Greek Rebels Advert Feb 2018_468x60 - 468|60|Greek Rebels Advert Feb 2018_468x60||www.facebook.c|bothnano designs 468×60 - 468|60|nano designs 468×60||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|bothRODSTUDIOS-468×60-BANNER - 468|60|RODSTUDIOS-468×60-BANNER|||bothamadeus banner greekrebels 2 - 468|60|amadeus banner greekrebels 2|||bothRussian Circles 2021 468×60 - 468|60|Russian Circles 2021 468×60|||bothsymmetric records - 468|90|symmetric records||https://www.facebook.com/symmetricrecords/|bothvinylmonster468x60 - 468|60|vinylmonster468x60||http://www.vinylmonster.gr/|both
20000
60

Erase

amadeus banner greekrebels 1 - 728|90|amadeus banner greekrebels 1|||bothwhale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothRussian Circles 2021 728×90 - 728|90|Russian Circles 2021 728×90|||bothRodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||both
20000
110

Οι Αθηναίοι ‘80s classic heavy metallers Erase κυκλοφόρησαν πριν λίγο καιρό την πρώτη τους επίσημη δουλειά το EP που φέρει ως τίτλο το όνομα τους. Ο μπασίστας και ιδρυτής της μπάντας Παναγιώτης Ζούβελος μας άνοιξε το σπίτι του, μας επέτρεψε να σκαλίσουμε τα βινύλια στη δισκοθήκη του, να καταναλώσουμε τους χυμούς και τα νερά του ψυγείου του και απάντησε στην ανάκρισή μας, συγνώμη σε όλες τις ερωτήσεις μας, χωρίς φόβο αλλά με πάθος.

Καλησπέρα Παναγιώτη καλώς ορίσατε εσύ και οι Erase στο Greekrebels.gr.

Καλησπέρα, καλώς σας βρήκαμε, ευχαριστούμε πάρα πολύ για τη δυνατότητα που μας δίνεται να επικοινωνήσουμε με τους αναγνώστες σας.

Καταρχήν θέλω να μας δώσεις ένα βιογραφικό της μπάντας για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν τους Erase.

H μπάντα δημιουργήθηκε το 2003, πέρασαν τα χρόνια, διαλύθηκε κάποια στιγμή και επαναδραστηριοποιήθηκε το 2009 και από εκεί ξεκίνησε να υφίσταται ουσιαστικά σαν πραγματική μπάντα. Κυκλοφορήσαμε το “Heavy Metal Maniacs” demo το 2011 και εφέτος το 2014 κυκλοφορούμε το ομώνυμο EP μας.

Αλλαγές που έχουν γίνει στη σύνθεση της μπάντας όλα αυτά τα χρόνια;

Έχουν γίνει πάρα πολλές αλλαγές. Και από τότε, το 2003 που ονομαζόμασταν Warning, είχαμε άλλο όνομα σαν μπάντα, αλλά και τώρα. Τότε κυρίως γιατί δεν βρίσκαμε τραγουδιστή τώρα πλέον γιατί ξέρουμε τι ακριβώς θέλουμε να κάνουμε. Οι τελευταίες αλλαγές σε σχέση με αυτούς που έπαιξαν στο demo είναι οι δύο κιθαρίστες. Ήρθαν οι Τάσος Γιαννούτσος και Νεκτάριος Μαρκαντώνης.

Πως θα περιέγραφες εσύ σαν Παναγιώτης σε κάποιον που δεν έχει έρθει ποτέ σε επαφή με τη μουσική των Erase, τον ήχο τους σήμερα;

Σίγουρα η βάση είναι το κλασσικό, παραδοσιακό heavy metal του ’80. Αυτό που διακατέχει το όλο εγχείρημα είναι η αγνότητα. Δηλαδή εγώ προσωπικά σαν Παναγιώτης όταν είπα θέλω να φτιάξω τη μπάντα και να κάνω αυτό, αυτό που με ενδιέφερε ότι στοιχεία και να είχε μέσα ο δίσκος ήθελα να έχει αυτό που είχε το N.W.O.B.H.M για παράδειγμα, αυτό το κάτι αγνό είτε στο στίχο, είτε στη μουσική, είτε σε κάποια περάσματα. Όπως για παράδειγμα είχαν οι Demon, έβλεπες μια κιθάρα, πλήκτρα και ένα αποτέλεσμα φανταστικό. Ούτε πολλά πολλά, αλλά ούτε όμως και λίγα είχαν δηλαδή ένα αποτέλεσμα πολύ πολύ ποιοτικό.

