντευξης ενός τέτοιου προσώπου. Το 332, όπως μας είπαν τα παιδιά, είναι ο αριθμός αναγνώρισης των μελών στην οργάνωση. Ψαγμένα πράγματα.
8. Skull And Bones
Το κομμάτι θα είναι και το πρώτο video clip για αυτό το δίσκο. Πολύ ενδιαφέρον κομμάτι, αρκετά τεχνικό, πάλι μου θυμίζει κάπως Testament, στην αρχή σε πιο mid-tempo ρυθμούς ενώ στην συνέχεια ανεβαίνουν και πάλι οι ταχύτητες. Τα φωνητικά εδώ είναι πιο χαμηλά στα κουπλέ ενώ στα ρεφρέν πάλι πιάνουν υψηλές συχνότητες. Πολύ καλή και ενδιαφέρουσα προσέγγιση στον ήχο τους σε αυτό το κομμάτι και ίσως μια συνταγή που θα μπορούσαν να επενδύσουν στο μέλλον.
9. Change Of Plans
Ένα κομμάτι το οποίο μιλάει για λαθρομετανάστες και τις διαταγές που υπάρχουν για το βύθισμα των πλοίων που τους μεταφέρουν. Το κομμάτι είναι επίσης γραμμένο με το παλιό Line-up και είναι στα ίδια υψηλά στάνταρτ με τα υπόλοιπα. Γρήγορο με επιθετικά riff και ωραία φωνητικά βάζει το λιθαράκι του στο σύνολο.
10. Brutal State
Το τελευταίο κομμάτι του δίσκου, το οποίο συνεχίζει την άτυπη παράδοση, που θέλει ο κάθε δίσκος τους να κλείνει με το ομώνυμο κομμάτι του προηγούμενου. Το πιο ελεύθερο κομμάτι του δίσκου και συνάμα το πιο κοντινό σε στυλ με το προηγούμενο δίσκο, κλείνει το δίσκο κατάλληλα.
Συνολικά, το “The Human Project” είναι ένας δίσκος που θέτει καινούργια στάνταρτ για τους Exarsis. Η εξέλιξη της μπάντας είναι πραγματικά αξιοσημείωτη, αφού πλέον μπορούν να καυχηθούν ότι έχουν δικό τους προσωπικό ήχο. Συζητώντας στο τέλος ακούστηκαν πολλά ονόματα σαν επιρροές, όπως αυτά των Watchtower, Razor, Jag Panzer, Heathen Rage, Overkill με τη λίστα να μεγαλώνει. Η μαγκιά τους είναι ότι κατάφεραν όλες αυτές τις επιρροές τους να τις περάσουν από ένα δικό τους προσωπικό πρίσμα και να βγάλουν ένα πολύ δυνατό αποτέλεσμα που θυμίζει Exarsis και μόνο. Η έλευση του Νίκου στα φωνητικά φαίνεται να έχει δώσει άλλη πνοή στη μπάντα και αυτό ακούγεται καθαρά στο δίσκο. Πολύ όμορφη έμφαση δίνουν και οι δεύτερες φωνές του Νίκου οι οποίες παραπέμπουν σε death metal growls και black metal screams.
Μια πολύ μικρή αλλά όμορφη λεπτομέρεια είναι το γεγονός ότι όλοι οι τίτλοι των τραγουδιών έχουν οπτικοποιηθεί στο εξώφυλλο. Τα παιδιά έχουν ψάξει πολύ και το θέμα στίχων με αναφορές ακόμη και στον Πλάτωνα.
Επιθετικότητα, ταχύτητα, υψηλή τεχνική, μελωδία, crossover κιθάρες, πολύ ωραία σόλο, άπιαστα φωνητικά, γρήγορο και συμπαγές rhythm section, όλα αυτά συγκαταλέγονται στο “The Human Project” το οποίο περιμένουμε να ακούσουμε και κανονικά πλέον.
Κείμενο: Δημήτρης Σταύρος