Φτάσαμε αισίως στο ένατο studio album των νορβηγών black metallers Vreid. To “Wild North West”, όπως διαβάζουμε, αποτελεί concept album σχετικά με τη ζωή και το θάνατο, ενώ συνοδεύει και μια…ταινία, εμπνεύσεως και δημιουργίας των ιδίων! Βέβαια, μια ταινία και το περιεχόμενό της δεν είναι το αντικείμενο της παρούσης ιστοσελίδας, επομένως θα ασχοληθούμε μόνο με το μουσικό κομμάτι.
Είναι δύσκολο να περιγράψεις τους Vreid χωρίς να αναφέρεις τους τεράστιους, αξέχαστους Windir. Για την ιστορία, γράφοντας με το δέοντα αναστεναγμό, οι black metal γίγαντες Windir έπαψαν να υπάρχουν τον Ιανουάριο του 2004, όταν ο ιθύνων νους Valfar (κατά κόσμον Terje Bakken) χάνεται από υποθερμία σε μια χιονοθύελλα. Τα εναπομείναντα μέλη αποφάσισαν να συνεχίσουν ως Vreid, διατηρώντας (ποικιλοτρόπως, όπως θα δούμε στη συνέχεια) στοιχεία της μουσικής του παλιού τους σχήματος, με μια περισσότερο black ‘n’ roll προσέγγιση.
Επιστρέφοντας στο “Wild North West”, οφείλουμε να χαρακτηρίσουμε το album ως πολυποίκιλο. Μη σας προϊδεάσει λάθος ο τίτλος και η αισθητική του εξωφύλλου του (όπως ομολογώ ότι προϊδέασε εμένα), δε θα βρείτε black metal με country εδώ α-λα Wayfarer – ωστόσο θα πάρουμε αρκετές δόσεις εκπλήξεων. Ο δίσκος ξεκινάει δυνατά με το ομότιτλο: ένα δυνατό κομμάτι με ενδιαφέρουσα δομή και ωραίες ρυθμικές και μουσικές εναλλαγές που σου κολλάει στο μυαλό – η φράση του επικότατου ρεφρέν “…deep into the Wild North West” μου έμεινε με την πρώτη ακρόαση.
Συνεχίζοντας με το “Wolves At Sea”, είμαι βέβαιος πως θα σας ξεφύγει ένα νοσταλγικό μειδίαμα – το πρώτο riff, προτού εξαπολυθεί ένας blast beat καταιγισμός, φωνάζει από μακριά Windir, κάτι που φυσικά προσμετράται ως θετικό. Ένα από τα κατ’ εμέ καλύτερα κομμάτια της κυκλοφορίας είναι το αμέσως επόμενο “The Morning Red”, μια σχετικά αργή, ritual σύνθεση με πολλές δόσεις «καθαρών» (λέμε τώρα) φωνητικών, που είμαι σίγουρος πως θα αποκτήσει μόνιμο χαρακτήρα στις συναυλίες των Vreid. Μετά το black/thrash “Shadows Of Aurora” και τη μουντή, melodic black metal λαίλαπα του “Spikes Of God” έρχεται η πρώτη μεγάλη έκπληξη του δίσκου, ονόματι “Dazed And Reduced”. Δε θα ήμουν μακριά από την πραγματικότητα αν ισχυριζόμουν ότι αυτό το τραγούδι θα μπορούσε, με τις δέουσες προσαρμογές στα φωνητικά, να έχει βγει από κάποιο δίσκο του King Diamond – καθαρά φωνητικά, ξεκάθαρα rock σύνθεση.
Στη συνέχεια, έρχεται η μεγάλη έκπληξη που αξίζει χωριστή μνεία. Τo “Into The Mountains”. Ένας ξεκάθαρος φόρος τιμής στους Windir. Μάλιστα, τα πλήκτρα που ακούγονται στην αρχή, είναι ηχογραφημένα από τον ΙΔΙΟ τον αποθανόντα Valfar το 2004˙ ο μπασίστας και συνθέτης Jarle Hváll Kvåle δήλωσε πως ανακάλυψε την ηχογράφηση τυχαία και δούλεψε το τραγούδι πάνω της. Ο τελευταίος στίχος του “Into The Mountains” λέει “…at the journey’s end” και πάω στοίχημα ότι αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο – βάλτε απανωτά το “Journey To The End” από το αξεπέραστο “1184” των Windir και θα καταλάβετε τι εννοώ. Ανατριχίλα. Θα προτιμούσα προσωπικά να ήταν αυτό το κομμάτι που έκλεινε το δίσκο αντί του κάπως αναίτια μεγάλου σε διάρκεια “Shadowland” αλλά ας είναι.
Νομίζω ότι το “Wild North West” συγκαταλέγεται άνετα ανάμεσα στις καλύτερες κυκλοφορίες των Vreid, και ακούγεται με πολύ ενδιαφέρον (και στο repeat) χάρη στις μουσικές εναλλαγές του περιεχομένου του και τις πολύ καλές συνθετικές ιδέες. Μπρούμε εύκολα να συμπεράνουμε ότι πρόκειται για μια άξια δισκογραφική συνέχεια, από ένα εκ των καταξιωμένων ονομάτων του χώρου.
8/10
Στέλιος Σπαντίδης
[email protected]