Συνεντεύξεις

Marty Friedman

Θεωρώ αδιανόητο να σέβεται ο οποιοσδήποτε κιθαρίστας τον εαυτό του και να μην έχει στις επιρροές του ένας τόσο σπουδαίο όπως είναι ο Marty Friedman. Το ποιος είναι και το τι έχει κάνει στην καριέρα του είναι γνωστά. Πρόσφατα μέσω της μικρής ανεξάρτητης Γαλλικής εταιρίας Verycord κυκλοφόρησε μια διπλή συλλογή με τα άλμπουμ “Bad D.N.A.” & “Tokyo Jukebox 2”, τα οποία δεν υπήρχαν σε διάθεση στην Ευρωπαϊκή αγορά. Παρακάτω μπορείτε να δείτε τι μας είπε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε μαζί του και άλλα ενδιαφέροντα πράγματα… Απολαύστε τον!

Το τελευταίο άλμπουμ που κυκλοφόρησες είναι το “Tokyo Jukebox 2”. Πες μας ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού μέχρι σήμερα?

 

Οι ανταποκρίσεις ήταν πραγματικά καλές, έκανα ένα άλμπουμ το “Tokyo Jukebox” το 2009 και οι ανταποκρίσεις τότε ήταν τόσο καλές που με έκαναν να θέλω να κάνω μια συνέχεια αυτού του άλμπουμ. Πιθανώς να γίνει και ένα “Tokyo Jukebox 3” στο μέλλον, αυτή την στιγμή όμως προωθούμε το “2”! Στην Ιαπωνία η αντίδραση ήταν πολύ θετική, όμως με ενδιαφέρει πολύ το τι θα πουν οι άνθρωποι από άλλες χώρες γιατί πολλοί θα ακούσουν τις διασκευές μου στα κομμάτια με έναν συγκεκριμένο τρόπο και όταν ψάξουν online να ακούσουν τις αυθεντικές εκδόσεις θα δουν ότι είναι τόσο διαφορετικές από αυτό πού έκανα. Τότε, είναι συναρπαστικό να ακούω την γνώμη τους εφόσον έχουν ακούσει και τις δυο εκδόσεις.

Μάλιστα! Πρόσφατα κυκλοφόρησες το “Bad D.N.A” και το “Tokyo Jukebox 2” μαζί σαν πακέτο. Ποια είναι η ιδέα πίσω από αυτό, είναι μια special έκδοση για τους οπαδούς σου μαζί με κάποια “δωράκια” ?

Ακριβώς. Βασικά η ιδέα ήταν να κυκλοφορήσουμε δύο άλμπουμ μαζί την ίδια στιγμή για να δώσουμε στον κόσμο περισσότερο υλικό σε μικρό χρονικό διάστημα. Πέρυσι όπως γνωρίζεται έκανα περιοδεία στην Ευρώπη, περάσαμε πολύ ωραία με την μπάντα μου και τους fans κλπ. Θέλω πολύ να το κάνω ξανά, και ήθελα να έχω υλικό το οποίο δεν είχα σχεδιάσει να κυκλοφορήσει στην Ευρώπη οπότε ήθελα να κάνω αυτή την κυκλοφορία ώστε να μπορούν να τα ακούσουν και οι άνθρωποι εκεί. Στην ήθελα να το κυκλοφορήσω μόνο στην Ιαπωνία, όμως αν θέλω να ξαναέρθω Ευρώπη τότε θα πρέπει να έχουν κάτι να ακούσουν οι fans πριν πάμε! Αυτή είναι η ιδέα λοιπόν. Τα άλμπουμ αυτά κυκλοφόρησαν σε σύντομο διάστημα μεταξύ τους οπότε δεν είναι ότι κυκλοφόρησε κάτι παλιό με κάτι νέο, απλά θέλαμε να βγάλουμε πολύ υλικό γρήγορα σε κυκλοφορία.

Οπότε, θα υπάρξουν άλλες επανακυκλοφορίες σου με bonus υλικό στο μέλλον?

