Συνεντεύξεις

Epica

Οι Epica πέντε χρόνια μετά το εξαιρετικό The Holographic Principle του 2016 επιστρέφουν με το πολυαναμενόμενο Omega. Η κυκλοφορία αποτελεί ένα επιπλέον κόσμημα στην δισκογραφική δουλειά του συγκροτήματος, η οποία είναι ένα must για κάθε θαυμαστή του symphonic metal. Μιλήσαμε με τον Mark Jansen για να μάθουμε περισσότερα για το εξαιρετικό νέο άλμπουμ της μπάντας.

Γεια σου Mark, συγχαρητήρια για την κυκλοφορία του τελευταίου άλμπουμ των Epica “Omega”. Πώς νιώθεις τώρα που το άλμπουμ κυκλοφόρησε;

Είμαι πολύ χαρούμενος. Αρχικά θα έβγαινε τον Σεπτέμβριο αλλά έπρεπε να το αναβάλουμε και εγώ διαφωνούσα με την ιδέα της αναβολής. Ήμουν όμως ο μόνος κατά αυτού, και μιας και υπάρχει δημοκρατία στη μπάντα, συμφωνήθηκε να το αναβάλουμε. Τώρα που κυκλοφόρησε η αναμονή τελείωσε, γιατί για εμένα είναι πολύ σημαντικό να το ακούσει ο κόσμος. Είμαι πολύ περήφανος για αυτό το άλμπουμ. Το ότι έπρεπε να περιμένω έξι μήνες παραπάνω για να κυκλοφορήσει έκανε την αναμονή να μοιάζει με αιωνιότητα.

Αυτό είναι το δέκατο άλμπουμ σας και κυκλοφορεί σχεδόν πέντε χρόνια μετά το “The Holographic Principle”. Ακούγοντας το άλμπουμ, παρατήρησα ότι δεν υπάρχει κάποιο «hit song» όπως ας πούμε το “Beyond The Matrix”, ενώ το άλμπουμ φαίνεται να γίνεται καλύτερο όσο κάποιος το ακούει όλο και περισσότερο. Αυτό ήταν σκόπιμο;

Όχι, δεν έγινε επίτηδες. Πάντα προσπαθούμε να γράφουμε κάποια κομμάτια που θα είναι ωραία στα live. Γνωρίζουμε ότι στον κόσμο αρέσει πολύ να παίζουμε το Beyond The Matrix και η αλήθεια είναι ότι ελπίζαμε ο κόσμος να έβρισκε κάποιο κομμάτι από το νέο άλμπουμ που να του αρέσει όσο το Beyond The Matrix. Θα το μάθουμε όμως όταν επιστρέψουμε στην σκηνή. Επίσης όταν το ηχογραφήσαμε (“Beyond The Matrix) κανείς δεν περίμενε ότι θα ήταν τόσο επιτυχημένο στις συναυλίες, οπότε αυτό ίσως συμβεί και με κάποιο από τα κομμάτια του Omega ανάλογα με το αν θα το ζητάει ο κόσμος ή όχι. Προσπαθούμε να έχουμε μια ισορροπία μεταξύ πιασάρικων και progressive στοιχείων.

Ποιες είναι οι σημαντικότερες διαφορές μεταξύ του “Omega” και του “The Holographic Principle”;

Πρώτον η μίξη. Στο The Holographic Principle η μίξη ήταν γεμάτη. Στο Omega προσπαθήσαμε να δώσουμε περισσότερο χώρο στον ήχο, έτσι ώστε κάποιες φορές οι κιθάρες να έχουν προτεραιότητα, άλλες φορές η ορχήστρα, αντί να είναι όλα τα όργανα μπροστά όλη την ώρα. Το The Holographic Principle μπορεί να γίνει κουραστικό στο αυτί, λόγω αυτής της μίξης. Το Omega είναι μια πιο ευχάριστη εμπειρία για τον ακροατή από την αρχή μέχρι το τέλος και έτσι αυτή η μίξη είναι η αγαπημένη μου από όλα τα άλμπουμ μας. Ήταν ακριβώς η μίξη που ήθελα να γίνει. Ευτυχώς οι υπόλοιποι συμφώνησαν και είμαι πολύ ικανοποιημένος με αυτή τη μίξη. Για εμένα το να βάζεις όλα τα όργανα μπροστά όλα μαζί χαλάει την ομορφιά και την τεχνικότητα του άλμπουμ και δεν αφήνει το κομμάτι να ανασάνει. Ειδικά όταν αυτή η κατάσταση υπάρχει όχι μόνο σε ένα τραγούδι, αλλά σε ολόκληρο το άλμπουμ (The Holographic Principle) πραγματικά χαλάει την εμπειρία ακρόασης, αλλά ίσως εγώ να έχω αρχίσει να μεγαλώνω χαχα. Αυτή τη φορά μπορέσαμε να παίξουμε με τη μίξη μέχρι να βρούμε τον τέλειο ήχο, ενώ στο The Holographic Principle η κατάσταση δεν ήταν έτσι.