Ποιες είναι οι μουσικές επιρροές των μελών των Erase;

Σίγουρα στο καινούριο μας EP υπάρχουν πάρα πολλές επιρροές και αυτό γιατί τα κομμάτια υπήρχαν πριν έρθουν οι δύο κιθαρίστες και προσθέσουν και αυτοί τις επιρροές τους. Επίσης αυτό συμβαίνει γιατί ο καθένας μας έχει τελείως διαφορετικά ακούσματα: o drummer μας Κώστας Χριστοδούλου ακούει progressive πάρα πολύ, πάρα πολύ Frank Zappa, άλλου είδους πράγματα ‘60ς, ‘70ς. Ο ένας κιθαρίστας μας ο Νεκτάριος ακούει John Sykes, κάτι πιο AOR, όπως Tall Stories, Steelheart. Ο έτερος κιθαρίστας μας ο Τάσος ακούει Black Label Society και γενικά λίγο πιο μοντέρνα πράγματα και εγώ και ο Γιώργος είμαστε των πάντων, ότι μας αρέσει αλλά κυρίως πιο κλασικό, πιο new wave. Έτσι όταν δώσαμε τα κομμάτια και στα καινούρια παιδιά για να τα μάθουν τους είπαμε: θέλουμε σε αυτή τη φάση να βάλετε ότι ιδέες θέλετε, να κάνετε κτήμα σας τα κομμάτια και να γίνουν και δικά σας φτάνει να μη χαθεί αυτό που ήδη υπάρχει, αυτή η αγνότητα, αυτό το κλασσικό heavy metal των ‘80ς.

Μπάντες που επηρέασαν συνολικά τους Erase;

Μπορώ να σου αναφέρω μπάντες και πέντε-δέκα δίσκους που είναι σήμα κατατεθέν γενικά. Που συνέβαλαν και στο πως γράφτηκαν τα κομμάτια και στη δομή και σε πολλά πράγματα. Σίγουρα είναι οι Demon, τα δυο πρώτα album “Night Οf Τhe Demon” και “The Unexpected Guest” 100%. Οι Warlord σίγουρα, πρόπερσι που είχαμε πάει Θεσσαλονίκη υπήρχε μια περίοδος που παίζαμε και το “Child Of The Damned” διασκευή. Σίγουρα είναι οι Judas Priest, ίσως λόγω και του Γιώργου, πιστεύω ότι αν συνεχίσουμε έτσι κάποια στιγμή θα φτάσουμε να έχουμε παίξει όλο το “British Steel” διασκευή, έχουμε παίξει το “Rapid Fire”, έχουμε παίξει το “Steeler” και συνεχίζουμε γιατί υπάρχει και άλλη διασκευή στα σκαριά από τον εν λόγω δίσκο αλλά δεν ξέρω αν θα γίνει. Σίγουρα είναι οι Heir Apparent, υπάρχουν κάποια σημεία μέσα στο EP, τα οποία οφείλονται στον Κώστα τον drummer μας, που θυμίζουν κάτι μεταξύ Heir Apparent και Crimson Glory εποχής “Trancedense”. Περισσότερο κάποιες κιθάρες, κάποια περάσματα ουσιαστικά, και κάποια τύμπανα συγκεκριμένα σε κάποια συγκεκριμένα σημεία. Τέλος σίγουρα σε όλα τα πλήκτρα η επιρροή είναι Eloy. Δηλαδή είμαστε υπέρ fans των Eloy, των Yes, όλων αυτών των συγκροτημάτων των ‘70ς που είχαν φανταστικούς πληκτράδες, όπως οι Emerson, Lake & Palmer με το Tarkus, όλα αυτά τα φανταστικά συγκροτήματα.

