Από αρχαιοτάτων χρόνων, η μελαγχολία υπήρξε βασικός παράγοντας για τις αυτοκτονικές τάσεις που λίγο-πολύ όλους μας διακατέχουν σε κάποια φάση της ζωής μας. Οι The Fall Of Every Season αναδύονται από το παγωμένο Trondheim της Νορβηγίας και μετατρέπουν τη μελαγχολία σε έργο τέχνης. Το πρόσωπο πίσω από αυτό το ευρηματικό project ονομάζεται Marius Strand και είναι καλλιτέχνης, με όποια έννοια και να θες να προσεγγίσεις αυτή τη λέξη. Το καταπληκτικό νέο album “Amends” αποτέλεσε την αφορμή για μία από τις πιο όμορφες συνεντεύξεις που έχω πάρει ποτέ. Και ακόμα δεν έχουν μπει τα γερά κρύα!
Γεια σου, Marius! Χαιρετίσματα από την Ελλάδα! Πώς είσαι;
Hi there! Χαιρετίσματα σε εσένα και τους αναγνώστες σας. Είμαι πολύ καλά και πολύ ενθουσιασμένος με την κυκλοφορία του νέου album αυτές τις μέρες.
Πρώτα απ’ όλα, άσε με να σε συγχαρώ για το “Amends” album, μία από τις καλύτερες ατμοσφαιρικές death/doom δουλειές που έχω ακούσει.
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ. Είμαι τόσο χαρούμενος που το νομίζεις αυτό!
Δώσε μας τις βασικές πληροφορίες για τους The Fall Of Every Season. Πώς ξεκίνησε το όλο project;
Οι The Fall Of Every Season είναι μία “one-man” μπάντα που ξεκίνησα πίσω στο 2004, όταν ένιωσα την ανάγκη να κάνω ένα μουσικό project όπου θα ήμουν επικεφαλής σε κάθε τομέα. Ήθελα τον απόλυτο δημιουργικό έλεγχο. Αρχικά, έφτιαξα τη μουσική για τον εαυτό μου, συνδυάζοντας στοιχεία που μου αρέσουν. Μελαγχολικό doom, death metal και γλυκά ακουστικά περάσματα, ανακατεύτηκαν μαζί. Όταν παρατήρησα ένα μικρό fan-base που χτιζόταν στο Internet, και ξαφνικά τράβηξα την προσοχή μερικών δισκογραφικών labels, αποφάσισα να το κυνηγήσω πιο σοβαρά. Το 2007 κυκλοφόρησε το πρώτο album “From Below”, και τώρα το δεύτερο album έρχεται στις 22 Φεβρουαρίου.
Πες μας μερικά πράγματα για τις ηχογραφήσεις. Είσαι ικανοποιημένος τώρα που ολοκληρώθηκαν; Θα άλλαζες κάτι;
Οι ηχογραφήσεις έλαβαν χώρο στο σαλόνι μου, όπως ακριβώς έγινε και με το “From Below”, άρα είναι μία διαδικασία με περιορισμένους πόρους και μία δυνατή “Do It Yourself” νοοτροπία. Το κάνω αυτό επειδή είναι αυτό που έκανα από την αρχή, και θέλω να είμαι υπεύθυνος από μουσικής πλευράς, για να ελέγχω τον ήχο μου. Αυτή τη φορά, η τελική δουλειά της παραγωγής του album, αν και έγινε σε ένα studio, απλώς ενίσχυσε το αρχικό μου όραμα. Η μεγαλύτερη βελτίωση εδώ, ήταν η προσθήκη των live ακουστικών drums βασισμένα στο δικό μου programming (παιγμένα από το Jörg Uken στα Soundlodge), στα οποία δεν είχα πηγές ή γνώση για να τα ηχογραφήσω μόνος μου. Μου αρέσει πάρα πολύ το τελικό αποτέλεσμα όλης της παραγωγής. Κάποιος θα μπορεί πάντα να αλλάζει κάτι, αλλά τότε δε θα κυκλοφορούσε τίποτα.
