Συνεντεύξεις

Hammerfall

Έχουν φτάσει αισίως στον δωδέκατο τους studio δίσκο με τίτλο Hammer Of Dawn. Ο λόγος για τους Σουηδούς power metallers Hammerfall, οι οποίοι δια στόματος Fredrik Larsson, μας μίλησαν για τον καινούργιο δίσκο της μπάντας αλλά και τα μελλοντικά τους σχέδια. 

Συγχαρητήρια για το καινούργιο album. Για εμένα προσωπικά είναι η καλύτερη δουλειά σας τα τελευταία δέκα χρόνια, ίσως και από την επιστροφή σου στην μπάντα μέχρι σήμερα. 

Σε ευχαριστούμε πολύ. Νιώθω πως καταφέραμε να αιχμαλωτίσουμε αρκετή ενέργεια, πάντα προσπαθούμε να το καταφέρουμε αυτό και να το περάσουμε στις ηχογραφήσεις. Είναι δύσκολο αρκετές φορές, αν μας δεις ζωντανά ήμαστε εντελώς διαφορετική μπάντα. Είναι δύσκολο να το αιχμαλωτίσεις αυτό σε έναν δίσκο. Νιώθω όμως ότι τα καταφέραμε λίγο καλύτερα αυτή την φορά. Δεν ξέρω ακριβώς τι ήταν αυτό που βοήθησε αλλά, δεν είχαμε καθόλου άγχος στο στούντιο αυτή την φορά, ίσως γιατί δεν είχαμε εμφανίσεις ή περιοδεία. Μπορούσαμε απλά να εστιάσουμε στα κομμάτια και να κάνουμε το καλύτερο δυνατό. Μπορούσαμε ακόμα να πάρουμε ολόκληρο το σαββατοκύριακο για να «καθαρίσουμε» τόσο τα αυτιά μας όσο και το μυαλό μας και να επιστρέψουμε ξεκούραστοι ώστε να εστιάσουμε ακόμα παραπάνω.

Σήμερα είναι και η επίσημη ημερομηνία κυκλοφορίας. Πως νιώθετε που είναι πλέον διαθέσιμο στον κόσμο;

Ξεκινήσαμε να ηχογραφούμε τον δίσκο έναν χρόνο πριν. Επιτέλους κυκλοφόρησε, τώρα μπορούμε να δούμε τις αντιδράσεις του κόσμου. Πως το αντιμετώπισαν οι οπαδοί και φίλοι της μπάντας.

Τώρα που μπορείς να καθίσεις στην άνεση του σπιτιού σου και να ακούσεις τον δίσκο μερικές φορές, υπάρχει κάτι το οποίο θα έκανες διαφορετικά;

Όχι, είναι πολύ νωρίς για να πω κάτι τέτοιο. Είμαι πολύ περήφανος για τον δίσκο παρότι δεν έχω καταφέρει ακόμα να τον ακούσω ολόκληρο από την αρχή μέχρι το τέλος. Πρέπει να ωριμάσει λίγο ακόμα μέσα μας ο δίσκος και μετά μπορεί να μπει σε διαδικασία «σύγκρισης» με τους υπόλοιπους μας δίσκους και να μπορούμε πλέον να πούμε αν θα μπορούσαμε ή αν έπρεπε να κάνουμε κάτι διαφορετικά. Προς το παρόν είμαι πολύ χαρούμενος πάντως.

Ποιες οι μέχρι τώρα αντιδράσεις από τα πρώτα singles και πρώτα δείγματα του δίσκου;

Πολύ καλές. Εννοώ πως, κάποιες φορές μπορεί να διαβάσεις μια κριτική και να καταλάβεις πως αυτός που το έγραψε έχει ήδη αποφασίσει για το τι πιστεύει για την μπάντα, ίσως του αρέσουν τα τρία πρώτα album για παράδειγμα και να χτίζουν την άποψη τους πάνω σε αυτά μόνο, πηγαίνοντας με αυτό κατά νου σε ότι ακολουθεί μετά. Καλό σκεπτικό αλλά λίγο τετράγωνο θα έλεγα. Ενώ οι αντιδράσεις των φίλων και οπαδών είναι πάρα πολύ καλές. Από ότι ακούω και βλέπω, πολλοί πιστεύουν πως είναι οι παλιοί καλοί Hammerfall με καινούργιο περίβλημα.