Πως δημιουργείται συνθετικά ένα κομμάτι των Erase; Είναι αποτέλεσμα συνολικής δουλειάς;

Θα σου πω πως δουλεύαμε μέχρι σήμερα και πως θα δουλέψουμε από εδώ και πέρα. Μέχρι σήμερα φέρναμε κάποια κομμάτια , τα οποία αρχικά ήταν ιδέες και καθόμασταν μετά όλοι από πάνω και τα φτιάχναμε. Κάπως έτσι αλλά με διαφορετικούς ρόλους πλέον θα γίνει από εδώ και μετά. Γιατί έχουμε και δυο κιθαρίστες καινούριους στους οποίους θα πρέπει και εμείς οι υπόλοιποι να “μπούμε” σε αυτούς αλλά και αυτοί να ενσωματωθούν σε μας. Εμείς γενικά στα credits θέλουμε να γράφουμε Erase, δηλαδή έγραψε το σύνολο, όπως και έτσι έγινε. Γιατί έχει διαφορά το να φέρεις μια ιδέα και το ποιος το έκανε τραγούδι, τεράστια διαφορά. Οπότε θα αναφερόμαστε και θα συνεισφέρουμε όλοι, θα υπάρχει πολυφωνία μεν αλλά θα πρέπει σίγουρα όλοι να περιοριστούμε στα συγκεκριμένα όρια που θέτουν οι επιρροές που αναφέραμε πριν.

Ας πάμε λίγο πίσω, στην κυκλοφορία του “Heavy Metal Maniacs” demo το οποίο έγινε sold out τόσο σε cd (750 αντίτυπα) όσο και μετέπειτα σε κασέτα (100 αντίτυπα). Πόσο ικανοποιημένοι είστε από αυτήν την κυκλοφορία τώρα που έχει περάσει τόσος καιρός; Πιστεύετε ότι εκπλήρωσε τον σκοπό του να συστήσει στον κόσμο τη μουσική των Erase;

Η απάντηση μου θα βασιστεί κυρίως στο τι έχω περάσει μέχρι να κυκλοφορήσει το demo αλλά και με τις προηγούμενες μπάντες, τους Wheelrunner π.χ. Επειδή η εικόνα και όλη αυτή η εμπειρία που είχα ήταν αρνητική, θεωρήσαμε ότι στο demo θα πρέπει να γίνουν όλα τα πράγματα όπως πρέπει. Είπαμε θα βγάλουμε δυο κομμάτια, η αλήθεια είναι τα βγάλαμε κάπως βιαστικά αλλά αναγκαστήκαμε να το κάνουμε γιατί θα ερχόταν το Up The Hammers του 2012 και θέλαμε να προλάβουμε να ηχογραφήσουμε για να μπορέσουμε να μοιράσουμε τα demo στον κόσμο. Θέλαμε επειδή ήταν και κάποιοι άνθρωποι από το εξωτερικό εκεί να μην κλείσουμε καμία πόρτα, να πάρουν και οι εδώ να πάρουν και οι εκεί. Είμαστε ικανοποιημένοι είναι ότι κόπηκαν 750 αντίτυπα και καταφέραμε και δώσαμε το 90% χέρι με χέρι πράγμα που είναι πολύ σημαντικό για μένα. Δηλαδή δεν είναι ότι το στείλαμε απλά σε κάποια πρόσωπα αλλά με όποιον πήρε το demo υπήρχε προσωπική επαφή, είδε ποιος είμαι, ποιος είναι ο Γιώργος, ο Κώστας κτλ. Είναι πολύ δύσκολο να δώσεις 750 cd χέρι χέρι αλλά κυνηγούσαμε συναυλίες, καθόμασταν έξω από την πόρτα και μοιράζαμε, έβγαινε ο άλλος σε άσχετες συναυλίες και δίναμε και για να πω την αλήθεια το ίδιο κάνουμε και με το EP τώρα. Μετά ήρθε ο Μανώλης (Underground Forces Records) μας είπε ενδιαφέρομαι να κόψω 100 κομμάτια την κασέτα, εμείς δεν θέλαμε κάτι παρά μόνο κάποιες κόπιες για εμάς, και μας βοήθησε και αυτό πολύ. Από θέμα προώθησης είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι, κάναμε ότι μπορούσαμε. Οι συναυλίες που κάναμε, εκεί που συμμετείχαμε και με τα ονόματα που μπορέσαμε και παίξαμε με μόνο δυο κομμάτια εγώ προσωπικά το θεωρώ επιτυχία. Γιατί με ένα demo δεν μπορείς να πας και να διεκδικήσεις κάτι. Τι να πεις έχω ένα demo ο άλλος δεν ξέρει καλά καλά αν μπορείς να βγάλεις ένα set να παίξεις ένα live.

