AlbumsΚριτικές

Therion – Beloved Antichrist (Nuclear Blast)

[Option A]

Δεν θα κάτσω καν να αναλωθώ στην κουβέντα του αν οι Therion πλέον είναι μια μπάντα η οποία μπορεί να κυκλοφορήσει κάτι το καλό. Προσωπικά βρίσκω ότι οι Σουηδοί και ο συμπαθής Johnsson, έχουν πλέον φύγει από την καλή εποχή τους. Ο τελευταίος δίσκος που μπορώ να πω ότι μου έκανε εντύπωση, ήταν η διπλή κυκλοφορία του “Sirius B/Lemuria”, αλλά και πάλι, η μεγάλη διάρκεια των δίσκων, απλά τους έβαζε πολύ πιο κάτω από κυκλοφορίες με ονόματα σαν το “Vovin”, “Doggial” ή ακόμα και το “Theli.

Φανταστείτε την έκπληξή μου όταν μου έρχεται στο inbox μου μια κυκλοφορία από τους Therion, η οποία έχει 3 ώρες διάρκεια και είναι στην ουσία ένα τριπλό CD. Δεν μπορώ να μιλήσω καν για τον τρόμο που πιάνει κάποιον που πρέπει να γράψει μια κριτική για αυτό το τεράστιο έργο που οι Therion και ο Johnsson θέλουν να μας παρουσιάσουν. Τι εστί λοιπόν “Beloved Antichrist”; Με λίγα λόγια, είναι μια κλασική όπερα την οποία ο Johnsson είχε ξεκινήσει στις αρχές του 2000 και την οποία παράτησε. Ο λόγος, ότι ο Johnsson θεωρεί ότι δεν έχει να αποδείξει κάτι σε οποιονδήποτε, οπότε συνέχισε το εγχείρημά του σαν μια rock/metal όπερα. Μετά το “Les Fleurs du Mal”, η μπάντα επικεντρώθηκε στο “Beloved Antichrist”, το οποίο όμως δεν ήθελε να διαθέσει σαν κυκλοφορία, αλλά με λίγα λόγια αναγκάστηκε.

Πως λοιπόν να μπορέσεις να πεις την άποψη σου για κάτι, το οποίο υποτίθεται ότι δεν θα έπρεπε να κυκλοφορήσει καν; Η αλήθεια είναι, ότι το “Beloved Antichrist” είναι πολύ δύσκολο να το ακούσει κάποιος από την αρχή μέχρι το τέλος. Η διάρκεια των 3 ωρών είναι απλά απαγορευτική για ένα συνεχές άκουσμα, αλλά δεν είναι εκεί μόνο το πρόβλημα.

Βασισμένο – αλλά μόνο βασισμένο – στο βιβλίο του Vladímir Soloviov,A Short Tale Of The Antichrist”, το “Beloved Antichrist” είναι χωρισμένο σε τρία μέρη, τρεις πράξεις. Αποτελείται από 30 χαρακτήρες και 25 τραγουδιστές, με τον Thomas Vikström να παίρνει φυσικά τον πρώτο ρόλο, αυτόν του Αντίχριστου. Έτσι όπως άκουσα την τριπλή κυκλοφορία, βλέπω ότι η κάθε πράξη, έχει και τη δική της μουσική επένδυση. Η πρώτη πράξη, είναι κάπως πιο ελαφριά, με περισσότερες rockκαι συμφωνικές αναφορές. Η δεύτερη πράξη, είναι μάλλον και η πιο metal, ενώ η τρίτη είναι μια μίξη των δύο πρώτων, με μια πολύ πιοdarkκαι θεατρική διάθεση.

Ξεκινάω από την 2η πράξη, η οποία μάλλον είναι και η πιο ενδιαφέρουσα, αλλά και η πιο πετυχημένη, αφού θυμίζει και metal κυκλοφορία. Περιλαμβάνει κάποια ωραία τραγούδια, το “Temple Of New Jerusalem”, το τρομακτικό και θεατρικό  “Behold Antichrist”, το μπαλαντοειδές “The Lions Roar” και το “The Arrival Of Apolonius”. Κάπου εκεί όμως, τελειώνουν και τα ενδιαφέροντα ή μάλλον, έχει ξεκινήσει ήδη από την 1η πράξη να χάνεται το ενδιαφέρον.

Εξηγούμαι: Πρέπει να είσαι πολύ μάγκας για να μπορέσεις να φτιάξεις μια metaloperaη οποία επί τρεις ώρες θα κρατήσει το ακροατή σε εγρήγορση. Η 1η πράξη, κυριαρχείται από γλυκανάλατες (σ.σ. είναι δυνατόν να μιλάς για το Αντίχριστο και να έχεις rock μουσική στο concept σου;) συνθέσεις, απλές, τόσο μα τόσο επίπεδες, που δυστυχώς χάνεις το ενδιαφέρον σου πολύ νωρίς. Όταν η 2η πράξη χτυπάει την πόρτα σου, που είναι και πιο ενδιαφέρουσα αλλά και πιο θεατρική, τότε έχεις ήδη βαρεθεί και λίγα πράγματα σου κάνουν ενδιαφέρον.