Ήδη σου είπα τη γνώμη μου για το νέο album. Πώς νιώθεις εσύ όμως για το “Amends”; Πιστεύεις ότι σε εκφράζει σαν καλλιτέχνη;
Με εκφράζει απόλυτα. Παίρνει όλα αυτά που μου αρέσουν στη μουσική, και αυτά που μου αρέσει να παίζω, και τα τοποθετεί σε ένα συνδεδεμένο και ενοποιημένο δημιουργικό δέσιμο. Τίποτα δε θα με αντανακλούσε περισσότερο ως μουσικό και ως άτομο αυτή την εποχή από αυτό το album.
Το “Amends” είναι βασισμένο κυρίως σε doomy riffs και στοιχειωτικές μελωδίες. Ωστόσο, έχει επίσης και άφθονα 70’s progressive στοιχεία, όπως μεγάλα σε διάρκεια κομμάτια, καθαρά και συναισθηματικά φωνητικά, και ακουστικές κιθάρες. Θα έπρεπε να σας θεωρούμε και ως progressive metal μπάντα;
Υπάρχει ξεκάθαρα progressive επιρροή σε αυτό το album. Είναι περισσότερο φανερό απ’ ότι στο “From Below”, όπου έμεινα πιο πιστός στα doom πρότυπα. Τα μεγάλα, δυναμικά και συνεχώς μεταβαλλόμενα τραγούδια θα την χαρακτήριζαν ως μία progressive κυκλοφορία, ναι. Αλλά δεν με ενδιαφέρει το είδος. Δημιουργώ αντιτιθέμενη μελαγχολική μουσική. Αυτός είναι ο βασικός μου στόχος με αυτή τη μπάντα.
Πως δουλεύεις στο studio; Είναι δύσκολο ή εύκολο για ένα άτομο να ηχογραφεί ένα album τέτοιου ύφους;
Συχνά γράφω τραγούδια ηχογραφώντας τα, οπότε ο χρόνος στο studio είναι πολύ δημιουργικός. Τεχνικά, απλά στήνω ένα click track για κάθε νέο μέρος και ηχογραφώ τις κιθάρες. Καθώς αρχικά ήμουν κιθαρίστας, αυτές είναι οι θεμελιώδεις πτυχές της μουσικής, όπου όλα τα υπόλοιπα είναι βασισμένα γύρω από αυτές. Επίσης, απλώνω διάφορα κιθαριστικά μέρη πάνω στα άλλα, για τον ατμοσφαιρικό μου ήχο. Στη συνέχεια προσθέτονται τα υπόλοιπα όργανα. Αυτά που παίζω ποτέ δεν είναι δύσκολα τεχνικά και δε θεωρώ την όλη διαδικασία ως πρόκληση, εκτός του ότι χρειάζεται να είσαι δημιουργικός.
Πες μας κάτι σχετικά με το γράψιμο των κομματιών. Προσωπικά, πιστεύω ότι οι στίχοι κρύβουν μέσα τους μεγάλη θλίψη και πόνος μέσα τους. Έχω δίκιο;
Έχεις απόλυτο δίκιο. Το να ταιριάζεις τη μελαγχολική μουσική για την οποία γράφω πάντα στιχουργικά concepts, με την απελπισία. Στο “Amends” καταπιάνομαι με τη λύπη και με το τι μπορεί να συμβεί όταν είναι πολύ αργά να μετανοιώσεις για κάτι. Έχει να κάνει με πράξεις που οδήγησαν σε μία μη αναστρέψιμη κατάσταση και με την τραγωδία του να μην είσαι ικανός να κάνεις κάτι γι’ αυτό.
Πως θα περιέγραφες τον ήχο του “Amends”;
Θα τον περιέγραφα ως πολυεπίπεδο, γεμάτο με αντίθεση και συνεχώς μελαγχολικό.
Πολύς κόσμος πιστεύει πως οι περισσότερες Σκανδιναβικές μπάντες έχουν αυτή τη μελαγχολική διάθεση στη μουσική τους, λόγω των ψυχρών και χειμωνιάτικων τοπίων όπου ζουν. Το βλέπεις αυτό ως σημαντικό παράγοντα ή είναι κάτι άλλο;
Νομίζω ότι είναι κάτι που έχει υπερεκτιμηθεί. Επίσης όμως ξέρω πως το να ζεις σε πολύ αντιτιθέμενο, σκληρό και σκοτεινό καιρό και φύση, μερικές φορές σε βάζει σε κάποιες δημιουργικές διαθέσεις. Εμπνέει το μελαγχολικό κομμάτι της προσωπικότητάς μου.