Ναι, το ελπίζω βασικά. Για να είμαι ειλικρινής μαζί σου, δεν είχα σχεδιάσει να πλησιάσω τόσο πολύ την Ευρωπαϊκή αγορά. Πέρυσι όμως, η Ευρωπαϊκή περιοδεία ήταν τόσο ευχάριστη πού θέλω να μοιράζομαι μαζί τους ότι κυκλοφορία κάνω. Εδώ στην Ιαπωνία κάνω πολύ συγκεκριμένα πράγματα που προορίζονται για τους οπαδούς στην Ευρώπη, αυτό με κάνει να σκέφτομαι περισσότερο να προσθέσω αυτή την ήπειρο στις μελλοντικές μου κινήσεις. Δεν το έκανα τόσο καιρό διότι όταν είμαι στην Ιαπωνία είμαι τόσο απασχολημένος με δουλείες κυρίως που έχουν να κάνουν με τα τηλεοπτικά μου shows, κάτι το οποίο τρώει πολύ χρόνο από την μουσική μου δουλειά δυστυχώς. Είμαι ένας και δεν μπορώ να βρίσκομαι σε δύο μέρη ταυτόχρονα! Ξέρω όμως ότι έχω απίθανους οπαδούς στην Ευρώπη και την Αμερική.

Πως πήγε η περιοδεία για το “Tokyo Jukebox 2”?

Ήταν απίθανα. Κάθε πόλη είχε καλή ανταπόκριση και οι promoters ήταν χαρούμενοι και η μπάντα υπερευχαριστημένη!!

Και το show στην Αθήνα ήταν καταπληκτικό. Σε κάτι άλλο τώρα, θα θέλαμε να μάθουμε τα μελλοντικά σου σχέδια. Συνθέτεις κάποιο νέο υλικό?

Ώ, ναι! Στην επόμενη περιοδεία θα παίξω υλικό από τα νέα άλμπουμ που κυκλοφορούν τώρα στην Ευρώπη συν υλικό απ όλη μου την καριέρα. Στην τελευταία περιοδεία απλά έπαιζα υλικό απ όλη την καριέρα μου, έχω το 11ο προσωπικό μυ άλμπουμ οπότε έχω πολύ υλικό από το οποίο μπορώ να διαλέξω. Ήταν πολύ δύσκολο γιατί είναι και ορχηστρικά και πρέπει να είναι ενθουσιώδες το σετ διότι όταν δεν έχει στίχους, φωνητικά κλπ η μουσική σου είναι αυτή που θα περάσει το μήνυμα και πρέπει ναι είναι cool. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε ένα καλό και μεγάλο set list όπως είχαμε, τώρα όμως με τα δύο νέα άλμπουμ θα πρέπει να προσθέσω υλικό και απ αυτά. Νομίζω ξεκινάμε τον Οκτώβρη οπότε έχω χρόνο να τα προετοιμάσω!

Ποιες είναι οι αναμνήσεις σου από τις εμφανίσεις σου στην Ελλάδα?

Τα shows ήταν περίφημα. Η Αθήνα ήταν καταπληκτική. Ο καλός μου φίλος Gus G. εμφανίστηκε μαζί μου στην Θεσσαλονίκη και περάσαμε πολύ καλά. Έκανα και έναν μικρό τουρισμό με τον μάνατζερ μου και στις δύο πόλης Περάσαμε λίγο χρόνο και θα θελα να δω πιο πολύ την εξοχή, τις παραλίες κλπ. Η Ελλάδα είναι από τις πόλης που δεν μοιάζει με αυτές που είναι κοντά της. Είναι διαφορετική από τις άλλες χώρες της Ευρώπης. Και είναι μια πόλη που δεν έχω έρθει πολλές φορές. Νομίζω μόνο δύο.

Έχουν περάσει 15 χρόνια σχεδόν από την πρώτη φορά που ήρθες Ελλάδα!

Τότε ήταν η εποχή του “Cryptic Writings” (Megadeth) θυμάμαι σε ένα festival.

Ναι ήταν το Rockwave festival.

Μάααλιστα! Θυμάμαι το festival!!!