Τι πρέπει να περιμένει ένας θαυμαστής των Epica από το νέο άλμπουμ χωρίς να έχει ακούσει κανένα από τα νέα τραγούδια;

Το πρώτο είναι ο διαφορετικός ήχος που μόλις συζητήσαμε. Το δεύτερο είναι ότι προσπαθήσαμε να κρατήσουμε μια ισορροπία σε αυτό το άλμπουμ. Γράψαμε αυτά τα κομμάτια για να είναι μαζί. Όταν ακούγαμε τα κομμάτια σαν ένα σύνολο και νιώθαμε ότι κάτι έλειπε γράφαμε ένα επιπλέον τμήμα για το κομμάτι, μόνο και μόνο για να υπάρχει μια ωραία ροή στο άλμπουμ. Κάθε κομμάτι που υπάρχει στο άλμπουμ έχει λόγο που είναι στο άλμπουμ. Κάθε ήρεμο τμήμα του άλμπουμ έχει ως σκοπό να δώσει στον ακροατή λίγο χώρο να ανασάνει, ώστε μετά να συνεχίσει η ακρόαση χωρίς να τον κουράζει

Με το “Omega”, φτάνετε στο τελικό μέρος της μεταφυσικής τριλογίας που ξεκίνησε με το “The Quantum Enigma” το 2014. Ποια είναι η υπόθεση αυτή τη φορά;

Η βασική ιδέα με την οποία αρχίσαμε να γράφουμε στίχους είναι η θεωρία του Omega. Η θεωρία υποστηρίζει ότι η μοίρα του κόσμου είναι να φτάσουμε σε ένα σημείο ενότητας, εμείς σαν άνθρωποι, αλλά και με όλο το σύμπαν σαν σύνολο. Μου φάνηκε μια πολύ ωραία πλοκή. Μετά βρήκαμε πολλές αρχαίες διδασκαλίες και γράψαμε τους στίχους μας, αλλά όλα ξεκίνησαν με τη θεωρία του Omega.

Πού πραγματοποιήθηκαν οι ηχογραφήσεις αυτή τη φορά και πόσο καιρό χρειάστηκε;

Όπως και τα δύο προηγούμενα άλμπουμ, το ηχογραφήσαμε στην Ολλανδία με τον Joost van den Broek. Η ηχογράφηση ήταν όπως και οι άλλες μας ηχογραφήσεις. Δουλεύουμε με τον Joost εδώ και τρία άλμπουμ και τώρα η μόνη διαφορά είναι ότι μας χτύπησε η πανδημία και δεν είχαμε τελειώσει τα φωνητικά. Έτσι έπρεπε να ηχογραφήσω τα φωνητικά μου στο studio που έχω σπίτι μου το οποίο είχα φτιάξει λίγο καιρό πριν και έτσι στάθηκα πολύ τυχερός. Η Simone ηχογράφησε τα δικά της φωνητικά σε ένα στούντιο κοντά στο σπίτι της στην Στουτγάρδη. Στην αρχή ήταν λίγο δύσκολο να βρει το σωστό μικρόφωνο, καθώς εκεί η ακουστική ήταν τελείως διαφορετική και τελικά έπρεπε να της στείλουν ένα μικρόφωνο από το Βερολίνο και τελικά βρήκε τον επιθυμητό ήχο. Από εκεί και μετά όλα κύλησαν ομαλά, αν εξαιρέσεις ότι λόγω κατάστασης ο παραγωγός έκανε τα σχόλια του μέσω Skype! Ήταν σίγουρα κάτι το διαφορετικό, αλλά τα καταφέραμε.