Πόσο πιστεύεις ότι έχεις εξελιχθεί από το το πρώτο “From Below” album;
Πιστεύω πως έμεινα σχετικά πιστός στο τι σήμαινε το “From Below” για μένα. Οι The Fall Of Every Season εξακολουθούν να είναι ένα death/doom project βαριά βασισμένο στην ατμόσφαιρα και την αντίθεση, αλλά έχω γίνει ένας πολύ πιο δημιουργικός συνθέτης και νομίζω ότι η μπάντα ακούγεται λίγο πιο γνήσια τώρα. Ίσως παραξενέψει μερικούς fans που το άκουγαν αυστηρά για τα αργόσυρτα μέρη, όμως ελπίζω πως θα κερδίσει και μερικούς νέους ακροατές.
Κατά τη γνώμη σου, ποια είναι τα βασικά συστατικά για ένα τέλειο ατμοσφαιρικό album; Πιστεύεις πως οι προσωπικές εμπειρίες μπορούν να αποτελέσουν μεγάλη βοήθεια;
Ένας ήχος που δεν είναι στεγνός, εκφραστικά φωνητικά που γίνονται μέρος της μουσικής και, φυσικά, καλές μελωδίες. Οι προσωπικές εμπειρίες σίγουρα θα είναι μία βοήθεια, καθώς φέρνουν συνήθως λίγη αυθεντικότητα στη μουσική. Συγχρόνως, δε νομίζω ότι χρειάζεται να είναι μέρος των συστατικών. Η μουσική δημιουργικότητα θα εξακολουθεί να είναι το πιο σημαντικό κομμάτι.
Τι σου αρέσει να ακούς όταν δε δουλεύεις; Είναι κάποιο από τα ακούσματα σου επιρροή για τη μουσική των The Fall Of Every Season;
Αυτές τις μέρες ακούω τα πάντα απ’ ό,τι βρίσκω ενδιαφέρον, ανεξαρτήτως είδους. Αυτό μπορεί να είναι electronically based ονόματα ή μοντέρνα jazz-influenced πράγματα. Οτιδήποτε έχει αίσθηση μελαγχολίας μέσα του μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για τους The Fall Of Every Season, αλλά δεν θα αλλάξει τον ήχο μου. Είναι απλώς μία δημιουργική ώθηση.
Έχεις εντοπίσει κάποια ξεχωριστή μπάντα εκεί στη Νορβηγία; Εκτός των Kvelertak φυσικά, που είναι αρκετά γνωστοί εδώ στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες.
Υπάρχουν πάρα πολλά που γίνονται στη νορβηγική μουσική αυτές τις μέρες. Αν μιλάμε για metal, τότε ίσως η μπάντα Krakow να είναι αξιοσημείωτη. Φαίνεται να κάνουν κάτι καλό με τη μουσική τους.
Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια για τους The Fall Of Every Season;
Θα τελειώσω το promotion αυτού του album και μετά θα συνεχίσω να γράφω νέο υλικό, το οποίο έχω ξεκινήσει ήδη. Επίσης, ίσως υπάρξουν μερικές εμφανίσεις, καθώς είμαι στο στάδιο του σχεδιασμού για να συγκροτήσω μερικά άτομα που μπορούν να δουλέψουν ως live line-up.
Marius, σε ευχαριστώ πάρα πολύ για το χρόνο σου! Σου εύχομαι καλή τύχη σε ό,τι κάνεις στη συνέχεια. Οι τελευταίες λέξεις είναι δικές σου.
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτό και για την υπέροχη συνέντευξη! Εκτιμώ το χρόνο που ξοδεύουν οι αναγνώστες σε αυτό και ελπίζω πως ο κόσμος που ενδιαφέρεται, θα δώσει προσοχή στο “Amends” στις 22 Φεβρουαρίου.
Χάρης Μπελαδάκης
www.facebook.com/pages/The-Fall-Of-Every-Season
www.myspace.com/thefallofeveryseason
www.last.fm/music/The+Fall+of+Every+Season
Band
Marius Strand – φωνητικά, όλα τα όργανα
Discography
From Below, 2007
Amends, 2013