Ωραία με το παρελθόν λοιπόν ας επανέρθουμε στο παρών και στο “Erase” EP το οποίο κυκλοφόρησε στις 24 Μαΐου. Η πρώτη μου ερώτηση λοιπόν είναι γιατί EP και όχι full-length;

Αρχικά να πω ότι για να ηχογραφηθεί ο δίσκος από τη μέρα που ξεκίνησε μέχρι την ημέρα που τελείωσε πέρασαν σχεδόν δυο χρόνια. Υποφέραμε για να σου πω την αλήθεια. Εγώ προσωπικά είμαι πάρα πολύ αγχωτικός σαν άνθρωπος και όλο αυτό με διέλυσε και γι’ αυτό θα χρειαστεί ένα αρκετά μεγάλο χρονικά διάστημα για να βγάλουμε κάτι καινούριο τουλάχιστον σε θέμα δίσκου. Τα κομμάτια που θα μπαίνανε στο δίσκο, τα οποία είχαν ηχογραφηθεί μέχρι τις πρώτες κιθάρες, δηλαδή ο δίσκος είχε ξεκινήσει και είχαν ηχογραφηθεί μπάσο, τύμπανα, οδηγοί μέχρι και τις πρώτες κιθάρες, ήταν δέκα. Τα κομμάτια που μπήκαν στο EP πλην της διασκευής και ενός ορχηστρικού κομματιού που είχαμε ετοιμάσει. Γιατί δεν μπήκαν… θεωρήσαμε σωστό ότι από τη στιγμή που είχαμε αποχωρήσεις μελών το σωστό και τίμιο θα ήταν να μην χρησιμοποιήσουμε κομμάτια των οποίων οι κεντρικές ιδέες άνηκαν σε προηγούμενα μέλη. Έτσι αποφασίσαμε να θυσιάσουμε ένα αρκετά σεβαστό ποσό που είχαμε διαθέσει μέχρι τότε, να κρατήσουμε τα τέσσερα κομμάτια που άνηκαν σε εμάς και να ξανά ηχογραφήσουμε τα πάντα από την αρχή με τα καινούρια μέλη. Προσθέσαμε και τη διασκευή για να έχουμε ένα full EP και όχι απλά ένα demo.

Για δώσε μας λίγες λεπτομέρειες σχετικά με το EP, που ηχογραφήθηκε, τυχόν δυσκολίες που αντιμετωπίσατε κατά την ηχογράφηση κτλ….

Η ηχογράφηση του EP έγινε στον Νίκο Παπακώστα στα Entasis Studios στην Καλλιθέα. Αυτό συνέβη κυρίως γιατί εμείς νιώθαμε οικεία με το Νίκο. Δεύτερον γιατί άκουγε τη μουσική που σημαίνει ότι στην παραγωγή και τη μίξη θα μπορούσαμε να περάσουμε πράγματα που εμείς τα νιώθουμε κάπως αλλά και ο άλλος μπορεί να μας καταλάβει τι εννοούμε, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει νοητική επικοινωνία. Η δεύτερη και κύρια ηχογράφηση μας πήρε περίπου έξι μήνες. Όλα έγιναν με συνοπτικές διαδικασίες γιατί o Τάσος ήταν ήδη στη μπάντα αρκετό καιρό και είχε ήδη μάθει τα κομμάτια. Φροντίσαμε όταν ήρθε ο Νεκτάριος να μάθει και αυτός γρήγορα τα κομμάτια και να μπορέσει να μπει και αυτός σε μια ρότα έτσι ώστε μέχρι να γράψουμε τύμπανα, μπάσο και τις πρώτες κιθάρες ο Τάσος, να έχει προλάβει να έχει μάθει και να ξέρει ακριβώς τι ψάχνουμε. Εντάξει ο Νεκτάριος ανταποκρίθηκε πλήρως, οφείλω να το υπογραμμίσω αυτό. Τώρα δυσκολίες…. Η δυσκολία που αντιμετωπίσαμε ήταν κυρίως οικονομική. Υπήρχαν άνθρωποι οι οποίοι μας βοήθησαν οικονομικά και δώσανε, με το αζημίωτο χωρίς να ζητήσουν τίποτα πίσω, χρήματα. Δηλαδή είπαν μας αρέσει η μπάντα πάρτε το τάδε ποσό για να γράψετε. Δυστυχώς η βοήθεια αυτή άνηκε στο πρώτο ποσό που δώσαμε για την πρώτη ηχογράφηση. Οπότε όταν ξανά ξεκινήσαμε, είπαμε δεν θα μας βοηθήσει κανείς αλλά θα κοιτάξουμε να μαζέψουμε εμείς τα χρήματα και όσο μας πάρει και βλέπουμε. Κάναμε έναν αρκετά καλό προϋπολογισμό και μια καλή διαχείριση χρημάτων και μπορέσαμε και το ολοκληρώσαμε μέσα σε έξι μήνες.

