Συνεντεύξεις

Kevel

Οι Kevel είναι ένα Αθηναϊκό σχήμα το οποίο κινείται στα “χωράφια” του progressive/sludge/post metal και που μόλις κυκλοφόρησε το δεύτερο του δίσκο με τίτλο “Mutatis Mutandis”. Ο υπεύθυνος για τα φωνητικά, τις κιθάρες και τα synths στην μπάντα, Κώστας Κ., απαντά στις ερωτήσεις που του θέσαμε γύρω από την νέα τους δισκογραφική δουλειά.

Γεια σου Κώστα. Θέλω να σε ευχαριστήσω καταρχάς που δέχτηκες να κάνουμε αυτή την συνέντευξη και ταυτόχρονα να σου δώσω πολλά συγχαρητήρια για το “Mutatis Mutandis”. Τι ανταπόκριση υπάρχει μέχρι τώρα από τον Τύπο και τους ακροατές, είσαι ικανοποιημένος από το τελικό αποτέλεσμα;

Γεια σου Νίκο, ευχαριστούμε πολύ για το ενδιαφέρον και την υποστήριξη! Μέχρι στιγμής λαμβάνουμε πολύ ενθαρρυντικά σχόλια και κριτικές για το album και προσωπικά είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα, τόσο σε επίπεδο σύνθεσης/ενορχήστρωσης, όσο και σε mix, master και artwork. Πρόκειται για την πρώτη μας δουλειά που δεν είναι DIY, έχουμε επενδύσει αρκετό κόπο, χρόνο και χρήματα για την ολοκλήρωσή της, επομένως η θετική απήχηση που έχει μας αποζημιώνει ψυχολογικά τουλάχιστον.

Θα ήθελα να μου πεις ποιοι είναι οι Kevel. Πότε δημιουργήθηκαν και τι σας έκανε να ακολουθήσετε αυτό το μουσικό μονοπάτι;

Η πρώιμη φάση της μπάντας ξεκίνησε πριν από περίπου οχτώ χρόνια, από εμένα και τον Αντώνη (μπάσο). Στα τέλη του 2012 προστέθηκε και ο Θανάσης (τύμπανα), οπότε και ξεκινήσαμε να δουλεύουμε τις πρώτες ιδέες ως μπάντα. Λόγω έλλειψης τραγουδιστή προσανατολιστήκαμε σε instrumental συνθέσεις, με στοιχεία proggresive/sludge/post metal. Στα τέλη του 2013, ξεκινήσαμε την αναζήτηση δεύτερου κιθαρίστα, ώστε να προχωρήσουμε άμεσα σε live. Έτσι, προστέθηκε στη μπάντα και ο Μάρκος. Με αυτό το line-up κυκλοφορήσαμε το DIY ντεμπούτο “Hz of the Unheard” στα τέλη του 2014 και πραγματοποιήσαμε αρκετά live στην Αθήνα μέχρι και τα τέλη του 2015. Στη συνέχεια όμως προτιμήσαμε να αφοσιωθούμε σε νέες συνθέσεις, καθώς είχαμε αρχίσει να αλλάζουμε μουσικά και αναζητούσαμε πιο ακραίο ήχο. Ο Μάρκος για προσωπικούς λόγους αποχώρησε στα μέσα του 2017. Η μπάντα συνέχισε να δημιουργεί νέα κομμάτια, εισάγοντας επιπλέον extreme metal στοιχεία, φωνητικά και synths. Αποφάσισα να αναλάβω ο ίδιος τα φωνητικά και να πειραματιστώ με synths, αφού πρώτα κάναμε κάποιες άκαρπες προσπάθειες για συνεργαασία με άλλους μουσικούς. Έτσι φτάσαμε στην ολοκλήρωση του “Mutatis Mutandis” μέσα στο 2019. Το σημερινό μας line-up συμπληρώνει ο Γιάννης (κιθάρα) από τα τέλη του 2019 και ως τετράδα πάλι, συνεχίζουμε πρόβες προκειμένου να μπορέσουμε να αποδώσουμε live το καινούριο υλικό, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Γιατί υπήρξαν αυτά τα έξι χρόνια απουσίας; Τι έκαναν σε αυτό το χρονικό διάστημα οι Kevel;

