Συνεντεύξεις

The Flower Kings

Τι άλλος χαρακτηρισμός θα ταίριαζε περισσότερο στην τελευταία κυκλοφορία των The Flower Kings, ‘Banks of Eden’ αν όχι αυτός του ‘prog rock αριστουργήματος’; Κανένας άλλος, σας διαβεβαιώνω (σε περίπτωση που δεν το ακούσατε). Έχοντας μπει για τα καλά σε 70s κλίμα μετά την ακρόαση του εν λόγω δίσκου (όπως θα διαπιστώσετε και από το αντικείμενο μεγάλου μέρους της συζήτησης), μίλησα με τον κιθαρίστα της μπάντας και βασικό συνθέτη της, Roine Stolt. Στην συνέντευξη που ακολουθεί, μας πληροφορεί εκτενώς σχετικά με τη νέα σύσταση της μπάντας, και άλλα, σχετικά και μη, θέματα. Απολαύστε!

Χαιρετισμούς από την Αθήνα, Ελλάδα. Είμαι η Μαριάνθη Μακροπούλου από το περιοδικό Greekrebels. Συγχαρητήρια στην τελευταία προσπάθεια του συγκροτήματος ‘Banks of Eden’ , το οποίο αξιολόγησα με 9 στα 10 στην κριτική μου. Πως προέκυψε να ονομάσετε την μπάντα ‘Flower Kings’; Φυσικά είστε μπάντα των 70s, αλλά εμπνευστήκατε υπερβολικά από την μόδα των παιδιών των λουλουδιών της εποχής εκείνης, ή το όνομα απλά μας εγκλιματίζει στον ζωντανό ήχο και στο χαρούμενο στυλ σας;

Έφτιαχνα απλώς μια λίστα από ονόματα που μου άρεσαν το 1994. Το Flower Kings το πήραμε από ένα γνωστό βοτανολόγο που ζούσε στην γενέτειρά μας, Uppsala στην Σουηδία, του οποίου το όνομα ήταν Carl Von Linne και το παρατσούκλι του ήταν ‘The Flower King’. Ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο σαν βοτανολόγος στα μέσα του 1700 και έφτιαξε έναν τεράστιο κατάλογο, όπου έδωσε σε όλα τα λουλούδια λατινικά ονόματα.

Είναι προφανές πως καθένας από εσάς προέρχεται από τελείως διαφορετικό μουσικά φόντα που ποικίλλουν από κλασσική σε τζαζ και ροκ μουσική. Σας ήταν καθόλου δύσκολο να συνεργαστείτε, πιθανόν εξαιτίας της διαφορετικής μουσικής αντίληψης στον τομέα της σύνθεσης;

Καθόλου, όλοι ξέρουμε να αυτοσχεδιάζουμε και μπορούμε να επικοινωνούμε μουσικά παίζοντας και παρουσιάζοντας. Όλοι έχουμε ένα ευρύ ενδιαφέρον για την μουσική, κι έτσι όλοι ξέρουμε κάτι από τζαζ, κάτι από κλασσική, κάτι από λαϊκή μουσική και φυσικά κάτι από ροκ. Όσο για την σύνθεση, όλοι προσπαθούμε αλλά δεν είναι μυστικό ότι εγώ είμαι ο κύριος συνθέτης καθώς προκύπτει πολύ φυσικά και έχω μια ατελείωτη πλημμύρα ιδεών.

Έχετε κατηγορηθεί από κάποιους κριτικούς ότι έχετε αντιγράψει μουσική από τις κύριες επιρροές σας όπως Yes, Pink Floyd και Genesis. Είναι πραγματικά φοβερό πως αυτά τα σχόλια δεν σας έχουν επηρεάσει καθόλου, οπότε το στυλ σας παρέμεινε αμετάβλητο. Αλλά το ερώτημα είναι… πιστεύετε πως υπάρχει κάποιο κλειδί για την αυθεντικότητα που ένας μουσικός ή μια μπάντα πρέπει να χρησιμοποιεί; Κι αν ναι, ποιο είναι αυτό;

Νομίζω ότι το στυλ μας είναι πολύ σταθερό. Προσπαθούμε απλά να γράψουμε μουσική που έχει πλάκα να παίξεις, και ζώντας σε αυτήν την εποχή, δεν θα μπορούσαμε φυσικά να είμαστε επηρεασμένοι από άλλους από τους Beatles, τους Led Zeppelin, τους Genesis και τους ABBA, αλλά ποτέ δεν αντιγράφουμε. Ο ακροατής είναι εκεί έξω και εμείς προσπαθούμε να πιάσουμε τις αισθήσεις του. Έχω μια ισχυρή πίστη σε ένα νεανικό κοινό. Είμαι σίγουρος πως μπορούν να ενθουσιαστούν τόσο, όσο ενθουσιασμένος ήμουν εγώ με μπάντες όπως Weather Report, Queen, Yes, King Crimson, Refugee, UK, Genesis και Frank Zappa.