Προσωπικά πιστεύω έχει γίνει πάρα πολύ καλή δουλειά και στο κομμάτι των συνθέσεων αλλά και στο κομμάτι της παραγωγής και της μίξης, έχει προσεχθεί κάθε λεπτομέρεια και τίποτα δεν έχει αφεθεί στην τύχη….

Κοίτα όταν μπήκαμε στο στούντιο αυτό που είπα στον Παπακώστα, έχοντας ακούσει πάρα πολλές δουλειές του, αυτό που θα κάνουμε μαζί θα είναι η καλύτερη δουλειά που έχεις κάνει μέχρι τώρα. Δεν ξέρω τι θα κάνουμε, αλλά όταν θα μπούμε στο studio θα δουλέψουμε, θα έχουμε ένα πλάνο, ένα πρόγραμμα, θα συνεννοείσαι μαζί μου για οτιδήποτε θέλεις να γράψουμε, πχ σήμερα θέλω αυτόν, αύριο αυτόν κτλ. Δηλαδή υπήρχε τρομερή συνεργασία με το Νίκο ώστε να καταφέρουμε να το γράψουμε και να το μιξάρουμε. Αρχικά εγώ και ο Γιώργος έχουμε περάσει το στάδιο του να ηχογραφήσω ένα demo, ένα EP, ένα CD, έχουμε περάσει και οι δυο το στάδιο του να ανήκεις σε μια εταιρεία, να σε κυνηγάει να κάνεις κάποια live και ένα σωρό άλλα και αυτό μας βοήθησε στο να ξέρουμε τι θέλουμε να κάνουμε. Πρέπει να ξέρεις τι θέλεις να κάνεις, όταν εμείς μπήκαμε στο Νίκο ξέραμε να του πούμε ακριβώς τι θέλουμε να κάνουμε. Πράγμα το οποίο δεν συνέβη με το demo γιατί θέλαμε απλά να γράψουμε δυο κομμάτια. Δεν είχαμε την πλήρη εικόνα, δεν είχαμε δέσει και ούτε είχαμε απελευθερωθεί αλλά και ούτε είχαμε θέσει εμφανώς τα όρια σε όλους του τι ακριβώς θέλουμε να κάνουμε. Αρχικά αυτό, το ότι υπήρχε η εμπειρία από αυτά που έχουμε κάνει, δεν είναι πολλά, αλλά μας βοήθησε σημαντικά. Το δεύτερο γεγονός έχει να κάνει με το ότι ο Κώστας είναι φανταστικός drummer, παρά το νεαρό της ηλικίας του. Έχει τα ακούσματα και την αντίληψη να ακούσει ένα δύσκολο κομμάτι, πχ Watchtower και απλά να πει οκ πάμε. Αυτό βοήθησε πάρα πολύ τη μπάντα γιατί όταν έχεις σωστά μετρήματα και σωστά τύμπανα, και ο άνθρωπος αυτός γνωρίζει τη μουσική, δηλαδή δεν είναι απλά κρουστός, ξέρει νότες, ξέρει να σου πει να σου αναλύσει. Όταν σε μια μπάντα ξέρει ο ένας, ξέρει ο άλλος, ξέρει και ο άλλος είναι πολύ λογικό να μπορείς να κάνεις ότι θες. Όταν λοιπόν έχεις μια πολύ καλή βάση, έχει γράψει ο Κώστας τα τύμπανα και εγώ το μπάσο οι κιθαρίστες έχουν μετά πολύ εύκολη δουλειά. Το κλειδί στις κιθάρες είναι ότι δεν γράψανε ξεχωριστά. Δηλαδή σε κάθε κομμάτι έγραφε ο ένας σηκωνόταν και καθόταν ο άλλος και έγραφε με την ίδια κιθάρα εκείνη την ώρα. Δεν έγραφε πρώτα ο ένας και μετά από μια εβδομάδα ο άλλος. Με την ίδια κιθάρα και οι δυο, εκείνη την ώρα και όλο το κομμάτι. Επίσης βοήθησε πάρα πολύ ο εξοπλισμός. Έτυχε εκείνη την περίοδο ο Νίκος να περιμένει τον EVH III ενισχυτή του Van Halen ο οποίος τουλάχιστον ηχητικά απογείωσε το αποτέλεσμα. Ακούμε το rough mix και λέω δεν παίζει!!! Είχαμε γράψει με έναν άλλο ενισχυτή, γράψαμε με του Van Halen και ήταν νύκτα με μέρα.