Ποιος ήταν υπεύθυνος για όλη τη διαδικασία; Παραγωγή, μίξη & mastering;

Ο Joost συμμετείχε σε όλη τη διαδικασία. Ακόμα και όταν γράφαμε τα κομμάτια ήταν εκεί. Είναι λίγο control freak, αλλά με την καλή έννοια. Είναι εκεί από την αρχή μέχρι το τέλος και είναι ένας πολύ ευχάριστος άνθρωπος. Έχει πάρα πολύ γνώση. Μπορεί να σε τρελάνει σε κάποιες φάσεις λέγοντας συνέχεια ότι «Μπορείς να το κάνεις και καλύτερα». Θυμάμαι με τρέλανε με ένα κομμάτι στους στίχους. Το είχα γράψει και σβήσει ήδη τρείς φορές. Μου είπε ότι μπορώ καλύτερα. Το δοκίμασα ξανά και όντως την τέταρτη φορά ήταν καλύτερα! Το θέμα είναι ότι μπορεί να με τρελαίνει αλλά πάντα έχει δίκιο. Μόνο μια φορά είχε άδικο και συνέχισε να επιμένει. Όλοι όμως του είπαμε ότι το σημείο ήταν ok και μετά από κάποια ώρα παραδέχθηκε ότι όντως ήταν ok. Συνήθως όμως το 99% των φορών έχει δίκιο και η αλήθεια είναι ότι αυτό με τρομάζει.

Το εξώφυλλο το έκανε για άλλη μια φορά ο Stefan Heilemann, με τον οποίο συνεργάζεστε από το “The Classical Conspiracy” του 2009. Υποθέτω ότι ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει;

Του έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη και μας ξέρει πολύ καλά. Ότι σκέφτεται ταιριάζει πάντα πολύ ωραία με τη μουσική και με τους στίχους. Με το Omega μας εντυπωσίασε για μια ακόμη φορά. Αν εξαιρέσουμε λίγες λεπτομέρειες που έπρεπε να του πούμε το εξώφυλλο ήταν τέλειο από την αρχή. Σίγουρα και το επόμενο άλμπουμ θα έχει τον Joost στην παραγωγή και τον Stefan για γραφίστα. Ξέχασα επίσης να αναφέρω ένα σημαντικό όνομα, τον Sascha Paeth. Ο παλιός μας παραγωγός ακόμα βοηθάει κάθε φορά που ηχογραφούμε ένα άλμπουμ και μας δίνει ιδέες είναι μια ιδιοφυΐα. Είναι επίσης μέρος της ομάδας που δεν αλλάζει.

Το “Code Of Life” ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια στο άλμπουμ μαζί με τα “Seal Of Soloman”, “Gaia” και “Rivers”. Στο “Code Of Life” ο Zaher Zorgati των Myrath συμμετέχει ως guest. Ήταν προφανής η επιλογή του;

Σίγουρα! Ο Coen έγραφε ένα κομμάτι και πάντα του άρεσαν πολύ οι Myrath και αυτό το κομμάτι είναι πολύ κοντά στο στυλ τους. Ακόμα το κομμάτι είναι Epica, απλά έχει και μια δόση Myrath. Έτσι το να ζητήσουμε από τον τραγουδιστή των Myrath να τραγουδήσει στο κομμάτι ναι ήταν μια προφανής επιλογή!

Η Βίκυ Ψαράκη των The Agonist συμμετέχει επίσης στο “Twilight ReverieThe Hypnagogic State”. Πες μας λίγα πράγματα για αυτήν τη συνεργασία.

Στην ουσία είχαμε ήδη ολοκληρώσει το άλμπουμ και υπήρχε ένα spoken σημείο που δεν είχε τελειώσει και νιώθαμε ότι κάτι έλειπε. Θέλαμε μια δυναμική φωνή για αυτό το σημείο. Γνωρίζουμε καλά τη Βίκυ καθώς περιοδεύσαμε μαζί. Την καλέσαμε και ήταν μέσα.