Αλλά και πάλι, οι συνθέσεις είναι πολύ αδύναμες, πάρα πολύ γλυκανάλατες (σ.σ. ελέω rock opera), απλές και με πολύ επίπεδα θέματα. Τα ίδια συμβαίνουν και στην τρίτη πράξη, όπου πλέον περιμένεις το τέλος της ακρόασης ως λύτρωση. Η απλότητα και το πόσο επίπεδα είναι τα τραγούδια στο “Beloved Antichrist”, μπορεί να το δει κανείς από την κλιμάκωση της όπερας, το τελευταίο τραγούδι “Theme Of Antichrist”, το οποίο υποτίθεται ότι έπρεπε να είναι κάτι το συγκλονιστικό. Αντ’ αυτού, παίρνουμε λοιπόν ένα rock τραγουδάκι, με καλπάζον riff και κάποιες γνωστές Therion μελωδίες.

Καμία από τις τρεις πράξεις δεν θα μπορούσε να σταθεί σαν καλός αυτόνομος δίσκος, έστω και αν δεν υπήρχε η κούραση όλης της τρίωρης ακρόασης. Όχι, 3 ώρες για αυτό το πράγμα, δεν θα τολμούσα να προτείνω σε κανένα άνθρωπο και να περάσει αυτό το μαρτύριο. Συγγνώμη για τους οπαδούς των Therion, είμαι και εγώ ένας από αυτούς, αλλά αν το “Beloved Antichrist” δεν έπρεπε να κυκλοφορήσει και έπρεπε μόνο να βγει στα θέατρα και στις σκηνές, τότε αγαπητοί της Nuclear Blast και αγαπητέ Johnsson, απλά μην το κυκλοφορείτε. Ίσως όταν – και αν – βγει στα θέατρα, τότε με την θεατρική παραγωγή το όλο εγχείρημα να έχει κάποιο νόημα και να απογειωθεί η όλη δημιουργία του Johnsson.

Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να γράψω κάτι για την παραγωγή, τον ήχο κλπ κλπ. Αυτά είναι κάτι παραπάνω, από καλά. Το πρόβλημα είναι το είδος των συνθέσεων, αλλά και η ποιότητά τους. Το “Beloved Antichrist” δεν είναι για πέταμα, υπάρχουν καλές στιγμές. Αλλά αν αυτό είναι το έργο ζωής του Johnsson, τότε αναρωτιέμαι τι ακριβώς είναι το “Theli” ή το “Secrets Of The Runes”…

5/10
Δημήτρης Σταύρος
[email protected]

[Option B]

Το «Θηρίο» επιστρέφει με νέα δισκογραφική δουλειά και ο τίτλος αυτής Beloved Antichrist”. Η Σουηδική μπάντα υπό την καθοδήγηση του Christofer Johnsson έγραψε ένα μουσικό έργο, διάρκειας τριών και πλέον ωρών που κυκλοφορεί σε τριπλό CD, digital download ή 6πλο βινύλιο! Το Beloved Antichrist”κυκλοφορεί από την Nuclear Blast και είναι βασισμένο στη νουβέλα “A Story Of Anti-Christ” του Ρώσου συγγραφέα και διανοητή Vladimir Sergaevitch Soloviev, η οποία κυκλοφόρησε το 1900.

Τι ακριβώς όμως είναι το Beloved Antichrist”; Τα Δελτία Τύπου και οι εταιρίες το πλασάρουν ως μια metal όπερα. Ο ακριβέστερος όρος για αυτή τη δουλειά είναι “το ηχογράφημα ενός metal μιούζικαλ με οπερετικά φωνητικά”. Αν και το άλμπουμ είναι βασισμένο στο νουβέλα του Soloviev, ο Johnsson εξέλιξε την πλοκή του –μάλιστα προσέθεσε και γυναικείους χαρακτήρες ενώ στην αρχική ιστορία η υπάρχουν μόνο ανδρικοί – και τελικά το όλο εγχείρημα περιλαμβάνει 30 διαφορετικούς ρόλους για τους οποίους υπάρχουν διαφορετικοί τραγουδιστές καθώς και μία χορωδία!