Νομίζω πως η παραγωγή παίζει μεγάλο ρόλο στο να ακουστεί φρέσκια μια μπάντα. Αυτή την φορά πήγατε με την πεπατημένη των προηγούμενων δίσκων;   ,

Νομίζω πως ο Fredrik Nordström, που έκανε και την παραγωγή,  είναι τόσο πολύ ταλαντούχος, αυθεντία θα έλεγα. Γνωρίζει την μουσική του και το metal εν γένη. Νιώθω πως πραγματικά μπήκε μπροστά και έκανε τρομερή δουλειά σε αυτόν τον δίσκο. Όλα είναι φρέσκα και καθαρά, μπορείς να ακούσεις τα πάντα και ταυτόχρονα έχει μεγάλο «σκάσιμο» από την αρχή. Έχει κάνει πολλά από τα προηγούμενα album με εξαιρετικό αποτέλεσμα κατά την γνώμη μου. Αυτή την φορά νιώθω πως έκανε το κάτι παραπάνω μαζί με εμάς. Νιώθω ότι παραδώσαμε ότι καλύτερο μπορούσαμε και έχουμε κάνει εδώ και καιρό και το κάναμε και οι δύο μαζί, η μπάντα και αυτός επίσης.

Ποιες πιστεύεις πως είναι οι καίριες διαφορές μεταξύ του Hammer Of Dawn και του Dominion;

Είναι δύσκολο να πω. Νομίζω πως το Hammer Of Dawn είναι πολύ καινούργιο για να το συγκρίνω. Οτιδήποτε καινούργιο αφήνει την αίσθηση πως είναι το καλύτερο αλλά πρέπει να του δώσεις χρόνο για να μπορέσεις να έχεις μια σωστή σύγκριση. Το Dominion  ήταν ένα σπουδαίο album με πολλά καλά κομμάτια, πολλά καλά ρεφρέν, ήταν δυνατό και φάνηκε να αρέσει και στους οπαδούς μας πολύ. Νομίζω βέβαια πως το Hammer Of Dawn έχει καλές δυναμικές. Έχει μερικά πολύ γρήγορα κομμάτια, περισσότερα από ότι συνήθως. Αυτό νομίζω κάνει και τα γρήγορα κομμάτια να φαίνονται γρήγορα, τα πιο heavy να φαίνονται ακόμα εντονότερα και η μπαλάντες να ξεχωρίζουν. Αυτό είναι μια καλή μίξη. Αλλά όλα φαίνονται όταν παίζεις έναν δίσκο ζωντανά, τότε καταλαβαίνεις πόσο καλά μεταφράζεται αυτός σε σχέση με τα υπόλοιπα. Νομίζω πως όλα κομμάτια μας από όλη μας την καριέρα ταιριάζουν σε μια λίστα ζωντανών εμφανίσεων. Νομίζω πως μπορείς να βάλεις κομμάτια από τα πρώτα δύο album, με κομμάτια από τα μέσα την καριέρας μας και με κομμάτια των νέων δίσκων χωρίς να καταλάβεις πως τα χωρίζουν τόσα πολλά χρόνια.

Ποιος ανέλαβε την συνθετική διαδικασία; Ήταν μια ομαδική δουλειά ή ατομική;

Είναι σχεδόν πάντα η ίδια διαδικασία. Ο Oscar γράφει τα περισσότερα κομμάτια και μετά ο Pontus γράφει μερικά σημεία σε κάποια από αυτά. Αλλά ο Oscar έχει το μεγαλύτερο μέρος, ξέρει προς τα που πρέπει να κινηθούμε και το πλάνο στο μυαλό του. Τα περισσότερα κομμάτια ήταν γραμμένα πριν το τέλος της τελευταίας περιοδείας, το 2020. Έγραψε το μεγαλύτερο μέρος του υλικού όσο ήμασταν στον δρόμο. Φεύγαμε από την σκηνή μετά από εμφάνιση, ιδρωμένοι και ακόμα γεμάτοι αδρεναλίνη, αράζαμε και αυτός έπαιρνε την κιθάρα και τον υπολογιστή του και έγραφε riff. Προσπαθώντας να πιάσει την δεδομένη ενέργεια και ατμόσφαιρα και προσπαθώντας να είναι δημιουργικός όταν ακόμα είσαι μέσα στην ατμόσφαιρα, αντί να είσαι σπίτι ήρεμος στο γραφείο σου. Νομίζω ότι δούλεψε αυτό πολύ καλά.

Να υποθέσω πως ο Joacim έγραψε τους στίχους;

Ναι, τους στίχους και τις μελωδικές γραμμές των φωνών. Κάποιες φορές ο Oscar είχε μια ιδέα για την φωνή οπότε την δούλευαν μαζί. Δουλεύουν πολύ στενά οι δύο τους.

