Συνεντεύξεις

Garmarna

Οι Garmarna κατάγονται από την Σουηδία και βρίσκονται στο μουσικό στερέωμα για πάνω από τριάντα χρόνια. Πριν λίγο διάστημα κυκλοφόρησαν την έβδομη τους ολοκληρωμένη μουσική δουλειά υπό τον τίτλο “Förbundet” και ο Stefan Brisland-Ferner, βιολιστής και ιδρυτής του σχήματος μας μιλά γύρω από αυτήν.

Πρώτα απ’ όλα, συγχαρητήρια για το νέο σας άλμπουμ “Förbundet”. Ποια είναι η ανταπόκριση μέχρι τώρα;

Σας ευχαριστούμε πολύ! Έχουμε λάβει τις καλύτερες κριτικές που μας έχουν γίνει ποτέ και αυτό είναι τουλάχιστον ικανοποιητικό. Το άλμπουμ καθυστέρησε να κυκλοφορήσει λόγω προβλημάτων με την εταιρία, λόγω πλημμύρας στο στούντιο και λόγω της πανδημίας. Είναι ένα άλμπουμ που σημαίνει πολλά για εμάς με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Το να λαμβάνουμε τέτοια ανταπόκριση είναι φανταστικό. Είναι ένα πολύ θερμό συναίσθημα.

Μπορείτε να συστηθείτε στους αναγνώστες μας και να μας δώσετε ένα μικρό βιογραφικό από την πορεία σας έως τώρα;

Είμαστε οι Garmana, ένα Σουηδικό συγκρότημα που πραγματοποιεί μια σκοτεινή εκδοχή της Νορδικής μουσικής και την επενδύουμε με οτιδήποτε βρίσκουμε ελκυστικό εκείνη τη στιγμή. Έχουμε χαρακτηριστεί οτιδήποτε, από Folk rock/electronic folk pop και Folktronica μέχρι Folk Metal, Neofolk και οτιδήποτε ενδιάμεσο. Εμείς δε βάζουμε ταμπέλα στη μουσική μας αλλά προσπαθούμε να μείνουμε αληθινοί στη μυστηριώδη ομορφιά ελκυόμενοι από το ύφος της μουσικής μας. Ξεκινήσαμε πίσω στο 1990, ήμασταν τρία παιδιά που πέσαμε πάνω στη folk μουσική και ξεκινήσαμε να τζαμάρουμε. Σίγουρα δεν υπήρχε κάποιο πλάνο ώστε να “γίνουμε κάτι”, απλά αγαπάμε τη μουσική και θέλαμε να φτιάξουμε κάποια μορφή της μόνοι μας, για πλάκα. Τα πράγματα εξελίσσονταν αργά, όμως από τα πρώτα μας βρεφικά βήματα σα συγκρότημα θέλαμε να βρούμε το δικό μας στυλ. Θέλαμε να κάνουμε μια μίξη του παλιού στυλ της Σουηδικής folk μουσικής και της ψυχεδέλικης μουσικής, όλο ακουστικό. Πιστεύω ότι αυτό που μας έκανε ξεχωριστούς αργότερα, η ελαφριά ετερότητα, ήταν ήδη εκεί αλλά σε διαφορετική μορφή. Καθιερώσαμε το τελικό μας line-up το 1993 και γίναμε πενταμελές συγκρότημα. Το ντεμπούτο μας κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά και το ακολούθησε το Vittrad το 1994. Μέχρι τώρα, είχαμε αρχίσει να πειραματιζόμαστε με samplers και sequencers, καθώς και να ψάχνουμε βαθιά στους θησαυρούς των μεσαιωνικών μπαλάντων της Σκανδιναβίας. Υπογράψαμε σε μια Αμερικάνικη εταιρία και αρχίσαμε να έχουμε θετική ανταπόκριση ειδικότερα από τις ΗΠΑ. Για μια δεκαετία, περιοδεύσαμε έντονα σε ολόκληρο τον κόσμο και κυκλοφορήσουμε 5 άλμπουμ μέχρι να “χτυπήσουμε τοίχο” το 2003. Κάναμε μια μεγάλη παύση από τις ηχογραφήσεις αλλά επιστρέψαμε πίσω στο στούντιο νωρίς το 2015 για να ηχογραφήσουμε ένα νέο άλμπουμ και από τότε περιοδεύουμε και ηχογραφούμε ξανά. Το Νοέμβριο του 2020 κυκλοφορήσαμε το έβδομο μας άλμπουμ “Förbundet” και να ‘μαστε!