Καλές αναμνήσεις;;

Ναι! Θυμάμαι επίσης ότι όταν ήμασταν εκεί, όλοι οι υπόλοιποι έκαναν τουρισμό στα αρχαία ελληνικά μνημεία και στην πόλη κλπ και εγώ θυμάμαι ότι το μόνο που ήθελα να κάνω ήταν να πάω να ψάξω γι παλιούς δίσκους του Elvis Presley! Επίσης σε αυτή την εμφάνιση στην Ελλάδα είχαμε τρομερό φαγητό! Πραγματικά καλό!

Η επόμενη ερώτηση είναι λίγο δύσκολη! Ξέρεις αυτό με τους G3 tours που μαζεύονται και περιοδεύουν σωστά?

Ναι!

Αν είχες επιλεχθεί λοιπόν για τα G3 με άλλους δύο κιθαρίστες, ποιους θα επέλεγες να παίξεις μαζί?

Αχα! Χμμ.. Αγαπώ τον Uli Roth φυσικά και υποθέτω με τον Brian May παρέα θα ήταν απίστευτα! Υπάρχουν τόσοι πολλοί τρομεροί κιθαρίστες εκεί έξω, απλά θα ήθελα να ακούσω αυτούς τους δύο που είπα, αλλά ναι δεν ξέρω είναι όντως δύσκολη ερώτηση!

Χαχα ναι το ξέρω ότι είναι δύσκολη, γι αυτό σε ρωτάω!

Πραγματικά με ψάρωσες εδώ! (Συγκεκριμένα είπε : you really got me on this one!)

Αν ήταν να διαλέξεις έναν μοντέρνο κιθαρίστα, όχι τόσο κλασσικό, ποιόν θα διάλεγες?

Θεέ μου δεν έχω ιδέα!! Ξέρεις δεν ήμουν ποτέ ο μεγαλύτερος οπαδός κιθαριστών, επέλεξα τους δύο πριν επειδή είναι αυτοί που με έχουν εντυπωσιάσει περισσότερο. Ποτέ δεν ακολούθησα το ρεύμα των κιθαριστών, υπάρχουν τόσοι εξαίρετοι κιθαρίστες είναι αδύνατον να τους ξέρω όλους! Α! ξέρω τι έπρεπε να πω!! Έπρεπε να πω Gus για τους G3! Επειδή τον ξέρω, είναι τρομερό παιδί, αυτό έπρεπε να πω! (γέλια!)

Πιστεύεις ότι μετά τόσους απίθανους και μεγάλους κιθαρίστες σε κάθε μουσικό ιδίωμα υπάρχει πιθανότητα για έναν νέο κιθαρίστα να γίνει πρωτοπόρος, χαρακτηριστικός και να προσφέρει κάτι διαφορετικό στην μουσική σκηνή?

Απολύτως! Βασικά δεν υπάρχει δικαιολογία να μην είσαι αυθεντικός. Κάθε άτομο, όχι μόνο σαν μουσικοί, αλλά κάθε άτομο έχει το δικό του γούστο, το δικό του στιλ, την δικιά αντίληψη, ο καθένας έχει κάτι που είναι αποκλειστικά μοναδικά δικό του. Η μουσική αντίληψη είναι κάτι πολύ προσωπικό και είναι αυτό που σε κάνει να εξελίσσεσαι σαν μουσικός. Δεν μιλώ για το να είσαι καλλιτέχνης, μιλάω γι το να είσαι ερμηνευτείς της μουσικής. Δεν υπάρχει κανέναν λόγος στον κόσμο γι να έχεις την ίδια αντίληψη με τον κολλητό σου ας πούμε, ή τον αδερφός σου ή κάποιον στην οικογένεια. Ο καθένας έχει την δικιά του και όσο καταλαβαίνεις πώς λειτουργεί αυτό μέσα σου τόσο περισσότερο θα κατανοείς γιατί απολαμβάνεις αυτό που σου αρέσει και πώς λειτουργεί. Έτσι εξελίσσεις την ατομικότητα της προσωπικότητας σου σαν καλλιτέχνης. Πιστεύω, το ότι δεν υπήρξα ποτέ αυτό που λέμε guitar freak με έκανε να έχω τόσο μοναδικό ήχο, όταν ακούς το παίξιμο μου δεν μπορείς να πεις ότι είναι ο οποιοσδήποτε.