Μην γνωρίζοντας τίποτε άλλο για εσάς πέρα από την μουσική, θα μπορούσα να υποθέσω πως θα ήσασταν μια θρυλική 70s μπάντα, και πρέπει να παραδεχτώ πως αυτή είναι η γοητεία σας. Θα εκσυγχρονίζατε ποτέ όλο σας τον ήχο μόνο να ταιριάξετε στο στυλ της εποχής;

Roine: Δεν θα μπορούσαμε να προσπαθήσουμε να προσαρμοστούμε στην σημερινή δημοφιλή μουσική, αλλά φυσικά είμαστε εμπνευσμένοι από καινούργια μουσική όπως οι Muse, οι The Foo Fighters και οι Coldplay. Δεν μας ενδιαφέρει να έχουμε ένα στυλ πιο progressive metal, που είναι κοινό στις μέρες μας (συνηθισμένο) και το βρίσκω πολύ αρρωστημένο, υπερβολικά δραματικό και CHEESY..’Μοντέρνο’ μπορεί να είναι οτιδήποτε αλλά αν σημαίνει να ακούγεσαι σαν όλους τους άλλους, τότε δεν μας ενδιαφέρει.

Βλέπω πως κάποιοι από εσάς ασχολείστε και με άλλα projects ταυτόχρονα. Πόσο εύκολο είναι για έναν μουσικό (ή για ένα άτομο) να μοιράζει την ενέργειά του σε παραπάνω από μια απαιτητικές δουλειές; Πιστεύεις πως αποδυναμώνεται η απόδοση κάποιων σε κάποιες από αυτές τις δουλειές, ή πιστεύεις πως αν κάποιοι είναι δεσμευμένοι με αυτό που αγαπούν περισσότερο, μπορούν να τα καταφέρουν;

Χρησιμοποιώ κάθε ‘side project’ στο οποίο συμμετέχω για να εμπλουτίζω τον τρόπο που παίζω και συνθέτω. Κινούμαι με ευκολία ανάμεσα σε κάθε μπάντα ή είδος- είναι διασκεδαστικό και πάντα αγαπώ μια πρόκληση. Διατλαντικά είναι όλα τόσο εύκολα, βέβαια τα κομμάτια είναι δύσκολο να παιχτούν, αλλά από την στιγμή που είμαστε εκεί, παίρνει μια φυσική ροή η κατάσταση και δουλεύουμε πολύ καλά μαζί, τόσο στη σκηνή όσο και στο στούντιο.

Η δεκαετία του ΄70 ήταν πράγματι μια πολύ ένδοξη δεκαετία, ειδικά για την μουσική, η οποία κυρίως άκμασε λόγω της κυριαρχίας των επαναστατικών ιδεών. Αλλά, εκτός από αυτό, θα θέλατε να δείτε αυτήν την ατμόσφαιρα να αναβιώνει, ή τουλάχιστον κάποια από τα συστατικά της που λείπουν στις μέρες μας, όπως η ελευθερία σε κάθε έκφανσή της, μαζί με το έντονο αίτημα για παγκόσμια ειρήνη;

Θα ήθελα να δω τα καλά κομμάτια να επιστρέφουν- την ελευθερία στην μουσική, την ειρηνική ατμόσφαιρα και την θέληση για πειραματισμό και συντροφικότητα. Ωστόσο, τα ναρκωτικά και η κακιά αίσθηση της επιχείρησης είναι κάτι που ελπίζω να μην δούμε ξανά.

Τώρα, σχετικά με το άλμπουμ σας, καθώς τα 5 χρόνια μεταξύ δυο άλμπουμ θεωρούνται πολύς χρόνος, αργήσατε λίγο. Το αποτέλεσμα, όμως, άξιζε της υπομονής. Τι προκάλεσε αυτήν την καθυστέρηση; Μήπως το γεγονός του ότι υπήρξε μιa αλλαγή στο lineup; Ή ήταν λόγω της προσπάθειάς σας να δημιουργήσετε κάτι τόσο θαυμάσιο όπως το ‘Banks of Eden’;

Ναι, ήταν σημαντικό να κάνουμε ένα διάλειμμα και να φορτίσουμε τις μπαταρίες. Συνεχίζαμε για χρόνια κάνοντας νέα άλμπουμ και περιοδίες κι ύστερα από λίγο απλά χάνεσαι χωρίς να έχεις την παραμικρή ιδέα για ποιο λόγο συνεχίζεις να κάνεις κάτι. Νομίζω πως είναι απολύτως απαραίτητο να κάνεις μουσική για τον σωστό λόγο, και τα χρήματα, παρότι, είναι σημαντικά, να μην είναι ο λόγος που θα συνεχίσεις. Τώρα επιστρέψαμε πεινασμένοι να θέσουμε πάλι τους τροχούς των TFK (The Flower Kings) σε λειτουργία. Υπάρχει τόση διασκέδαση που έχουμε μπροστά μας και τόση νέα μουσική που πρέπει να γραφτεί. Διασκεδάσαμε πολύ κάνοντας τον δίσκο – ήταν μια ανάλαφρη διαδικασία.