Το “Omegacoustic” EP πρόκειται να δημοσιευτεί την ίδια μέρα με το άλμπουμ σας. Θα ήθελες να μας πεις μερικά πράγματα για αυτήν την κυκλοφορία;

Είναι πολύ ωραίο να κάνουμε ακουστικές εκδοχές των κομματιών μας. Είναι πάντα μια πρόκληση για εμάς, καθώς θέλουμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό από το άλμπουμ. Θέλουμε να βγάλουμε μια διαφορετική ενέργεια, ακόμα και ένα διαφορετικό στυλ. Για παράδειγμα η ακουστική εκδοχή του Abyss Of TimeCountdown To Singularity είναι σαν ένα διαφορετικό κομμάτι. Το ένα είναι μια ιρλανδική folk εκτέλεση και το αρχικό κομμάτι είναι power metal. Άκουσα ότι το box set που βγάλαμε με τα 4 CD είναι ήδη sold out και είμαι πάρα πολύ χαρούμενος για αυτό

Στο παρελθόν έχετε δουλέψει σε ένα εκπληκτικό EP με τραγούδια από το “Attack On Titan”. Αυτό είναι κάτι που σας ενδιαφέρει να κάνετε ξανά στο μέλλον για ένα άλλο anime; Παρακολουθείτε κάποιο άλλο anime;

Μας είχαν ρωτήσει αν ενδιαφερόμασταν για αυτό το project και ήμασταν κατευθείαν μέσα. Υποθέτω για το μέλλον πρέπει να δούμε το τι θα εμφανιστεί μπροστά μας, αλλά σίγουρα ενδιαφερόμαστε. Όποτε βλέπουμε μια πρόκληση είμαστε έτοιμοι να την αντιμετωπίσουμε! Η αλήθεια είναι δεν βλέπω anime, αλλά είδα κάποια επεισόδια από το “Attack On Titan” και μου άρεσε αρκετά. Σε άλλους στην μπάντα αρέσουν πολύ περισσότερο συγκριτικά με μένα.

Ας περάσουμε και σε λίγες προσωπικές ερωτήσεις. Τα τελευταία χρόνια μετακόμισες στην Ιταλία και συγκεκριμένα στη Σικελία. Πως είναι ζεις στη Σικελία αντί για την πατρίδα σου; Ποιο προτιμάς περισσότερο;

Κάθε χώρα έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Υπάρχουν κάποια πράγματα που προτιμώ στην Ολλανδία, και άλλα που προτιμώ στην Σικελία. Στην Ολλανδία πάντα μπορείς να βρεις στους δρόμους μια τρύπα (γέλια). Και όταν την φτιάξουν θα τη φτιάξουν με τέτοιο τρόπο, ώστε σε δυο χρόνια να θέλει πάλι φτιάξιμο. (γέλια) Εδώ μου αρέσει πολύ το φαγητό, οι άνθρωποι και μου αρέσει πολύ που υπάρχει και θάλασσα και νουνό. Στην Ολλανδία δεν έχουμε βουνά. Η Σικελία είναι σαν να έχεις όλο τον κόσμο σε ένα νησί. Έχω ταξιδέψει πολύ και μπορώ να πω ότι στη Σικελία υπάρχουν τα πάντα. Πάνω στην Αίτνα έχει μέχρι και χιόνι. Υπάρχουν λίμνες δάση, βουνά, λόφοι, ακόμα και πεδιάδες. Μπορώ να την παρομοιάσω με τη Νέα Ζηλανδία που μοιάζει αρκετά. Σίγουρα από την Ολλανδία μου λείπουν οι γονείς μου, οι παλιοί μου φίλοι και το σύστημα υγείας είναι καλύτερο εκεί. Πραγματικά όμως αγάπησα τη Σικελία και νιώθω σαν στο σπίτι μου εδώ.