Η απάντηση βρίσκεται στον τίτλο “Mutatis Mutandis”: η  ουσιαστική αλλαγή στη μουσική κατεύθυνση, η προσθήκη φωνητικών και synths, η αλλαγή μελών και διάφορες καταστάσεις που βιώσαμε σε προσωπικό επίπεδο είναι οι βασικότεροι παράγοντες αυτής της «απουσίας».  Το υλικό για το νέο album είχε ολοκληρωθεί ήδη στα τέλη του 2017, αλλά χρειάστηκε πάνω από έναν χρόνος επιπλέον, για  συντονισμό συνεργατών και recording, mix, master και artwork, δεδομένου ότι αυτή τη φορά αποφασίσαμε να μην κάνουμε DIY παραγωγή. Τέλος, η διαδικασία ανεύρεσης εταιρίας και προγραμματισμού της κυκλοφορίας συνέπεσε χρονικά με τον Covid-19, οπότε μπορείς να φανταστείς πόσο ακόμα καθυστέρησε τα πράγματα.

Αξίζει να σταθούμε στο τρομερό εξώφυλλο. Ποιος το δημιούργησε και τι συμβολίζει;

Το εξώφυλλο είναι δημιούργημα του τρομερού Kuba Sokolski, ο οποίος έχει κάνει καταπληκτικές δουλειές για πολλές γνωστές μπάντες. Προσωπικά ερωτεύτηκα το στυλ του από το artwork που είχε κάνει για τους Entropia στο “Ufonaut”, οπότε ήμουν σίγουρος ότι το album μας θα αποκτούσε μια επιπλέον διάσταση με τη δική του εικαστική συνδρομή. Στο εξώφυλλο εμφανίζεται το πορτραίτο ενός βασιλιά/κατακτητή τη στιγμή του θριάμβου του, στη μάχη μεταξύ αντίπαλων δυνάμεων για την κυριαρχία του σύμπαντος. Ο τελευταίος ηττημένος κείτεται νεκρός στα πόδια του, ενώ ο ίδιος φτιάχνει το στέμμα του από πλανήτες που διαλέγει μέσα από το “κοσμικό καζάνι” του. Η όλη σύνθεση έχει στοιχεία από Θιβετιανή/ Ινδική τέχνη, ενώ υπάρχουν διάσπαρτες λεπτομέρειες που παραπέμπουν σε ψυχεδελικές εμπειρίες και προσδίδουν ένα αλληγορικό νόημα. Η έμπνευση για το συγκεκριμένο εξώφυλλο, που ανήκει εξ’ ολοκλήρου στον Kuba, προήλθε κυρίως από δυο  κομμάτια του album, τα “Cosmic Domination” και “Terraforming”, που ασχολούνται με τη λαίμαργη και αυτοκαταστροφική φύση του ανθρώπου.

Ποιος γράφει την μουσική και από που προέρχεται η έμπνευση;

Οι βασικές ιδέες προέρχονται από εμένα, στη συνέχεια δουλεύουμε ομαδικά για ρυθμικά και τελικές δομές. Δεν μπορώ να κατονομάσω συγκεκριμένη πηγή έμπνευσης, είναι μια σχεδόν αυτόνομη, υποσυνείδητη διαδικασία που πιθανότατα συνδυάζει στοιχεία από την καθημερινότητα και από άλλες μουσικές που ακούμε.

Το όνομα Kevel πως προέκυψε και τι συμβολίζει;

Δε συμβολίζει κάτι συγκεκριμένο. Ψάχναμε για ένα όνομα που να μην παραπέμπει καθόλου σε συγκεκριμένο είδος μουσικής και τα γράμματά που το αποτελούν να έχουν μεταξύ τους σχετική αρμονία, οπτικά. Ετυμολογικά σημαίνει: α)το μεταλλικό στήριγμα  πάνω στο οποία δένονται τα σχοινιά που το κρατούν στο λιμάνι και β) ένα είδος σφυριού που χρησιμοποιείται για σπάσιμο πέτρας. Όπως ανέφερε και κάποια κριτική σε ξένο webzine «… μπορεί να μην είναι το πιο “metal” όνομα ή μπορεί και να είναι…».