Ανέφερες προηγουμένως πως ο Fredrik Nordström έκανε την παραγωγή ξανά. Τον θεωρείται ίσως το έκτο μέλος της μπάντα και συμφωνείς με το ότι, ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει;

Ναι, έχουμε κάνει τους τελευταίους δίσκους λίγο πολύ με τον ίδιο τρόπο. Με εξαίρεση τον Joacim ο οποίος πετάει μέχρι το Los Angeles και δουλεύει με τον James Michael με τον οποίο συνεργαζόμαστε εδώ και δέκα χρόνια. Αυτή την φορά όμως δεν μπορούσαμε να πάμε στην Αμερική  εξαιτίας της πανδημίας οπότε μας πρότειναν να δουλέψουμε με τον Jacob Hansen στην Δανία. Νομίζω πως έκανε φοβερή δουλειά, παρότι είναι πάντα δύσκολο να γνωρίζεις και να συνεργάζεσαι με καινούργιους ανθρώπους. Ειδικά από την στιγμή που έχει συνηθίσει να δουλεύεις με άλλον «οδηγό» για τόσο καιρό.

Τι σας οδήγησε να ονομάσετε τον δίσκο Hammer Of Dawn; Είχατε κάτι συγκεκριμένο κατά νου ή ήταν κάτι αυθόρμητο;

Δεν ήμουν μέρος της όλης διαδικασίας επιλογής ονόματος αλλά νομίζω πως έγινε πολύ ξεκάθαρο όταν γράφτηκε το ομώνυμο κομμάτι, πως θα ήταν ένα από τα βασικά του δίσκου. Τότε μπήκαν και οι στίχοι και το όνομα του κομματιού και ενώ είχαμε αρκετά κομμάτια με την λέξη hammer μέσα, δεν είχαμε ποτέ τίτλο δίσκου μέχρι τώρα με αυτή την λέξη μέσα. Νιώσαμε πως ίσως ήταν η ώρα να γίνει. Νιώθουμε πως ταιριάζει γενικά ο τίτλος αυτός στον νέο δίσκο, ένα νέο κεφάλαιο ίσως μετά την πανδημία, μια νέα αυγή.

Ποιο θεωρείς πως είναι το αγαπημένο σου κομμάτι του δίσκου;

Πρέπει να δω τους τίτλους, είναι ακόμα πολύ καινούργιο. Το Sons Of Odinείναι καλό κομμάτι, το No Mercyμου αρέσει πολύ και μου αρέσει και το Too Old To Die Young.

Κάνατε και κάποια video για την προώθηση του δίσκου, τόσο για το ομότιτλο κομμάτι αλλά και για το “Brotherhood”. Θέλεις να μας πεις μερικά πράγματα για αυτά;

Πάντα θέλαμε να κάνουμε κάτι στο ψυχαγωγικό πάρκο που έχουμε εδώ στο Gothenburg, είναι πολύ ωραίο μέρος. Ανάλογα την περίοδο, αλλάζουν και την θεματική διακόσμηση του πάρκου. Το halloween σκεφτήκαμε πως η όλη διακόσμηση θα μας ταίριαζε απόλυτα. Όπως πάντα όμως, έπρεπε να βιαστούμε γιατί έπρεπε να κάνουμε όλα τα γυρίσματα το βράδυ, όσο το πάρκο ήταν κλειστό για τον κόσμο. Δυστυχώς όμως, ήταν λίγο βροχερή η συγκεκριμένη μέρα και δεν μπορούσαμε να είμαστε στον έξω χώρο όσο θέλαμε. Οπότε μπήκαμε στο σπιτάκι του τρόμου και ο σκηνοθέτης, ο Patric Ullaeus ο οποίος είναι σπουδαίο άτομο για να δουλεύεις, μας έκανε να νιώσουμε τόσο άνετα και ήταν πάντα τόσο χαρούμενος. Τα video του δείχνουν φοβερά και ήταν ωραία η διαδικασία παρότι έπρεπε να μείνουμε με τα πόδια μας μέσα στο νερό εκείνη την μέρα για περίπου οκτώ ώρες. Βγήκε όμως πολύ ωραίο το video για το ομότιτλο κομμάτι. Για το Brotherhoodήταν για την φιλία και για τους οπαδούς μας. Βλέπω τα υπόλοιπα παιδιά της μπάντας σαν οικογένεια μου και φέραμε ο καθένας και την δική του οικογένεια μέσα σε αυτό. Προσπαθήσαμε να κάνουμε κάτι αστείο αλλά όχι χαζό. Ήταν μια καλή ατμόσφαιρα, προσπαθήσαμε να το κάνουμε να φαίνεται σαν μια πρόβα της μπάντας φέρνοντας πράγματα που βγάζαμε παλαιότερα στην σκηνή στις εμφανίσεις μας και πανό. Είχαμε ωραία ατμόσφαιρα και οι οπαδοί φάνηκε να τους αρέσει εξίσου.

