Συνεντεύξεις

Evergrey

Psychotic Waltz 2023 – 728×90 - 728|90|Psychotic Waltz 2023 – 728×90|||bothRussian Circles 2022_728x90 - 728|90|Russian Circles 2022_728x90|||bothGreekrebels Banner 07052021-728×90 - 728|90|Greekrebels Banner 07052021-728×90||https://www.greekrebels.gr/epikoinonia/|bothwhale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothnano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|both
20000
110

Οι Evergrey είναι μια από τις μπάντες εκείνες που σπάνια απογοητεύουν με κυκλοφορία τους. Μέσα σε διάστημα λιγότερο του ενός χρόνου από την τελευταία τους κυκλοφορία και με νέα δισκογραφική στέγη, επιστρέφουν με έναν φανταστικό δίσκο ο οποίος φέρει τον τίτλο “A Heartless Portrait (The Orphean Testament)”. Για ακόμα μια φορά, το ιδρυτικό μέλος και τραγουδιστής/κιθαρίστας τους συγκροτήματος, Tom S. Englund, βρέθηκε απέναντι μας και απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Γεια σου Tom, ελπίζω να είσαι καλά. Αρχικά, συγχαρητήρια για την επερχόμενη κυκλοφορία του νέου σας δίσκου. Πως νιώθεις τώρα που ο δίσκος είναι έτοιμος για κυκλοφορία;

Έχουμε ακόμα σχεδόν ένα μήνα μέχρι την κυκλοφορία του και δίνω συνεντεύξεις δέκα ώρες την ημέρα και κουράστηκα να μιλάω για τον εαυτό μου. Αστειεύομαι φυσικά. Είναι τέλεια, χαίρομαι που σε όλους μέχρι στιγμής αρέσει ο νέος δίσκος. Τι άλλο να ζητήσω; Είναι σπουδαία εποχή να είσαι μέρος των Evergrey ειλικρινά. Νιώθουμε εμπνευσμένοι, αλλάξαμε και εταιρεία, έχουμε πολύ ενέργεια που έρχεται προς το μέρος μας.

Ποιες νομίζεις πως είναι οι μεγαλύτερες διαφορές με το προηγούμενο album, το Escape Of The Phoenix;

Δεν ξέρω αν υπάρχουν μεγάλες διαφορές. Για εμένα προσωπικά θα ήταν το ότι στο νέο album έχει περισσότερα σπουδαία κομμάτια. Την επόμενη μέρα μετά την κυκλοφορία του Escape Of The Phoenix  ξεκινήσαμε να γράφουμε για αυτόν τον δίσκο, οπότε για εμάς είναι περισσότερο σαν μία μεγάλη περίοδο σύνθεσης και συνεχίσαμε με όση έμπνευση ήδη είχαμε. Πέρα από αυτό ο πληκτράς μας συνεισέφερε ένα riff σε ένα κομμάτι, ο Johan έπαιξε λίγο κιθάρα, εγώ λίγα πλήκτρα, όλοι παίζουν τα πάντα βασικά. Ίσως αυτό να είναι και το κάτι διαφορετικό.

Τι σας ώθησε να ονομάσετε τον νέο δίσκο έτσι; Υπάρχει ίσως ακόμα μια θεματική πίσω από τον τίτλο που αφορά το σύνολο του δίσκου ή έχουμε να κάνουμε με αυτοτελή κομμάτια;

Είναι αυτοτελή τα κομμάτια. Ο τίτλος του δίσκου βασίζεται πάνω στην σύνοψη της καριέρας μου σαν στιχουργό, γράφοντας για τον εαυτό μου καθαρά εδώ και δεκατρία album και με αυτό έρχεται και η δική μου εκδοχή του Ορφέα για το πως άφησε την αγαπημένη του στην κόλαση και διάλεξε να κοιτάξει πίσω αντί για μπροστά. Κάτι που είναι συμβολικό για το πόσο κοντόφθαλμα και κλειστόμυαλα ζούμε σήμερα στον κόσμο, όπου χρειαζόμαστε να φτιαχτούμε άμεσα και γρήγορα. Οπότε αυτή ήταν η μοναδική ας το πούμε εκδοχή την οποία έκανα. Κατά μία έννοια τον θεωρώ έναν εγωιστικό μπάσταρδο, κάτι που ίσως είναι δύσκολο για έναν Έλληνα να ακούει υποθέτω.