Ποια είναι η θεματολογία των στίχων; Υπάρχει κάποιο concept; Υπάρχει κάποιο βαθύτερο μήνυμα που θέλετε να περάσετε;

Η θεματολογία του album εστιάζει στην εξερεύνηση και τη διαδικασία αλλαγών που αυτή επιφέρει. Πρόκειται για ένα περίεργο κοσμικό ταξίδι με σκοπό να οδηγήσει τον ακροατή τόσο προς τα πιο μακρινά σημεία κατάκτησης του σύμπαντος, όσο και προς τις πιο βαθιές αλήθειες που κρύβονται μέσα μας. Αυτό το concept παρουσιάζεται συχνά με αλληγορικά νοήματα και εικόνες. Για παράδειγμα,  στο “Cosmic Domination” εμφανίζεται η Aνώτερη Yπάρξη να παίζει «κοσμικό μπιλιάρδο» χρησιμοποιώντας πλανήτες αντί για μπάλες, στο “Arecibo” η ανθρωπότητα παρουσιάζεται σαν ένα έργο τέχνης σε αιώνιο πλειστηριασμό, που όμως κανείς μέχρι τώρα δε δείχνει ενδιαφέρον να αγοράσει. Τα “The Apophatic” και “Utopia Planitia” ασχολούνται περισσότερο με πιο εσωτερικά/ψυχολογικά θέματα, τα οποία επίσης αποδίδονται με όρους και στοιχεία του σύμπαντος. Τελικά, η εύρεση του βαθύτερου νοήματος μέσα σε αυτό το ταξίδι, ανήκει αποκλειστικά στην ιδιοσυγκρασία του κάθε ακροατή, στα βιώματα και τις προσωπικές αναζητήσεις του.

Θέλω να μου πείτε λίγα λόγια για την συνεργασία σας με την I, Voidhanger; Πως προέκυψε; Είστε ευχαριστημένοι μέχρι τώρα;

Είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι από τη μέχρι τώρα συνεργασία μας με την I, Voidhanger και πραγματικά περήφανοι που ανήκουμε στο roster της. Ήταν η πρώτη που, εν μέσω Covid-19, απάντησε άμεσα και θετικά στο e-mail μας για αναζήτηση εταιρείας και η επικοινωνία με τον ιδιοκτήτη της ήταν εξ’ αρχής ουσιαστική και παραγωγική. Αισθανόμαστε ότι πιστεύει στο υλικό μας όσο πιστεύουμε κι εμείς και αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο σε μια τέτοιου είδους σχέση. Επιπλέον, η καλή φήμη που έχει χτίσει στο underground μέσα στα περίπου 12 χρόνια που δραστηριοποιείται, θεωρούμε ότι θα μας βοηθήσει πολύ στην προσέγγιση ευρύτερου ακροατηρίου, που διαφορετικά θα ήταν αδύνατο.

Μπορείς να μας πεις λίγα λόγια για την ηχογράφηση του album; Ο ήχος είναι καταπληκτικός. Που έγινε και ποιος έκανε την παραγωγή;

Κιθάρες, μπάσο ηχογραφήσαμε σε δικό μας χώρο. Τα τύμπανα ηχογραφήθηκαν στο Unreal Studio, όπου έγινε και το re-amping και mix, με ηχολήπτη και παραγωγό τον πολύ καλό φίλο και έμπειρο επαγγελματία στο χώρο, Νίκο Γιαγκουδάκη.  Γνωρίζοντας το βαρύ του πρόγραμμα και την ποιότητα της δουλειάς του, μας τίμησε διπλά που δέχτηκε να αναλάβει το album μας και το αποτέλεσμα είναι απίστευτο. Τα παιδιά στο Unreal, ο Αλεξ Κετεντζιάν και ο Νίκος Δημητρακάκος συνετέλεσαν επίσης σημαντικά, προσφέροντας απλόχερα τη γνώση/εμπειρία τους καθ’ όλη τη διάρκεια των sessions. Τέλος τα φωνητικά τα ηχογραφήσαμε στο στούντιο του φίλου και πρώην bandmate, Μάρκου Σαμαρά, το  Wudsound Studio. Ήταν ιδανική επιλογή για μένα, δεδομένου ότι δοκίμαζα πρώτη φορά φωνητικά για δίσκο και το οικείο περιβάλλον, σε συνδυασμό με τις τεχνικές γνώσεις του Μάρκου, λειτούργησε καταλυτικά.

