Πειραματισμός, καινοτομία, πρωτοτυπία και δημιουργικότητα τόσο σε μουσικό όσο και σε στιχουργικό επίπεδο. Κάπως έτσι μπορεί να χαρακτηριστεί η τελευταία δουλειά των Νορβηγών Solefald. Μπλέκοντας το ηλεκτρονικό και το avant-garde στοιχείο, μαζί με πιο ethnic διαθέσεις, οι Solefald δημιουργούν κάτι που ξεπερνά τα όρια του metal και αγγίζει τον μεταμοντερνισμό. Η όλη έννοια του “World Metal. Kosmopolis Sud” βρίσκεται στην αποδόμηση του ιδίου του εαυτού του. Είναι metal, αλλά χωρίς να εντάσσεται σε αυτό το μουσικό ιδίωμα· με έναν ιδιόμορφο τρόπο, μπλέκοντας τους ethnic στίχους με το experimental. Είναι πρωτότυπο, χρησιμοποιώντας τη γνωστή συνταγή της τοπικότητας για να ταξιδέψει τον ακροατή σε άλλους κόσμους. Εξερευνώντας άλλες γλώσσες, άλλα μουσικά στοιχεία και ιδιώματα, άλλους ήχους, με τη χρήση κυρίως των φωνητικών που εν πολλοίς είναι δοσμένοι σε μορφή απαγγελίας και χορωδιακών, οι Solefald στόχο έχουν να ταξιδέψουν τον ακροατή σε άλλους τόπους, δηλαδή αυτό που πρεσβεύει και ο τίτλος του album: World Metal. Για παράδειγμα, στο ‘World Music With Black Edges’ μπλέκονται το νορβηγικό metal, με το ολλανδικό techno και την κιθαριστική μελωδία της Ζανζιβάρης. Το ‘Future Universal Histories’ αναφέρεται στο πώς κάποιος μπορεί να δει τον κόσμο μας μέσα από τα μάτια της δεκαετίας του 1910-1920, έχοντας ένα θέμα πρωσικό και ένα θέμα μοντερνισμού. Η παραγωγή είναι πάρα πολύ καλή και ενισχύει το ηχητικό αποτέλεσμα του δίσκου. Οι Solefald αναμφίβολα είναι μία μπάντα που πειραματίζεται και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα σε αυτό το δίσκο. Το αποτέλεσμα σαφώς δεν μπορεί να ιδωθεί μέσα από ένα μόνο άκουσμα, ενώ παράλληλα εξαρτάται και στο πόσο εξοικειωμένος είναι ο ακροατής με το μεταμοντέρνο και το avant-garde. Ως εκ τούτου, η παρακάτω βαθμολογία βγαίνει ως μέσος όρος των εξής: της αφάνταστης πρωτοτυπίας αυτής της μπάντας σε αυτό το δίσκο (9), της χρήσης του μεταμοντέρνου, των ηχοχρωμάτων που έχουν χρησιμοποιηθεί και της αποδόμησης της ίδιας της δουλειάς των Solefald (9), αλλά και της δυσκολίας στο άκουσμα για έναν μη εξοικειωμένο, με τόση καινοτομία και πρωτοτυπία, ακροατή (5).
8/10
Αλίκη Μαξούτογλου