Πως προέκυψε ο καλεσμένος που έχετε στον δίσκο;

Ο βασιλιάς, ο King Diamond. Κοίτα, τα παιδιά έγραψαν το συγκεκριμένο κομμάτι και είχε διαφορετική αισθητική από τα υπόλοιπα, σχεδόν με μια ατμόσφαιρα από King Diamond. Μιλήσαμε για αυτό και ο Oscar είπε πως θα πραγματοποιούνταν ένα όνειρο του αν μπορούσαμε να τον έχουμε στο κομμάτι αυτό. Οπότε ο Pontus, που είναι και μηχανικός ήχου και ηχολήπτης συναυλιών και κάνει και τον ήχο για τον King του τηλεφώνησε για να δει αν θα μπορούσε να συμμετέχει. Και τελικά μπορούσε και είχε χρόνο. Είναι ένα μικρό μέρος αυτό που τραγουδάει, δεν είναι κάτι σαν ντουέτο ας πούμε, περισσότερο για χάρη μας το έκανε.

Σε αυτό το album συνεργάζεστε ξανά με τον ίδιο καλλιτέχνη για το εξώφυλλο. Είναι ο σταθερός σας συνεργάτης επί είκοσι χρόνια σχεδόν. Του δώσατε κάποια κατευθυντήρια γραμμή ως προς το εξώφυλλο ή ήταν δική του έμπνευση;

Νομίζω πως του είπαμε από την αρχή θέλαμε να είναι το αντίθετο από το Dominion που είχε φωτιές και δαίμονες και μια αισθητική τύπου “καλώς ήρθατε στην κόλαση”. Νομίζω πως πραγματικά το πέτυχε. Έχει μια αγγελική υφή η όλη παρουσία.

Ποια τα επόμενα πλάνα σας τώρα που οι κοινές σας εμφανίσεις με τους Helloween αναβλήθηκαν;

Παρότι που το όλο εγχείρημα με τους Helloween δεν έγινε, το κόψαμε σε μέρη και κομμάτια και θα το κάνουμε λίγο λίγο μέσα στον χρόνο. Θα τις κάνουμε τις εμφανίσεις, απλά όχι μαζεμένες. Οπότε έχουμε αυτό και μερικά φεστιβάλ που αιωρούνται χωρίς να είναι κάτι σίγουρο, θα πρέπει να περιμένουμε και να δούμε. Όταν βγήκαμε από την τελευταία μας περιοδεία, δεν σχεδιάζαμε πολλές εμφανίσεις σε φεστιβάλ γιατί αναβλήθηκαν όλα για σχεδόν τρεις συνεχόμενες χρονιές. Οπότε είναι δύσκολο να έχεις κάτι σίγουρο.

Σε ευχαριστώ για το χρόνο σου και για την συνέντευξη. Χάρηκα που τα ξανά είπαμε μετά από τόσο καιρό. Κλείσε την συνέντευξη με ένα μήνυμα αν θέλεις προς τους αναγνώστες και τους οπαδούς και φίλους σας.

Ελπίζω να σας δω από κοντά, θα ήθελα πολύ να επιστρέψω. Πάει πολύ καιρός, ελπίζω να επιστρέψουμε στην Ελλάδα ξανά σύντομα.

Συνέντευξη: Νίκος Σιγλίδης
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Μάρης

Official Website
Facebook
Instagram
YouTube
Spotify

Band Members
Joacim Cans – Φωνητικά
Oscar Dronjak – Κιθάρες, Φωνητικά
Pontus Norgren – Κιθάρες, Φωνητικά
Fredrik Larsson – Μπάσο
David Wallin – Τύμπανα

Discography
Glory To The Brave, 1997
Legacy Of Kings, 1998
Renegade, 2000
Crimson Thunder,2002
Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken, 2005
Threshold, 2006
No Sacrifice, No Victory, 2009
Infected, 2011
(r)Evolution, 2014
Built Τo Last, 2016
Dominion, 2019
Hammer Of Dawn, 2022

whale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothTatto Clinic Athens 728×90 - 728|90|Tatto Clinic Athens 728×90||https://www.facebook.com/tattooclinicathens|bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothGreekrebels Banner 07052021-728×90 - 728|90|Greekrebels Banner 07052021-728×90||https://www.greekrebels.gr/epikoinonia/|bothRodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||both
20000
110

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

X