Υπάρχουν πολλές ταμπέλες για το είδος σας. Πως θα περιγράφατε εσείς τον ήχο σας;

Απολαμβάνουμε πολύ να διαβάζουμε τις διαφορετικές ταμπέλες που βάζουν στο “Mutatis Mutandis”. Μας έχουν αποκαλέσει λίγο απ’ όλα: progressive, sludge, post, doom, black, death… Αν μας έλεγαν και thrash, power νομίζω ότι θα είχαμε πιάσει όλα τα metal sub genres! Πέρα από την πλάκα, ήταν βασικός στόχος μας να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε μουσική που να μην μπορεί να κατηγοριοποιηθεί αυστηρά σε ένα είδος metal, αλλά και να μην ξενίζει ως σύνολο. Οι περισσότερες κριτικές φαίνεται να συμφωνούν στην περιγραφή progressive sludge και post-black metal, αλλά και πάλι, εσύ μπορεί να ακούσεις κάτι διαφορετικό…

Ποια είναι τα συγκροτήματα ή μουσικά στυλ που σε έχουν επηρεάσει στη μουσική σου και επίσης τι ακούς σήμερα;

Είμαστε μια αρκετά ετερόκλιτη -μουσικά- μπάντα και αυτό πηγάζει από τις διαφορετικές μουσικές καταβολές όλων των μελών. Επομένως, δεν μπορούμε να κατονομάσουμε συγκεκριμένες μπάντες ως βασική επιρροή. Πάντως, κατά την περίοδο δημιουργίας του “Mutatis Mutandis” ακούγαμε όλοι σαφώς πιο extreme metal μουσικές, σε σύγκριση με το παρελθόν και ειδικά μπάντες που φέρουν μεν το black στοιχείο, αλλά με μια πιο εξελικτική προσέγγιση του είδους, όπως οι Mord’a’Stigmata, Entropia, Bolzer. Αυτή η τάση προς πιο «ακραία» ακούσματα, συνεχίζεται και σήμερα.

Οι Kevel τι μας επιφυλάσσουν μουσικά για το μέλλον;

Αυτή την περίοδο προωθούμε με ό,τι μέσα διαθέτουμε το καινούριο album και συνεχίζουμε πρόβες ώστε με την πάροδο της πανδημίας να είμαστε έτοιμοι για live. Το μέλλον είναι τόσο αβέβαιο γενικά που θεωρούμε περιττό να κάνουμε μεγαλύτερα/μακροπρόθεσμα σχέδια στην παρούσα φάση. Υπάρχουν ήδη κάποιες ιδέες για νέο υλικό, αλλά όπως φάνηκε και με το “Mutatis Mutandis” δε βιαζόμαστε να βγάλουμε σύντομα νέο δίσκο!

Πόσο έχει επηρεάσει όλη αυτή η κατάσταση της πανδημίας τα σχέδιά σας; Όταν με το καλό σταματήσει όλο αυτό, θα βγείτε σε περιοδεία;

Δεδομένου ότι δεν βιοποριζόμαστε από τη μουσική, η σημερινή κατάσταση δε μας έχει επηρεάσει σημαντικά, αν εξαιρέσεις το γεγονός ότι το timing κυκλοφορίας του album μας, εν μέσω πανδημίας, δεν είναι και το ιδανικότερο αφού δεν μπορούμε να το υποστηρίξουμε και με ζωντανές εμφανίσεις. Εννοείται ότι τα live θα είναι η πρώτη μας προτεραιότητα, όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα.

Σε ευχαριστώ για το χρόνο που αφιέρωσες σε αυτές τις ερωτήσεις. Μπορείς να κλείσεις όπως θέλεις αυτή τη συνέντευξη.

Ευχαριστούμε για τη συνέντευξη και την ευκαιρία που μας δίνεις, να μας μάθει περισσότερος κόσμος μέσα από το site.  Ευχόμαστε σε όλους υγεία, δύναμη και καλή αντάμωση σύντομα! Θα κλείσω με ένα στίχο από το “Utopia Planitia”, που σχετίζεται με την πραγματικότητα που βιώνουμε τελευταία: “I kept on stargazing, high, fixated that someone stares back…One-way mirror”.

Νίκος Λίλλης

Facebook
Bandcamp
Twitter
YouTube

Band Members
Κώστας Κ. – Φωνητικά, Κιθάρες, Synths
Αντώνης Κ. – Μπάσο
Θανάσης Π. – Τύμπανα
Γιάννης Π. – Κιθάρες

Discography
Hz of the Unheard, 2014
Mutatis Mutandis, 2020

Greekrebels Banner 07052021-728×90 - 728|90|Greekrebels Banner 07052021-728×90||https://www.greekrebels.gr/epikoinonia/|bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothwhale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothnano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|bothTatto Clinic Athens 728×90 - 728|90|Tatto Clinic Athens 728×90||https://www.facebook.com/tattooclinicathens|both
20000
110

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

X