Βασικά η καταγωγή μου είναι από την πόλη του Ορφέα οπότε έχω κάνει και εγώ την μελέτη μου πάνω στο θέμα, κάτι που μας φέρνει και στην επόμενη ερώτηση. Από μια άλλη οπτική, ήταν βάρδος από την Θράκη, θρυλικός μουσικός και προφήτης στην αρχαία Ελληνική θρησκεία. Επίσης ήταν ποιητής και σύμφωνα με τον μύθο, ταξίδεψε μαζί με τον Ιάσονα και τους Αργοναύτες εις αναζήτηση του Χρυσόμαλλου Δέρατος. Ακόμα, πήγε μέχρι τον κάτω κόσμο του Άδη για να πάρει πίσω την γυναίκα του. Μπορούμε να πάρουμε τον δίσκο σαν μια μικρή ωδή προς τιμή του;

Νομίζω πως πρέπει να το θεωρούμε σαν από την μία ωδή προς το πρόσωπο του ως προς το ότι γράφουμε και εμείς θλιβερή μουσική που ίσως κάνουν και τους θεούς να κλαίνε, δεν ξέρω. Αλλά από την άλλη βέβαια θα έλεγα, κανείς δεν είναι τέλειος. Ειδικά αυτός δεν ήταν τέλειος, κάνοντας μια τόσο εγωιστική επιλογή. Κάτι πολύ μικρόψυχο ακόμα και για αυτόν. Αυτό θέλω να αναδείξω, πως ασχέτως το ποιοί ήμαστε, έχουμε όλοι τις μικρόψυχες στιγμές μας και αυτές που αποδεικνυόμαστε λίγοι στην ζωή. Αυτές που μας κάνουν ανθρώπους εν τέλει.

Υπάρχει περίπτωση η ιδέα και η έμπνευση να προέρχεται και από την ταινία του 1960 του Jean Costeau που παίζει μια εκδοχή του εαυτού του σαν ποιητή του δέκατου όγδοου αιώνα;

Έχουν τον ίδιο τίτλο ναι, αλλά όχι, δεν την έχω δει την ταινία. Είναι σπουδαίος τίτλος.

Τα πρώτα κομμάτια που δόθηκαν σαν δείγματα στους οπαδούς μέσα από τον δίσκο ήταν το “Save Us” και το “Midwinter Calls” τα οποία προσωπικά μου έδωσαν μια αίσθηση επιστροφής στις ρίζες. Ειδικά από την εποχή του “In Search Of Truth” με την φρεσκάδα του The Storm Within και ένα βήμα παρακάτω από το Escape Of The Phoenix. Θα συμφωνούσες με τα παραπάνω;

Θα συμφωνούσα με το ότι είναι ένα βήμα παρακάτω. Προσωπικά δεν συγκρίνω ποτέ το ένα album με το άλλο. Και σίγουρα δεν συγκρίνω κομμάτια μεταξύ τους, αλλά έχοντας πει αυτό, δεν είναι ο μόνος που αναφέρει κάτι τέτοιο. Υπάρχει κάτι εκεί το οποίο θυμίζει σε κάποιος το In Search Of Truth”, το Recreation Dayαναφέρθηκε επίσης. Οπότε, νομίζω πως είναι τέλειο το ότι έχουμε την ιστορία μας μαζί μας και το ότι κατορθώνουμε να φέρουμε νέα ενέργεια σε μια μπάντα που γίνεται τριάντα ετών του χρόνου. Τώρα ήμαστε στην κορυφή της καριέρας μας. Είναι περίεργο για εμένα και ταυτόχρονα όμορφο που μπορούμε να φέρουμε τους οπαδούς που έχουμε από εκείνη την εποχή, την εποχή του In Search Of Truthπου είναι πολύ σημαντικά σαν album για την παλαιότερη γενιά των φίλων μας και από την άλλη το εβδομήντα της εκατό από το σημερινό μας κοινό να είναι από την εποχή του Hymns For The Broken . Είναι μεγάλη η διαφορά αλλά όλα είναι καλά γιατί στους παλιούς οπαδούς αρέσουν και τα καινούργια πράγματα που κάνουμε, δεν τους παρατήσαμε ή κάτι τέτοιο. Οπότε όλα τέλεια.

Που αποφασίσατε να ηχογραφήσετε αυτή την φορά;

Εγώ ηχογραφώ εδώ, στο στούντιο στο σπίτι μου. Αυτή την φορά, ηχογραφήσαμε ταυτόχρονα ενόσω συνθέταμε. Οπότε έγραφα και βεβαιωνόμουν πως όλες οι κιθάρες ήταν άψογες γινόταν το ίδιο και με την φωνή και τα πλήκτρα. Οπότε όταν ήρθε η ώρα για τα τύμπανα και το μπάσο, που ηχογραφήθηκαν στο ίδιο στούντιο με τον προηγούμενο δίσκο, τόσο ο Jonas όσο και ο Johan μπορούσαν να γράψουν με τέλειους οδηγούς. Οπότε όλα ήταν τελειωμένα, φωνές, κιθάρες, τα πάντα. Έπρεπε απλά να γράψουν και να «γκρουβάρουν» γύρω από αυτά. Έτσι δουλεύουμε εδώ και τρείς ή τέσσερις δίσκους τώρα.