Γιατί επιλέξατε το όνομα Garmarna και τι σημαίνει;

Στη Νορμανδική μυθολογία, ο Garm είναι ένα κτήνος σαν σκύλος, ο οποίος φρούρει τις πύλες της Κολάσεως. Ήμασταν νέοι και θεωρήσαμε ότι αυτό είναι πολύ cool. Δεν το σκεφτήκαμε και πολύ, δε θυμάμαι να σκεφτόμαστε ιδιαίτερα το όνομα του συγκροτήματος.

Τι μπορείτε να μας πείτε για τη δημιουργία του “Förbundet”; Τι σας ενέπνευσε να γράψετε και ποιο είναι το concept πίσω από αυτό;

Δεν είναι θεματικό το άλμπουμ παρόλο που υπάρχει ένας συγκεκριμένος τόνος σε αυτό. Υπάρχει το βασικό στοιχείο του θανάτου, της απώλειας, της λαχτάρας και της αποδοχής. Μπορεί να φαίνεται πολύ, πολύ σκοτεινό αλλά υπάρχει μια διάθεση που κάνει αντίθεση με το σκοτάδι και είναι σχεδόν εκστατική. Μια μαύρη γιορτή αν προτιμάς.

Ποιανού ιδέα ήταν να συνδυάσετε folk rock με ηλεκτρονικά στοιχεία; Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να δημιουργήσετε κάτι τέτοιο;

Υποθέτω ότι μας ήρθε φυσικά. Το κάνουμε αυτό για τριάντα χρόνια και είναι το πιο φυσιολογικό πράγμα στον κόσμο για μένα. Δε μπορώ καν να το σκεφτώ σαν κάτι εύκολο ή δύσκολο. Είναι απλά η μουσική γλώσσα που χρησιμοποιούμε. Ποτέ δε νιώσαμε ότι είμαστε μέρος μιας “folk rock παράδοσης”, πάντα βλέπαμε τους εαυτούς μας σαν ένα συγκρότημα. Είμαστε πολύ ελεύθεροι σε αυτό που κάνουμε. Και ειλικρινά μισούμε τις ταμπέλες.

Το εξώφυλλο πραγματικά μου τράβηξε την προσοχή. Είναι κάπως μυστηριώδες. Ποιός το σχεδίασε και τι σημαίνει για εσάς;

Το εξώφυλλο το σχεδίασε ο καλλιτέχνης Axel Torvenius, με τον οποίο ήμασταν ήδη σε συζητήσεις εδώ και καιρό σχετικά με τη δημιουργία merchandise. Νιώσαμε ότι τα πήγε τόσο καλά, που του αναθέσαμε να κάνει και το εξώφυλλο του άλμπουμ. Το εξώφυλλο αρχικά προοριζόταν για γραφικά για το τραγούδι Lussi Lilla αλλά μας άρεσε τόσο πολύ που αποφασίσαμε να το χρησιμοποιήσουμε ως εξώφυλλο. Ο τίτλος του άλμπουμ είναι “Förbundet”, το οποίο θα μπορούσε να μεταφραστεί ως φύση, ζωή και θάνατος. Έχει να κάνει με το να είσαι ριζωμένος σε αυτό. Μπορείς να ανακαλύψεις τα υπόλοιπα πιστεύω!

Ποια συγκροτήματα ή καλλιτέχνες σας έχουν επηρεάσει στο να γράψετε τη δική σας μουσική;

Με τους Garmarna έχουμε μια τόσο τεράστια βιβλιοθήκη ιδεών από μόνοι μας που δεν κοιτάζουμε τόσο πολύ προς τα έξω. Αλλά στον πυρήνα μας, πρόκειται για τα ίδια πράγματα από πάντα: Σουηδική fiddler μουσική, Ευρωπαϊκή αρχαϊκή μουσική, Arvo Pärt, David Bowie, Depeche Mode, Velvet Underground, Skinny Puppy και Nine Inch Nails.

