amadeus banner greekrebels 2 - 468|60|amadeus banner greekrebels 2|||bothRODSTUDIOS-468×60-BANNER - 468|60|RODSTUDIOS-468×60-BANNER|||bothGreek Rebels Advert Feb 2018_468x60 - 468|60|Greek Rebels Advert Feb 2018_468x60||www.facebook.c|bothvinylmonster468x60 - 468|60|vinylmonster468x60||http://www.vinylmonster.gr/|bothsymmetric records - 468|90|symmetric records||https://www.facebook.com/symmetricrecords/|bothnano designs 468×60 - 468|60|nano designs 468×60||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|both
20000
60

Kaipa

whale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothamadeus banner greekrebels 1 - 728|90|amadeus banner greekrebels 1|||bothRodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|both
20000
110

Αν και επικοινωνήσαμε με τον Per Nilsson με αφορμή το εκπληκτικό νέο άλμπουμ των progressive- folk rockers, Kaipa, ‘ Vittjar’, στην πορεία έγινε εμφανές ότι μάλλον θα προτιμούσε να συζητούσαμε για το κύριο project του, τους Scar Symmetry. Φυσικά και οι δύο μπάντες είναι αδιαμφισβήτητα σεβαστές στον χώρο, και ο Per απάντησε κυρίως σε ερωτήσεις που κινούνται γύρω από τους Kaipa με τον δικό του τρόπο, εκπροσωπώντας συχνά τον βασικό συνθέτη τους, Hans Lundin, αλλά επίσης δεν παρέλειψε να μας μιλήσει με προθυμία για πολλά άλλα θέματα, καθώς και για τα σχέδιά του με τους Scar Symmetry.

Λοιπόν, Per, το νέο σου άλμπουμ με τους Kaipa κυκλοφόρησε! Μπορείς να μας κάνεις μια μικρή εισαγωγή σχετικά; Γιατί παρατήρησα την ύπαρξη μιας πραγματικά μεγάλης εμβέλειας μουσικών ειδών, συμπεριλαμβανομένων reggae και ambient!

Πρόκειται για το τρίτο άλμπουμ που ηχογραφώ με τους Kaipa. Του Hans του αρέσει να σχεδιάζει χρησιμοποιώντας μια πολύ μεγάλη ‘παλέτα’ όταν συνθέτει τη μουσική του, και έχεις δίκιο ότι υπάρχουν κάποια σημεία reggae και ambient, αλλά πειραματιζόταν πάνω σε αυτά τα είδη και παλιότερα. Πιστεύω πως είναι πολύ καλό που ο Hans δεν περιορίζει τον εαυτό του όταν δημιουργεί. Αφήνει τη φαντασία του ν’ αποφασίσει σχετικά με την κατεύθυνση που θ’ ακολουθήσουν τα κομμάτια, χωρίς να τον απασχολούν θέματα όπως η πολυπλοκότητα, η διάρκεια και η τεχνικότητα τους. Κάποια κομμάτια καταλήγουν 20λεπτα ‘τέρατα’ ενώ άλλα κομμάτια είναι μικρά και άμεσα, με απλές folk μελωδίες.

Θα χαρακτήριζες τους Kaipa περισσότερο ως folk ή progressive rock μπάντα;

Η κατηγοριοποίηση είναι κάτι το απατηλό. Όπως είπα και πριν, η μουσική κατά κάποιον τρόπο δεν έχει όρια. Διαθέτουμε progressive rock στοιχεία, folk μελωδίες, reggae ρυθμούς, τρεις βασικούς τραγουδιστές, μακροσκελείς ορχηστρικούς jazz-fusion αυτοσχεδιασμούς… Το ‘progressive’ θα έλεγα πως είναι ο όρος που συνδέεται πιο στενά με το είδος των Kaipa, όμως το ‘progressive rock’ είναι ένα τόσο ευρύ είδος που δε σου δίνει πολλά στοιχεία για το πώς μπορεί ν’ ακούγεται, εκτός από το ότι διαφέρει κατά πολύ από αυτά που ακούς διαρκώς στο ραδιόφωνο! Progressive jazz-folk-rock-fusion? Όχι, θ’ ακουγόταν τελείως ανόητο.