Το ηχογράφημα είναι χωρισμένο σε 46 “κομμάτια” και τρεις πράξεις που ακολουθούν την ιστορία του έργου βήμα-βήμα, και σου δίνουν πραγματικά την αίσθηση ότι παρακολουθείς ένα musical με ορχήστρα και τους Therion! Η πλοκή τοποθετείται στο πολιτιστικό και κοινωνιολογικό επακόλουθο ενός μεγάλου πολέμου, όπου γεννιέται η ανάγκη για έναν νέο μεσσία που θα ενώσει την ανθρωπότητα και θα θεμελιώσει εκ νέου τις αρχές του κόσμου. Εδώ εμφανίζεται ο χαρακτήρας του Αντίχριστου που αναλαμβάνει αυτό το ρόλο, και μας παρουσιάζεται η αντιπαράθεσή του με τις Εκκλησίες του κόσμου, καθώς και μια μεγάλη σύνοδο που πραγματοποιείται στην Ιερουσαλήμ στην οποία ο Αντίχριστος καλεί τις Εκκλησίες να τον ακολουθήσουν ή να καταστραφούν εντελώς.

Προσωπικά η ιστορία του Solovief και η διασκευή που προτείνει ο Johnsson με κρατούν παντελώς αδιάφορο και με βρίσκουν αντίθετο με την ιδέα ενός σωτήρα Αντίχριστου. Πόσο μάλλον όταν η δικιά του μέθοδος είναι “υπακούστε με ή  σας καταστρέφω”. Προτιμώ την “ανυπόκριτη αγάπη” του Χριστού, όπως την περιγράφει ο Απόστολος Παύλος στην προς Ρωμαίους του επιστολή. Φυσικά και δικαιολογώ την αμφισβήτηση όταν μάλιστα η ιστορία αυτού του πλανήτη έχει να δείξει τόσα παραπτώματα από θρησκευτικούς ηγέτες αλλά δε νομίζω ότι  ευθύνεται ο Χριστός γι αυτό, ούτε το μίσος και η κυριαρχία θα δώσουν τη λύση στην ταλαίπωρη ανθρωπότητα. Τι να πω; Ίσως εκεί στις βόρειες χώρες της Ευρώπης γενικά, η έλλειψη ήλιου και ο καθωσπρεπισμός και η οργάνωση, να κάνει την ιδέα της κόλασης να φαντάζει ελκυστική.

Εξετάζοντας μουσικά το άλμπουμ, έχω να πω πως το βρίσκω εξαιρετικό. Οι συνθέσεις είναι πολύ όμορφες στο ύφος του συμφωνικού metal, και υπάρχουν θέματα που θυμίζουν τον κλασσικό τρόπο σύνθεσης, αλλά είναι σαφές πως είναι ενορχηστρωμένα από μουσικούς της metal σκηνής. Η ροή της μουσικής ειδικά στη πρώτη πράξη έχει πολύ αισθαντικά φωνητικά περάσματα, που θυμίζουν έντονα μιούζικαλ και soundtrack. Το όλο άλμπουμ αναδύει και μια έντονη epic διάθεση, ενώ όσο προχωρούμε στην ακρόαση και στην κορύφωση της ιστορίας η μουσική σκληραίνει και έρχεται ποιο κοντά στην αισθητική του metal κοινού.  Η χορωδία που ακούγεται είναι πανέμορφη και οι τραγουδιστές υπέροχοι. Αξίζει να σημειώσουμε πως στο άλμπουμ συμμετέχουν και πραγματικοί σολίστες της όπερας (Erik Rosenius, Linus Flogell, Mikael Schmidberger κ.α.) και όχι μόνο οι «συνήθεις ύποπτοι» – metal τραγουδιστές με οπερετικό ύφος.

Η μίξη και η παραγωγή του Beloved Antichrist” είναι πολύ ισορροπημένη με contemporary αισθητική που θα βοηθήσει τους Therion ενδεχομένως να ακουστεί και έξω από τη metal κοινότητα. Αν ο ακροατής αντιμετωπίσει το άλμπουμ σαν ένα musical με metal αισθητική, και δεν τον ενοχλεί η θεματική του έργου, τότε σίγουρα θα χαρίσει στον εαυτό του 3.5 πολύ όμορφες μουσικές ώρες. Πρόκειται για μια αξιόλογη δισκογραφική δουλειά που δεν έχει τεχνικές «κακοτεχνίες», και περιλαμβάνει τον κόπο και ταυτόχρονα τη συνεργασία πολλών καλλιτεχνών που έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό για μια κυκλοφορία που θα συζητηθεί πολύ.

7/10
Γιώργος Αβραμίδης
[email protected]

RodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||bothnano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|bothwhale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothTatto Clinic Athens 728×90 - 728|90|Tatto Clinic Athens 728×90||https://www.facebook.com/tattooclinicathens|bothGreekrebels Banner 07052021-728×90 - 728|90|Greekrebels Banner 07052021-728×90||https://www.greekrebels.gr/epikoinonia/|both
20000
110

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

  • Δημήτρης Σταύρος
  • Γιώργος Αβραμίδης

X