Ο ήχος του άλμπουμ ακούγεται εκπληκτικός. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για τη διαδικασία της ηχογράφησης;

Ευχαριστούμε πολύ! Το άλμπουμ είναι ένα υβρίδιο μεταξύ live και programmed. Είναι το πιο live άλμπουμ μας από την εποχή του Vittrad. Θέλαμε να κάνουμε κάτι νέο με τη διαδικασία και νομίζω πως τα καταφέραμε. Ένα σύνηθες λάθος με την ψηφιακή ηχογράφηση είναι να το παρακάνεις. Θέλαμε να ηχογραφήσουμε όσο πιο αναλογικά γίνεται και να κάνουμε επεξεργασία μόνο όπου χρειάζεται. Θέλαμε τραχύ ήχο στις ηχογραφήσεις και να το χρησιμοποιήσουμε σα βασικό υλικό για περαιτέρω επεξεργασία, μια διαδικασία από μόνη της. Παίζουμε μαζί για τόσο καιρό, και έχουμε παίξει live με sequencers και click tracks… έχουμε γίνει πολύ σταθεροί σα συγκρότημα! Δε ξεφεύγουμε πολύ από το σφυγμό. Αυτό μας βοήθησε να κάνουμε τις ζωντανές λήψεις και να τις έχουμε στη μίξη χωρίς να τις γυαλίσουμε καθόλου. Πολλά θορυβώδη μέρη χρησιμοποιήθηκαν ως εφέ. Λαμβάνουμε επαίνους και κριτικές για την παραγωγή και τη μίξη, πιστεύουμε ότι πρόκειται για απόλυτη επιτυχία. Φυσικά, ο υπεύθυνος για τη μίξη, ο Christopher Juul, είχε να κάνει πολλά πράγματα με το συνολικό ήχο του άλμπουμ. Ξεκινήσαμε τη μίξη του άλμπουμ παρέα, τροποποιώντας τη συνταγή και την όλη ιδέα μαζί. Μετά ήταν ελεύθερος να αναλάβει ολοκληρωτικά και δε μας απογοήτευσε. Τα πήγε τόσο καλά, που πήρε credit ως συμπαραγωγός.

Αυτός είναι ο πρώτος σας δίσκος για την εταιρία Season Of Mist. Πώς έγινε αυτή η συνεργασία;

Ήταν μια πρόταση του Christopher Juul. Είμαστε και οι δύο μέρος του ακουστικού live line-up της Myrkur και θυμάμαι ότι η συζήτηση έγινε καθώς ηχογραφούσαμε του άλμπουμ της Folkesange”. Ο Christopher είναι επίσης μέλος των Heilung και είναι πολύ χαρούμενοι με τη Season Of Mist, και με ενθάρρυνε να τους πλησιάσω. Αφού το σκέφτηκα και το συζήτησα, έβγαζε όλο και περισσότερο νόημα. Είμαστε χαρούμενοι που υπογράψαμε μαζί τους, είναι μια πολύ ωραία συνεργασία μέχρι τώρα.

Το 2016 κυκλοφορήσατε το “6”, ένα σχετικά διαφορετικό άλμπουμ, με ηλεκτρονικό ήχο και στίχους για πρόσφυγες, σύνορα, μίσος και προκατάληψη. Τι σας ώθησε να δημιουργήσετε κάτι τέτοιο και τι αντιδράσεις λάβατε γι αυτό;