Το “A Heartless Portrait (The Orphean Testament)” αποτελεί και το πέμπτο κατά σειρά album στο οποίο συνεργάζεστε με τον Jacob Hansen στην διαδικασία της μίξης και του mastering. Να τον θεωρούμε μέρος της νικητήριας ομάδας;

Ναι, φυσικά. Νομίζω πως αποτελεί μεγάλο λόγο στο γιατί Evergrey έχουν την επιτυχία που έχουν τώρα. Νομίζω πως δεν θεωρεί τους Evergrey το καλύτερο ή πιο διασκεδαστικό πράγμα για να μιξάρει γιατί έχουμε τόσες λεπτομέρειες και εγώ και ο Jonas ήμαστε μεγάλα «φρικιά» ως προς τις συχνότητες και έχουμε πολλά να πούμε για την διαδικασία της μίξης, αλλά είναι μεγάλος φίλος της μπάντας και αυτό βοηθάει. Όταν ήρθε στο “Hymns For The Broken” μας είπε ότι κάπως έτσι σας ακούω ως προς την ηχητική σας ταυτότητα. Είναι σπουδαία συνεργασία και το ίδιο και με τον Γιάννη Νάκο που μας έχει κάνει τα εξώφυλλα στα τελευταία τρία album. Έχουμε σπουδαία συνεργασία. Το ίδιο και με τον Patric Ullaeus που μας κάνει τα video τα τελευταία είκοσι χρόνια. Έχουμε σπουδαία και μεγάλη ομάδα και ελπίζουμε τώρα με την Napalm Records που ήρθε, να γίνει το επόμενο μέλος της ομάδας και να μας πάει σε ακόμα μεγαλύτερα επίπεδα.

Πως είναι η συνεργασία σας με τον Γιάννη μέσα σε αυτά τα χρόνια; Νομίζω πως αποτελεί τον μακροβιότερο συνεργάτη σας ως προς το κομμάτι των εξωφύλλων.

Βασικά του λέω τον τίτλο του δίσκου, του λέω σχετικά με τους στίχους και το θέμα τους, του περιγράφω το γενικότερο όραμα μου χωρίς να μιλήσουμε για τέχνη και μετά τον αφήνω να κάνει τα δικά του. Ξεκινάει να δημιουργεί και είναι φανταστικός. Επιστρέφει με την πρώτη μορφή του εξωφύλλου, την βλέπω και μέχρι στιγμής σπάνια έχω κάτι να προτείνω για αλλαγή. Που θα βάλουμε το λογότυπο, να προσθέσουμε κανένα πλανήτη, να αλλάξουμε αυτό το χρώμα με κάποιο άλλο και τέτοια. Αλλά το βασικό σχέδιο είναι δικό του και είναι η δική του αρτιστική δημιουργία. Αυτό είναι σημαντικό για εμένα. Είναι σημαντικό να έχεις ανθρώπους που είναι σπουδαίοι σε αυτό που κάνουν, χωρίς εμένα αν επεμβαίνω στα πάντα. Για αυτό τους επιλέγω από την αρχή.

Αναφέρθηκες στον Patric Ullaeus, τον μακροχρόνιο συνεργάτη σας στον τομέα των video. Τι μπορείς να μας πεις για αυτή την συνεργασία;

Όλες οι ιδέες και οι τοποθεσίες είναι βασικά δικές μου ιδέες και στην συνέχεια το όλο θέμα μοιάζει λίγο με την συνεργασία που έχουμε με τον Hansen. Του παραδίδουμε ότι έχουμε, του λέμε ότι κάπως έτσι το σκεφτόμαστε και κάπως έτσι βλέπουμε το κομμάτι και συνεχίζουμε από εκεί. Μιλάμε πολύ μεταξύ μας, ήμαστε φίλοι βασικά με τον Patric, είναι σημαντικό το κομμάτι αυτό της επικοινωνίας στην συνεργασία μας. Όπως είπα, δουλεύουμε μαζί από την εποχή του video για το A Touch Of Blessingπου είναι αρκετός καιρός πίσω, είκοσι ένα χρόνια βασικά. Νομίζω πως έχουμε κάνει μερικά video παρέα.

Σκοπεύετε να κυκλοφορήσετε κάποιο lyric ή κανονικό video στην συνέχεια για κάποιο άλλο κομμάτι του δίσκου;

Έχουμε ένα νέο video το οποίο κυκλοφορεί την επόμενη εβδομάδα. Είναι το τρίτο συνολικά μέχρι τώρα και το πρώτο μέρος της τριλογίας των video. Τα κάναμε με ανάποδη σειρά.