Αυτό το καταλάβαμε πολύ καλά στην εμφάνιση σου τελευταία, μόλις έπαιξες ένα riff, ένα solo όλοι καταλάβαμε ότι Αυτός είναι ο Marty Friedman χωρίς αμφιβολία.

Αυτό συμβαίνει πιστεύω όχι γιατί είμαι τόσο σπουδαίος κιθαρίστας, αλλά γιατί είμαι ειλικρινής με αυτό που με κάνει να χαίρομαι και ξέρω πότε απολαμβάνω όταν παίζω κάτι και πότε όχι. Αν δεν μου αρέσει αυτό που παίζω απλά δεν το κρατάω. Οπότε όταν ακούς αυτά που παίζω, να ξέρεις ότι είναι η αντιπροσώπευση της αίσθησης μελωδίας που μου αρέσει πραγματικά. Νομίζω ότι πολλοί μουσικοί παίζουν πράγματα που νομίζουν ότι θα εντυπωσιάσουν τους ακροατές, με κάποια κόλπα στην κιθάρα, με κάποια θαυμάσια θέματα στα riffs και τότε είναι που αρχίζεις και μοιάζεις με τους υπόλοιπους. Προσωπικά με ενδιαφέρει πιο πολύ να μου αρέσει εμένα αυτό που νιώθω όταν ακούω τη συγκεκριμένη μελωδία, την συγκεκριμένη νότα πάνω από το τάδε ακόρντο, οπότε όσο πιο ειλικρινής είσαι με τον εαυτό σου και αυτό που αρέσει σε σένα τότε θα αναπτύξεις το προσωπικό σου στιλ και την ατομικότητα σου.

Ας μιλήσουμε τώρα για ένα πρόσωπο που ήσουν μαζί στο παρελθόν στην ίδια μπάντα. Jason Becker. Σε είχε επηρεάσει σαν μουσικό, σαν άνθρωπο, σαν σκεπτόμενο όν? Πώς ήταν οι σχέσεις σας τότε και πώς είναι τώρα? Έχετε επαφή?

Ήταν πάντα εξαιρετικές και είναι ακόμα. Είμαστε ακόμα σε κοντινή επαφή, μιλάμε με e-mails μια φορά τον μήνα ακόμη και τώρα. Είμαι σίγουρος ότι θα είχαμε περισσότερη επαφή αλλά είναι τόσο δύσκολο γι αυτόν να κάνει όλα τα φυσιολογικά πράγματα που κάνουμε εμείς. (Για όσους δεν το γνωρίζουν ο Jason Becker πάσχει από Amyotrophic lateral sclerosis, η οποία ξεκίνησε στα 20 του χρόνια. Αποτέλεσμα έχει την πλήρη σωματική αναπηρία και την ανικανότητα ομιλίας. Παρόλα αυτά ο εγκέφαλος του λειτουργεί φυσιολογικά.) Είναι εκπληκτικό που κάνει όλα αυτά που κάνει (με την βοήθεια της τεχνολογίας μιλάει με κινήσεις των ματιών και συνθέτει μουσική με τον ίδιο τρόπο μέσο ενός ειδικού προγράμματος hardware και software), παρόλα αυτά όμως έχουμε στενή επαφή είναι απλά ο καλύτερος.

Έχεις παρακολουθήσει το documentary που βγήκε για αυτόν? Το «Jason Becker : Not Dead Yet». Πιστεύω πως είναι θαυμαστός για το ότι εξακολουθεί και φτιάχνει μουσική με την βοήθεια της τεχνολογίας. “Έχασε” το σώμα του αλλά ακόμα έχει αυτόν τον λαμπρό εγκέφαλο που τον κρατάει δυνατό και τον κάνει παράδειγμα γνώσης και θέλησης, προς μίμηση για πολλούς ανθρώπους εκεί έξω.