Τι γίνεται με τους Mayan; Σκοπεύεις να κυκλοφορήσεις και κάτι μαζί τους;

Δεν νομίζω να γίνει κάτι σύντομα. Τώρα δεν γίνονται και πολλά έπρεπε να αναβάλλουμε και όλες τις εμφανίσεις και έτσι οι Mayan έπεσαν σε χειμερία νάρκη. Περιμένουμε να τελειώσει η πανδημία και μετά θα επιστρέψουμε

Οι Epica έχουν επισκεφθεί την Ελλάδα έξι φορές αν θυμάμαι σωστά. Τι αναμνήσεις έχεις;

Θυμάμαι την τελευταία φόρα είχαμε έρθει για ένα φεστιβάλ και θυμάμαι είχε πάρα πολύ ζέστη. Από τις πιο ζεστές συναυλίες που έχουμε κάνει. Αλλά έτσι είναι το καλοκαίρι στην Ελλάδα. Έχω αρχίσει κάπως να το συνηθίζω τώρα που μένω στη Σικελία μιας και εδώ έχει πάρα πολύ ζέστη. Στις συναυλίες μας στην Ελλάδα έρχονται και πολλοί φίλοι μου. Έχω πολλούς φίλους στην Ελλάδα. Ένας πολύ καλός μου φίλος είναι ο Δημήτρης Κατσούλης και κάθε φορά που παίζουμε τον βλέπω. Παίζει βιολί και έχει κάνει και κάποιες εμφανίσεις στους Mayan. Χαίρομαι πολύ κάθε φορά που έρχομαι στην Ελλάδα.

Επιστρέφουμε στο “Omega”. Σκοπεύετε να βγάλετε κάποιο επιπλέον βίντεο για το άλμπουμ;

Μέχρι τώρα βγάλαμε τρία βίντεο και άλλο ένα που δεν έχει βγει ακόμα, οπότε τέσσερα βίντεο στο σύνολο.

Ποιες είναι οι μελλοντικές σας βλέψεις σαν μπάντα;

Είναι δύσκολο να απαντήσω, καθώς κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθεί αυτή η κατάσταση. Πρέπει να δούμε πότε θα μπορέσουμε να ξανακάνουμε συναυλίες και υπό ποιες συνθήκες, γιατί έχω ένα προαίσθημα ότι δεν θα γυρίσουμε στο πως ήταν τα πράγματα παλιά. Θεωρώ ότι κάποια πράγματα άλλαξαν για πάντα μετά από αυτή την πανδημία. Πρέπει πρώτα να δούμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση και μετά θα κάνουμε σχέδια σαν μπάντα

Ποια είναι η γνώμη σου για τις συναυλίες μέσω livestream; Θα έκανα οι Epica κάτι τέτοιο;

Σίγουρα. Μιας και θα περάσει αρκετός καιρός μέχρι να ξαναπαίξουμε live το livestream είναι μια καλή επιλογή που εξετάζουμε σε αυτή τη φάση. Οι πιθανότητες είναι μεγάλες να κάνουμε και εμείς ένα.

Αυτά από εμένα. Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου και που απάντησες στις ερωτήσεις μου. Μπορείς να κλείσεις τη συνέντευξη στέλνοντας ένα μήνυμα στους αναγνώστες μας και στους θαυμαστές σας στην Ελλάδα

Εγώ ευχαριστώ. Ελπίζω να απολαύσετε το άλμπουμ μας και πάνω από όλα σας εύχομαι υγεία και ευτυχία

Συνέντευξη: Νίκος Σιγλίδης
Απομαγνητοφώνηση: Θανάσης Γκότοβος

Official Website
Facebook
Instagram
Twitter
Spotify

Band members:
Simone Simons – Φωνητικά
Mark Jansen – Growls, Κιθάρες
Coen Janssen – Πλήκτρα και πιάνο
Ariën van Weesenbeek – Τύμπανα
Isaac Delahaye – Lead, ρυθμική και ακουστική κιθάρα
Rob Der Loo – Μπάσο

Discography
The Phantom Agony, 2003
Consign To Oblivion, 2005
The Divine Conspiracy, 2007
Design Your Universe, 2009
Requiem For The Indifferent, 2012
The Quantum Enigma, 2014
The Holographic Principle, 2016
Omega, 2021

whale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothRodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||bothnano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|bothGreekrebels Banner 07052021-728×90 - 728|90|Greekrebels Banner 07052021-728×90||https://www.greekrebels.gr/epikoinonia/|both
20000
110

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

X