Και μιλώντας για την αλλαγή αυτή, φαίνεται πως η αντικατάσταση του προηγούμενου ντράμερ σας από τον Felix Lehrmann ήταν πολύ καλή κίνηση. Πιστεύω ότι ταιριάζει τέλεια με το ύφος σας σαν μπάντα. Ποιοι ήταν οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτήν την αντικατάσταση;

Ο Felix Lehrmann είναι ένας 27χρονος ντράμερ από το Βερολίνο, από την Γερμανία. Ο Jonas πήρε συστάσεις γι΄ αυτόν από έναν φίλο του, κι εμείς βασικά μόλις είδαμε κάποια αποσπάσματα στην ιστοσελίδα του, συνειδητοποιήσαμε ότι έχει την ενέργεια και τον σωστό ‘αέρα’ για να ταιριάξει στoυς TFK (The Flower Kings). Λίγο φανταχτερός, με καλή τεχνική, βαρύτερο beat, και με επιρροές από τον John Bonham. Ψάχναμε για κάποιον που θα τα ‘έσπαγε’ – πρώτα εξετάσαμε αμερικανούς ντράμερ και είχαμε κάποιες προσφορές υψηλών προφίλ από τύπους στην Αμερική- αλλά φέρνοντας εδώ από Βερολίνο όλα είναι πολύ πιο διαχειρίσιμα. Έχει τόση πλάκα και είναι ένας ντράμερ, πραγματικό εργοστάσιο ηλεκτρικής ενέργειας. Νομίζω ότι μου πήρε περίπου πέντε λεπτά για να συνειδητοποιήσω πως ο Felix είναι τόσο ανάλαφρη και ανοιχτή προσωπικότητα και παθιασμένος με το αντικείμενό του, ξέρει καλά πως είναι ένας επαγγελματίας ντράμερ συνοδευόμενος από μεγάλη αυτοπεποίθηση. Αυτό ακριβώς ήταν κι αυτό που ψάχναμε. Ο Zoltan ήταν επίσης σπουδαίος από αυτήν την άποψη, και νιώθω ότι μας ‘κούφανε’ κάπως για να παίξει πολύ καλύτερα και πιο δυναμικά, όταν ντράμερς όπως ο Jaime, o Marcus και o Erik ήταν πολύ επαγγελματικοί και υπερβολικά καλοί, αλλά τους έλειπε λίγο από την πραγματική rockin “kick-ass” ποιότητα και ήταν πιο στερεού υπόβαθρου ντράμερς. Ξέρω ότι ο Jonas χρειάζεται αυτήν την πρόκληση με ντράμερς που θα του ‘τρίξουν τα βασιλικά δόντια’.

Θεωρώ πως το νέο σας άλμπουμ είναι λίγο κυκλοθυμικό, τόσο από πλευράς σύνθεσης όσο και από πλευράς στίχων. Αυτό γίνεται πολύ έντονο, ειδικά στο ‘Numbers’ όπου τα μουσικά συναισθήματα αλλάζουν γρήγορα, αλλά και οι στίχοι, αμφισβητώντας το τρέχον κοινωνικό καθεστώς, τείνουν να είναι αρκετά απαισιόδοξοι (Look up that skyline/ There’s a bad moon rising/ You may not like it/ But that’s the lizard you are riding). Κάποιος, όμως, μπορεί να ακούσει καθαρά στο τελευταίο κομμάτι του άλμπουμ ‘Rising the imperial’ ότι ‘μαζί μπορούμε να κάνουμε μια αλλαγή’. Αυτό δεν είναι αμφιλεγόμενο; Φαίνεται πως η κοινωνία και η ζωή πραγματικά σε μπερδεύουν…