Αναμφίβολα. Θεωρώ ότι έκαναν τόσο όμορφη δουλειά σε αυτή την ταινία, πολύ καλή δουλειά στο να πουν την ιστορία και υπήρχε πολύ υλικό που δεν είχα δει ποτέ πριν. Πολλά πράγματα με εξέπληξαν. Ειδικά όταν λέγαμε με τον Jason να δημιουργήσουμε τους Cacophony, όταν λέγαμε τέλος πάντων να κάνουμε μια μπάντα, υπήρχε υλικό με εμάς να κάνουμε μια φωτογράφηση, να κάνουμε πλάκα εκεί γύρο, ήταν κάποια τρελά πράγματα τα οποία δεν είχα δει ποτέ ξανά και με ενθουσίασαν. Επίσης έκαναν θαυμάσια δουλεία με τις ιστορίες των ανθρώπων οι οποίες είχαν όλες ένα νόημα. Προφανώς όλοι μιλήσανε περισσότερο αλλά για λόγους χρόνου στην ταινία κόπηκαν κάποια μέρη, όμως έχει ειπωθεί η ιστορία τέλεια.

Marty είχες κυκλοφορήσει ένα DVD, το “99 Secret Lead Guitar Phrases”. Σκοπεύεις να ξανακάνεις κάτι τέτοιο?

Κάποια στιγμή στο μέλλον θέλω να κάνω ένα πραγματικά μοναδικό instructional DVD, απλά δεν έχω τον χρόνο τώρα για κάτι τέτοιο. Το “99 DVD” πιστεύω είναι με διαφορά ότι καλύτερο έχω κάνει σε instructional video και ελπίζω να το κάνουν και άλλοι μουσικοί γιατί είναι ένας άψογος τρόπος να κοιτάς στο βάθος τι κάνει ένας μουσικός . Δεν χρειάζεται να κατέχεις πολύ θεωρία η τεχνική ώστε να μάθει από αυτά. Οποιοσδήποτε μπορεί να μάθει από αυτά, και είναι αρκετά ιδιωτικά πράγματα αυτά γιατί απλά είμαι εγώ και αυτοσχεδιάζω 99 κιθαριστικές φράσεις , δεν υπάρχει θεωρία ούτε τεχνικές απλά 99 διαφορετικές φράσεις όπου η κάθε μία μπορεί να ανοίξει έναν νέο κόσμο από πράγματα που μπορείς να κάνεις στην κιθάρα. Οπότε θα λάτρευα να το κάνουν άλλοι μουσικοί ώστε να μάθω και εγώ από αυτούς.

Ωραία. Πώς πηγαίνουν τα τηλεοπτικά show σου στην Ιαπωνία?

Ακόμα τα κάνω, μια φορά την εβδομάδα η κάτι τέτοιο. Αυτό τον καιρό όμως είμαι συγκεντρωμένος για τον νέο μου δίσκο για τον οποίο δεν μπορώ να πω πολλά. Γενικά όλα βαίνουν καλώς με την TV, σίγουρα όταν ήρθα στην Ιαπωνία δεν σκέφτηκα να κάνω τηλεόραση ούτε είχα κάποιο ενδιαφέρον γι αυτό, αλλά μόλις ξεκίνησα απόκτησε περισσότερη διασκέδαση το να κάνω μουσική επειδή είχα και κάτι άλλο να κάνω. Αν κάνεις μουσική κάθε μέρα όλο τον χρόνο φτάνεις στο σημείο όχι να βαριέσαι απλά όταν κάνεις και κάτι άλλο ανανεώνεις τον εγκέφαλο σου. Ξεκίνησα να κάνω καλύτερη μουσική όταν ξεκίνησα την τηλεόραση επειδή ήταν αναζωογονητικό για το πνεύμα σαν δραστηριότητα.

Πως είναι τα πράγματα στην Ιαπωνία τώρα που έχει περάσει ένας χρόνος από την τραγική φυσική καταστροφή με τον σεισμό και τα τσουνάμι. Είναι όλα υπό έλεγχο πλέον?