Εμάς δε μας φάνηκε τόσο διαφορετικό. Είναι παράδοσή μας να αλλάζουμε μεταξύ των άλμπουμ. Ανά καιρούς έχουμε κάνει περισσότερη electronica ήδη στα ‘90s. Μέρη του Vedergällningen” είναι σχεδόν 100% ηλεκτρονικά και το “Hildegard von Bingen” του 2001 ήταν τόσο ολοκληρωτικά ηλεκτρονικό που απλά δε μπορούσαμε να το πάμε παραπέρα. Αυτό είναι ένα στυλ που υιοθετήσαμε από το 1994 και μετά, και βασικά έγινε αυτό που κάνουμε. Είκοσι δυο χρόνια μετά αυτό είναι ξαφνικά είδηση; Θα έλεγα ότι οι διαφορές έχουν να κάνουν με τη δομή των τραγουδιών. Το “6” είναι ένα υβριδικό pop/folk άλμπουμ με πιο ευθύ songwriting. Θέλαμε να ελευθερωθούμε από την κατηγοριοποίηση του συγκροτήματος που παίζει μεσαιωνικές μπαλάντες με πιο σύγχρονο τρόπο. Ποτέ όμως δε γράψαμε μόνοι μας στίχους, με μόνη εξαίρεση το Euchari στο Vedergällningen”. Επίσης μας έχουν γράψει στίχους για να τους χρησιμοποιήσουμε, αυτό ξεκίνησε στα μέσα των ’90s, τουλάχιστον ως μια μικρή ιδέα που έμεινε… Ήδη πειραματιζόμασταν με το να συνθέτουμε μόνοι μας εκείνη την εποχή. Δε μπορούσαμε όμως να συγκεντρωθούμε. Όταν επανενωθήκαμε γύρω στο 2014, ήταν ξεκάθαρο ότι αυτός ήταν ο πιο σημαντικός μας στόχος: να κάνουμε ένα δυνατό άλμπουμ το οποίο τα πάντα να είναι πρωτότυπα και ΜΕΤΑ να κάνουμε το αναμενόμενο, το οποίο προέκυψε να είναι το “Förbundet”. Το νέο άλμπουμ μπορεί να είναι καλύτερο αλλά για εμάς ήταν πολύ σημαντικό να κάνουμε πρώτα το “6”. Θα συνεχίσουμε να δημιουργούμε καινούργια μουσική στο μέλλον, αλλά θα είναι δυσκολότερο για εμάς να κάνουμε το αντίστροφο. Θα συνεχίσουμε να κάνουμε και τα δύο, κανείς δε θα ξέρει τι να περιμένει και τώρα το έχουμε κοινοποιήσει ξεκάθαρα.

Τι μπορούμε να περιμένουμε για το μέλλον των Garmarna; Υπάρχουν κάποια σχέδια που θέλετε να ανακοινώσετε?

Τα σχέδιά μας είναι πολύ ασαφή. Υποθέτω ότι όλα θα ήταν διαφορετικά τώρα, αν δε συνέβαινε η πανδημία. Πιστεύω πως πολύ λίγοι καλλιτέχνες έχουν σταθερά πλάνα αυτήν τη στιγμή. Κατόπιν τούτου, δε θα ήθελα να ανακοινώσω κάτι προκαταβολικά. Αλλά οι περιοδείες είναι η προτεραιότητά μας μόλις αυτό καταστεί δυνατόν. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς θα δουλέψει αυτό τώρα. Ευχόμαστε να πάνε όλα καλά!

Αυτά από εμένα. Ευχαριστώ για το χρόνο σας και τις απαντήσεις σου. Μπορείς να κλείσεις τη συνέντευξη όπως εσύ επιθυμείς.

Ευχαριστούμε, η χαρά ήταν όλη δική μου. Θα ήθελα με την ευκαιρία να ευχηθώ σε όλους ένα καλύτερο χρόνο από τι ο προηγούμενος, να ευχαριστήσω όλους όσους μας υποστήριξαν όλα αυτά τα χρόνια και να καλώς ορίσουμε όλους τους υπόλοιπους για το μέλλον!

Συνέντευξη: Νίκος Λίλλης
Μετάφραση: Σταύρος Πισσάνος

Facebook
YouTube
Instagram
Spotify

Band Members
Stefan Brisland-Ferner – Βιολί, Hurdy-Gurdy, Samplers
Emma Härdelin – Φωνητικά, Βιολί
Jens Höglin – Τύμπανα, Κρουστά
Gotte Ringqvist – Κιθάρα, Βιολί, Δεύτερα Φωνητικά
Rickard Westman – Κιθάρα, Μπάσο, E-bow

Discography
Garmarna, 1993
Vittrad, 1994
Guds spelemän, 1996
Vedergällningen, 1999
Hildegard von Bingen, 2001
6, 2016
Förbundet, 2020

whale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothTatto Clinic Athens 728×90 - 728|90|Tatto Clinic Athens 728×90||https://www.facebook.com/tattooclinicathens|bothnano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|bothRodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||both
20000
110

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

X