Φαίνεται να προσπαθείτε να ενσωματώσετε στη μουσική σας ένα μέρος της σκανδιναβικής παράδοσης, ιδιαίτερα στα τελευταία σας albums. Είναι αυτός ένας μοναδικός τρόπος να την αναβιώσετε και να την εξελίξετε ή αποσκοπεί στην οικειοποίηση των ακροατών με αυτήν;

Δεν πιστεύω ότι ο Hans έχει βαθύτερα κίνητρα, αυτό πηγάζει από την αγάπη που κρύβει μέσα του για τη Σουηδική παραδοσιακή μουσική.

Ποια είναι η δική σου σχέση με την παράδοση;

Για να πω την αλήθεια δεν ακούω πολύ παραδοσιακή μουσική, κανενός είδους. Επιπλέον δεν ενδιαφέρομαι ιδιαίτερα για την ιστορία και για το πώς ζούσαν οι άνθρωποι εκατοντάδες χρόνια πριν. Καταλαβαίνω απόλυτα τι είναι αυτό που βρίσκουν πολλοί άλλοι ενδιαφέρον σ’ όλα αυτά, αλλά είμαι περισσότερο τύπος του ‘εδώ και τώρα’.

Οι Kaipa, είστε μια σχετικά παλιά μπάντα, καθώς μετράτε πάνω από 35 χρόνια στη σκηνή. Ποιες είναι οι βασικές σας επιρροές; Και δεν εννοώ μόνο τις σχετικές με rock και metal…

Μεγάλωσα στα 80s ακούγοντας metal μπάντες της εποχής. Στις αρχές των 90s, μου άρεσε τρελά κάθε μουσική με κιθαριστικό shredάρισμα, όπως, για παράδειγμα, όλοι αυτοί οι τύποι που έβγαζαν albums με τη Shrapnel Records. Επιπλέον, ποτέ δεν ‘κόλλησα’ με ένα είδος μουσικής μόνο. Έχω ακούσει και παίξει πολύ άλλα είδη, όπως jazz, fusion, pop, rock, κλασική και πάει λέγοντας. Τα τελευταία είκοσι, περίπου, χρόνια, ο αγαπημένος μου κιθαρίστας ήταν ο Allan Holdsworth. Είναι για μένα ‘ψηλότερα’ από κάθε άλλον.

Σχετικά με την παραγωγή του “Vittjar”, τώρα, άκουσα πως έγινε σε παραπάνω από ένα studios και ηχογραφήσατε κάθε όργανο ξεχωριστά. Πώς προέκυψε αυτό;

Όλοι ζούμε σε διαφορετικές πόλεις, και οι περισσότεροι από εμάς έχουν τον δικό τους ιδιαίτερο τρόπο να ηχογραφούν, οπότε ήταν ο πιο πρακτικός τρόπος να φέρουμε εις πέρας τις ηχογραφήσεις του άλμπουμ.

Προσωπικά, πάντως, βρήκα τον ήχο σας πολύ καθαρό. Είσαι ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα;

Ναι, είμαι! Θεωρώ πως είναι το άλμπουμ μας με τον καλύτερο ήχο μέχρι στιγμής. Διαθέσαμε αμέτρητες ώρες στις ηχογραφήσεις και τη μίξη αυτού του άλμπουμ, που αναμφίβολα είχε πάρα πολλή δουλειά, οπότε, ναι, είμαι μάλλον ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα.