Η ιδέα των στίχων είναι ότι ο κόσμος μας και οι ζωές μας κυριαρχούνται από τους αριθμούς, όσον αφορά τον χρόνο, την μουσική, τους υπολογιστές, την οικονομία, την φυσική, την αστρονομία, την ιατρική, την επικοινωνία, την λογιστική, τις υποδομές, τον πόλεμο κλπ. Τα πάντα μπορούν να μετρηθούν σε προσαυξήσεις, σε βαθμούς, σε κέρδη, σε μάζες, σε βελτιώσεις, σε κλίμακες και πωλήσεις. Τα πάντα. Σήμερα, οι αριθμοί φαίνεται να είναι πιο σημαντικοί από ποτέ. Γεγονότα που δεν βελτιώνουν τον πλούτο και την κοινωνική σου κατάσταση ή δεν υψώνουν την φιγούρα σου, δεν μετράνε. Το κέρδος μετράει. Η σιωπή και η περισυλλογή έχουν εξαντληθεί, ο κόσμος είναι πεινασμένος για νομισματικές βελτιώσεις, κέρδη και αποτελέσματα, περισσότερα αποτελέσματα, καλύτερα αποτελέσματα, υψηλότερα νούμερα. Έτσι, μετά από όλα αυτά, φαίνεται πως ο Θεός είναι μόνος….. Δεν έχουμε διερευνήσει πλήρως πως πηγαίνοντας προς αυτήν την κατεύθυνση οδεύουμε προς πιθανή ευτυχία.

Και δεδομένου ότι οι στίχοι σας αφορούν την κοινωνία κι είναι ανθρωποκεντρικοί, πιστεύετε ότι η μουσική και γενικά οι τέχνες μπορούν να μείνουν αδιάφορες προς τις κοινωνικές συνθήκες και αλλαγές, ή είναι καθήκον για έναν καλλιτέχνη ναι διαμαρτύρεται ενάντια στην κοινωνική αδικία, για παράδειγμα;

Νομίζω ότι οι περισσότεροι σωστοί καλλιτέχνες, μουσικοί, σκηνοθέτες, ζωγράφοι, συγγραφείς κάνουν κάποιου είδους κοινωνικά ή πολιτικά σχόλια.

Ως ευρέως γνωστή μπάντα, έχετε βρεθεί σε πολυάριθμα μέρη για περιοδεία. Οι άνθρωποι από διαφορετικούς πολιτισμούς βιώνουν την μουσική, επίσης διαφορετικά; Και δεύτερον, ποιο είναι το καλύτερο κομμάτι του να κάνεις περιοδεία;

Το να βλέπεις τον κόσμο και να γνωρίζεις συνεχώς καινούργιους ανθρώπους- και η στιγμή πάνω στην σκηνή είναι το κερασάκι στην τούρτα.

Ορισμένα είδη μουσικής (όπως κλασσική μουσική ή progressive), λόγω της τεχνικής περιπλοκότητάς τους, θεωρείς πως αναφέρονται σε εξειδικευμένο κοινό; Πιστεύεις πως η μουσική χρειάζεται να γίνει πιο απλή, ώστε περισσότεροι άνθρωποι να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτήν;

Λοιπόν, κάνουμε ότι κάνουμε- θα θέλαμε να προσεγγίσουμε ένα μεγαλύτερο κοινό, αλλά ποτέ δεν θα συμβιβάζαμε την μουσική για να το καταφέρουμε. Πιστεύουμε σε αυτό που κάνουμε και στο ότι θα αντέξει στην δοκιμασία του χρόνου. Δεν είμαστε ένα τέχνασμα.

Τελικά, το ‘Banks Of Eden’ είναι αυτό που ευχόσουν να συνθέσεις;

Βασικά είναι ένα βήμα προς την κατεύθυνση- αλλά πάντα πιστεύουμε πως το επόμενο άλμπουμ θα είναι το καλύτερο και πιο σχετικό. Κάποιες φορές πιάνει- κάποιες άλλες δεν φτάνουμε στο σημείο. Αλλά το ‘Banks Of Eden’ ήταν πολύ κοντά. Ένα πολύ καλό άλμπουμ.

Σε ευχαριστώ πολύ για τον πολύτιμο χρόνο σου.

Μαριάνθη Μακροπούλου

http://www.flowerkings.se/

http://www.facebook.com/TheFlowerKings

Members:

Marcus Liliequist: Τύμπανα

Jonas Reingold: Μπάσο

Tomas Bodin: Πληκτροφόρα

Hasse Fröberg: Φωνητικά, κιθάρα

Roine Stolt: Κιθάρα, Φωνητικά

Hasse Bruniusson: Κρουστά (ακουστικά και ηλεκτρονικά)

Discography:

The Flower King (1994)

Back In The World Of Adventures (1995)

Retropolis (1996)

Stardust We Are (1997)

Flower Power (1999)

Alive On Planet Earth (2000)

Space Revolver (2000)

The Rainmaker (2001)

Unfold The Future (2002)

Adam & Eve (2004)

Paradox Hotel (2006)

Road Back Home (2007)

The Sum Of No Evil (2007)

Banks Of Eden (2012)

Tatto Clinic Athens 728×90 - 728|90|Tatto Clinic Athens 728×90||https://www.facebook.com/tattooclinicathens|bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothwhale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothRodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||bothnano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|both
20000
110

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

X