Είναι αδύνατον να πω ότι είναι όλα υπό έλεγχο, ποτέ δεν ξέρεις. Υπάρχουν ακόμα σεισμοί εδώ πέρα κάθε μέρα, πιο μικροί βέβαια από τον μεγάλο πέρυσι αλλά ποτέ δεν ξέρεις. Πρέπει να είσαι σε εγρήγορση και να είσαι όσο μπορείς ασφαλής γιατί ποτέ δεν ξέρεις με τέτοιου είδους καταστροφές, σήμερα όμως ήταν οκ!!

Έχεις ποτέ σκεφτεί να γυρίσεις ξανά στις Η.Π.Α στο μέλλον?

Χμμ…όχι βασικά. Μόλις μετακόμισα εδώ είχα σχεδιάσει να ζω τον μισό χρόνο εδώ και τον άλλο μισό στην Αμερική και απλά δεν δούλεψε αυτό. Κάνω τόσα περισσότερα πράγματα στην Ιαπωνία απ όσο είχα φανταστεί ότι θα κάνω. Κάνω ευκολότερα τις καλλιτεχνικές μου δουλείες εδώ απ ότι θα τις έκανα στην Αμερική συνεργάζομαι με τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες κλπ Αυτό είναι ό ένας μεγάλος λόγος. Ο άλλος είναι το ότι είμαι πραγματικά μεγάλος fan της Pop και rock μουσικής εδώ. Αν κοιτάξεις τα μουσικά charts εδώ το 90% μου αρέσει από αυτά ενώ στην Αμερική μου αρέσει σχεδόν τίποτα πραγματικά! Είναι πολύ λυπηρό για το προσωπικό μου γούστο. Δεν είμαι μεγάλος φαν της rock μουσικής εκεί ούτε του τύπου που τραγουδάνε με το να ουρλιάζουν. Πολλές φορές η ροκ είναι καλή αλλά πολλές άλλες είναι κάπως καταθλιπτική, δεν έχει όσο χαρά μου αρέσει, δεν με ενθουσιάζει. Φυσικά υπάρχουν πολλά απίστευτα πράγματα που προέρχονται από την Αμερική όμως εδώ ότι κυκλοφορεί είναι κάτι που μπορώ να απολαύσω , οπότε είναι πιο εύκολο γι εμένα να ζήσω εδώ.

Εσένα προσωπικά τι μουσικά είδη σου αρέσουν?

Μου αρέσουν τα πολύ βαριά metal είδη (εννοεί σε φάση Decapitated όπως μας είχε πει και στην συνέντευξη που πήραμε πριν παίξει το βράδυ στο An Club αλλά δεν μπορεί αυτά τα φωνητικά!) και τα πολύ pop! (αυτό δεν το σχολιάζω!!)

Λοιπόν, σε ευχαριστώ πάρα πολύ για την συνέντευξη Marty, ήταν πραγματικά ευχάριστη. Μπορείς να κλείσεις στέλνοντας ένα μήνυμα στους έλληνες θαυμαστές σου.

Δεν μπορώ να περιμένω να ξαναγυρίσω σε εσάς! Επίσης πρώτα απ όλα τις απίστευτες γυναίκες σας εκεί πέρα, ανυπομονώ να σας ξαναδώ όλους πραγματικά, να δοκιμάσω το φαγητό σας και ελπίζω να ακούσω και την τοπική μουσική σας!

Χρήστος Τσίτσης

www.martyfriedman.com

Discography

Dragon’s Kiss, 1988

Scenes, 1992

Introduction,1994

True Obsessions, 1996

Music for Speeding, 2002

Loudspeaker, 2006

Exhibit B – Live in Japan DVD, 2007

Exhibit A – Live in Europe, 2007

Future Addict, 2008

Tokyo Jukebox, 2009

Bad D.N.A., 2010

Tokyo Jukebox 2, 2011

Greekrebels Banner 07052021-728×90 - 728|90|Greekrebels Banner 07052021-728×90||https://www.greekrebels.gr/epikoinonia/|bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothTatto Clinic Athens 728×90 - 728|90|Tatto Clinic Athens 728×90||https://www.facebook.com/tattooclinicathens|bothnano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|bothwhale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||both
20000
110

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

X