Το “Vittjar” περιλαμβάνει, εκτός των άλλων, ένα κομμάτι διάρκειας 22μιση λεπτών, με τον τίτλο ‘Our Silent Ballroom Band’. Ποια πιστεύεις πως είναι τα πλεονεκτήματα τέτοιων μακροσκελών κομματιών για έναν μουσικό ή μια μπάντα; Και, δευτερευόντως, θεωρείς πως η μέση 5λεπτη διάρκεια των περισσότερων κομματιών μπορεί να περιορίσει τη δημιουργικότητα κάποιου;

Αν ΈΠΡΕΠΕ να συνθέσουμε κομμάτια διάρκειας 22 λεπτών, αν αυτό περίμεναν από εσένα ώστε να μπορέσει το κομμάτι να παίξει στο ραδιόφωνο, τότε πιστεύω πως αυτό θα ήταν ανάλογα περιοριστικό με τα σημερινά standards των 3-4 λεπτών. Δεν πιστεύω πως ο Hans ξεκινάει να συνθέτει κομμάτια έχοντας στο μυαλό του το στόχο μιας συγκεκριμένης διάρκειας, απλώς αφήνει τη φαντασία του να οδηγήσει το κομμάτι σε κάποια κατεύθυνση, και όταν το κομμάτι τελειώσει, τελείωσε. Και ορισμένες φορές καταλήγει να έχει πολύ μεγάλη διάρκεια!

Η λέξη ‘Kaipa’ είναι, προφανώς, σουηδική. Μπορείς να μας εξηγήσεις τη σημασία της και την πιθανή της σύνδεση με τη μπάντα; Ο τίτλος του νέου σας άλμπουμ είναι επίσης στα σουηδικά. Θα μπορούσες να πεις, ίσως, ότι συνοψίζει το περιεχόμενό του;

Για να πω την αλήθεια, δεν έχω ιδέα τι σημαίνει! Νομίζω πως είναι όνομα ή κάτι τέτοιο. Το ‘Vittjar’είναι μια αρχαία λέξη που χρησιμοποιούσαν οι ψαράδες για τον έλεγχο των διχτυών τους ώστε να δουν εάν κάτι πιάστηκε.

Το ‘Vittjar’ θεωρείται concept album; Με τι έχουν να κάνουν οι στίχοι; Συμμετέχετε όλοι στη συγγραφή τους;

Δεν είναι με κανέναν τρόπο concept album! Προσωπικά δε συμβάλλω ούτε στη μουσική, ούτε στους στίχους, και δεν πιστεύω ότι είμαι το κατάλληλο άτομο για να σχολιάσει και να ερμηνεύσει τους στίχους του Hans.

Ποιος επιμελήθηκε το artwork; Όπως βλέπω, απεικονίζει τον ουρανό (ως συνήθως). Συμβολίζει κάτι αυτό για εσάς;

Ο Hans σχεδίασε το artwork του “Vittjar”, και πιστεύω πως συμβολίζει κάτι γι αυτόν, αλλά δεν έχω κάποιο στοιχείο σχετικά. Πάντως έχει μια θετική διάθεση που, πιστεύω, ταιριάζει με το γενικότερο ύφος των κομματιών.

Αν δεν κάνω λάθος, συνδυάζετε folk μελωδίες με κλασικές αρμονίες, που, κατά κάποιον τρόπο, επαναπροσδιορίζουν το ύφος τους. Ποια είναι η σχέση σας με την κλασική μουσική;

Έχω παίξει ελάχιστα κλασική μουσική, και είμαι σίγουρος ότι και οι υπόλοιποι στη μπάντα έχουν παίξει, ως ένα βαθμό, αλλά δεν πιστεύω πως αυτό είχε μεγάλη επίδραση στη μουσική των Kaipa.

Στα περισσότερα κομμάτια του ‘Vittjar’, ακούγονται όργανα όπως βιολί και φλάουτο. Συνεργαστήκατε με άλλους μουσικούς σε αυτά τα σημεία, ή οι συγκεκριμένοι ήχοι προέρχονται από keyboards; Το θεωρείς σημαντικό για μια σύνθεση να περιλαμβάνει πλήθος ηχοχρωμάτων;

Και το βιολί, και το φλάουτο ηχογραφήθηκαν από πραγματικούς μουσικούς. Είναι δύσκολο να αναπαράγεις τον ήχο αυτών των οργάνων, ακόμα κι αν έχεις άπειρους και πανάκριβους ήχους στα πλήκτρα. Το να χρησιμοποιείς αληθινά όργανα με καλούς μουσικούς κάνει τη διαφορά!