Ανέφερες επίσης την εναλλαγή από την AFM Records στην νέα σας εταιρεία, την Napalm. Πως είναι η μέχρι τώρα συνεργασία σας και τι σας έκανε να επιλέξετε την Napalm;

Επειδή ήταν αποφασισμένοι να μας έχουν. Έδειχναν πραγματικά τις δυνατότητες τους και πραγματικά προσπάθησαν να μας βάλουν στην οικογένεια τους. Ήμασταν με την AFM για τέσσερα album και σε μια επαγγελματική σχέση νομίζω πως είναι υγιές να αλλάζεις συνεργάτες ανά περιόδους. Γιατί κάποιες φορές τα πράγματα γίνονται πολύ άνετα και τότε οι άνθρωποι δεν είναι και τόσο αποφασισμένοι στο να κάνουν τα πάντα να δουλέψουν στο πλήρες των δυνατοτήτων τους. Μαθαίνεις μέσα στα χρόνια, αυτή πρέπει να είναι η πέμπτη ή έκτη μας δισκογραφική εταιρεία και κάθε φορά που αλλάζουμε, το όλο θέμα πάει όλο και καλύτερα.

Σκοπεύετε να προωθήσετε τον νέο δίσκο με κάποια περιοδεία και αν ναι, να σας περιμένουμε και εδώ στην Ελλάδα;

Πάντα να μας περιμένετε στην Ελλάδα. Στο πρώτο μέρος της περιοδείας το οποίο ξεκινάει τον Σεπτέμβριο, έχουμε έξι εβδομάδες στην κεντρική Ευρώπη και μόνο αυτό. Το δεύτερο μέρος της περιοδείας θα ξεκινήσει τον επόμενο χρόνο με όλη την ανατολική μεριά της Ευρώπης. Ανυπομονώ, πάει τόσος καιρός. Δεν θυμάμαι πλέον πως είναι να είσαι περιοδεύον μουσικός.

Τι μνήμες έχεις από τις εμφανίσεις σας εδώ;

Θυμάμαι την πρώτη μας φορά εκεί μαζί με Kamelot και Crimson Glory στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Έχουμε καλή σχέση με τους Έλληνες οπαδούς, πάντα τραγουδάνε στις εμφανίσεις μας. Τελευταία φορά που παίξαμε στην Αθήνα ήμουν πολύ άρρωστος και όλοι σας τραγουδούσατε κάθε στίχο τόσο δυνατά οπότε με βοηθήσατε ώστε να μην χρειαστεί να με ζορίσω παραπάνω. Ήταν τέλια.

Ποιά τα μελλοντικά σχέδια τόσο σαν μπάντα όσο και για εσένα προσωπικά;

Έχουμε αυτό το βαρύ πρόγραμμα προώθησης με τους Evergrey τώρα φυσικά, είναι τρεις εβδομάδες τώρα που μιλάω για τον εαυτό μου και είναι κουραστικό. Στην πορεία έχουμε δύο ακουστικές εμφανίσεις για την κυκλοφορία του δίσκου στην Στοκχόλμη και στο Γκέτεμποργκ. Μερικά καλοκαιρινά φεστιβάλ και στην συνέχεια ξεκινάμε την περιοδεία. Στα υπόλοιπα project μου, κάνω κάποια κομμάτια για video games, γράφω νέα κομμάτια για τους Silent Skies και κάπου στην πορεία θα ξεκινήσει και το νέο Evergrey φυσικά.

Σε ευχαριστώ για τον πολύτιμο χρόνο σου. Κλείσε την κουβέντα μας με ένα μήνυμα στους φίλους σας στην Ελλάδα αν θέλεις.

Φροντίστε να δώσετε το παρόν σε όποια μπάντα έρθει στην Ελλάδα. Είναι αποκαρδιωτική εποχή για τους μουσικούς οπότε φροντίστε να στηρίξετε τις αγαπημένες σας μπάντες. Ακόμα και αυτές που δεν έχετε ξανά δει, πηγαίνοντας απλά στην συναυλία γιορτάζοντας την μουσική και την ζωή ξανά. Είναι πολύ σημαντικό.

Συνέντευξη: Νίκος Σιγλίδης
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Μάρης

Official Website
Facebook
YouTube
Instagram
Spotify

Band Members
Tom S. Englund – Φωνητικά, Κιθάρες
Henrik Danhage – Κιθάρες
Johan Niemann – Μπάσο
Rikard Zander – Πλήκτρα
Jonas Ekdahl – Τύμπανα

Discography
The Dark Discovery, 1998
Solitude,Dominance,Tragedy, 1999
In Search Of Truth, 2001
Recreation Day, 2003
The Inner Circle, 2004
Monday Morning Apocalypse, 2006
Torn, 2008
Glorious Collision, 2011
Hymns For The Broken, 2014
The Storm Within, 2016
The Atlantic, 2019
Escape Of The Phoenix, 2021
A Heartless Portrait (The Orphean Testament),2022

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

X