Είναι εύκολο για εσένα να συμμετέχεις σε δύο projects με τόσο διαφορετικό μουσικό προσανατολισμό; Μπερδεύεσαι ή νιώθεις να πνίγεσαι κάποιες φορές από αυτό;

Όχι, δεν είναι καθόλου δύσκολο. Στους Scar Symmetry, είμαι συνθέτης, κιθαρίστας, συμμετέχω στα δεύτερα φωνητικά και αναλαμβάνω και άλλες δουλειές, όπως να κρατάω επαφή με τους booking agents, τη δισκογραφική και τα συναφή. Στους Kaipa, από την άλλη, είμαι ΜΟΝΟ κιθαρίστας, πράγμα που μου αφήνει μεγάλη ελευθερία, καθώς δεν έχω άλλη έννοια εκτός από τις ηχογραφήσεις της κιθάρας.

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια τόσο με τους Kaipa, όσο και με τους Scar Symmetry ; Προβλέπεται κάποια περιοδεία;

Προσπαθούμε να παραμένουμε απασχολημένοι με τους Scar Symmetry. Θα πραγματοποιήσουμε μια περιοδεία στη Β. Αμερική τον Νοέμβριο/ Δεκέμβριο 2012, και πιθανώς και μία στην Ευρώπη την άνοιξη του 2013. Επίσης γράφουμε κομμάτια για το έκτο άλμπουμ μας, το οποίο θα κυκλοφορήσει το 2013, αν όλα πάνε καλά. Με τους Kaipa, πραγματικά δεν ξέρω. Οι Kaipa προς το παρόν είναι ένα project που υφίσταται μόνο στο studio, οπότε το αν θα υπάρξει νέο άλμπουμ ή όχι, εξαρτάται από τον Hans. Δε θα με εξέπληττε, ωστόσο, αν σε κάποιους μήνες από τώρα μου έλεγε ‘Γεια σου, Per! Μάντεψε! Έγραψα νέο άλμπουμ!’

Ευχαριστώ για το χρόνο σου, Per. Κλείνοντας, κάνε μια ευχή σχετικά με το μέλλον των Kaipa, ή γενικότερα.

Λοιπόν, εύχομαι σύντομα να μπορούσαμε να απαλλάξουμε τον κόσμο από τον πόλεμο, την αδικία και τη φτώχεια, αλλά στο μεταξύ εύχομαι μόνο να μου είναι δυνατόν να συνεχίσω να συνθέτω μουσική με τους Scar Symmetry και τους Kaipa, και –επιτέλους- να βρω τον απαραίτητο χρόνο για ένα ορχηστρικό- κιθαριστικό solo άλμπουμ.

Μαριάνθη Μακροπούλου

http://www.kaipa.info/

http://www.myspace.com/kaipa

http://www.facebook.com/Kaipa.music

Band:

Hans Lundin – Πλήκτρα, Φωνητικά

Patrik Lundström – Lead & backing φωνητικά

Aleena Gibson – Lead & backing φωνητικά

Jonas Reingold – μπάσο

Morgan Ågren – Τύμπανα

Per Nilsson – Κιθάρες

Discography:

Kaipa, 1975

Inget Nytt Under Solen, 1976

Solo, 1978

Händer, 1980

Nattdjurstid, 1982

Stockholm Symphonie, 1993

Notes from the Past, 2002

Keyholder, 2003

Mindrevolutions, 2005

Angling Feelings, 2007

In the Wake of Evolution, 2010

Vittjar, 2012

Θέλω να το μοιραστώ:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

X