Ωραία, για πες μας λίγα πράγματα για το artwork του δίσκου. Έχουμε, κατά τη γνώμη μου, ένα κλασσικό ‘80ς εξώφυλλο, ποια είναι η κεντρική ιδέα πίσω από αυτό και ποιος είναι υπεύθυνος για τη δημιουργία του;

Ας ξεκινήσουμε από τα απλά και τα σύντομα. Όλα τα γραφικά εκτός από το εξώφυλλο στο δίσκο τα έχει κάνει η Σοφία η Λυκούδη. Η φωτογράφηση έχει γίνει από την Αλίκη Κωστοπούλου στη Νέα Φιλαδέλφεια στην πρώην Renault. Όσον αφορά το εξώφυλλο το έχει κάνει η Αλίκη η Ραφτάκη και πως φτάσαμε στο τελικό αποτέλεσμα: αυτό που βλέπεις είναι ένα μίγμα από επιρροές μας όλα σε ένα. Πως όταν έχουμε ένα τραγούδι και θέλουμε να βάλουμε κάποιες επιρροές μας, μας αρέσουν δέκα μπάντες φροντίζουμε να φτιάξουμε ένα κομμάτι και κάποιες φορές ακούς κάτι και λες αυτό το σημείο είναι αυτό, αυτό το σημείο θυμίζει το άλλο, κάπως έτσι έγινε το εξώφυλλο. Αρχικά σκεφτήκαμε ότι θέλουμε στο εξώφυλλο να έχουμε μια γυναικεία μορφή. Όταν καταλήξαμε και συμφωνήσαμε όλοι στο ότι θα έχουμε γυναίκα στο εξώφυλλο θέλαμε να δώσουμε μια δυναμική στη μορφή της και μια κίνηση. Για να δώσουμε στην Αλίκη να καταλάβει πως ακριβώς θέλουμε να είναι κάποιος πόζαρε ακριβώς με την πόζα που θέλαμε να ζωγραφίσει, βγήκε μια φωτογραφία και πάνω σε αυτή ως προσχέδιο έφτιαξε όλα τα υπόλοιπα, ντύσιμο, μαλλί κτλ. To ντύσιμο προήλθε από την ταινία “The Warriors”, το soundtrack της οποίας όταν ξεκινήσαμε το παίζαμε σαν intro στις συναυλίες μας, είχε ένα feeling εντελώς 70ς, ξέρεις αυτό το κάτι του δρόμου. Τα μάτια της είναι από το “The Warning” των Queensryche και τα σύννεφα στο background από το “Eternal Devastation” των Destruction. Απλά θελήσαμε να βάλουμε την κονκάρδα των Bitch σαν κάτι επιπλέον επειδή υπάρχει η διασκευή και θεωρήσαμε ότι θα ήταν ωραίο σαν λογοπαίγνιο ή κάτι τέτοιο να υπάρχει κάτι.

Στιχουργικά τι πραγματεύεται το “Erase” EP και ποιος είναι υπεύθυνος για τους στίχους;

Στίχους γράφω κυρίως εγώ και ο Γιώργος. Κυρίως έχουν να κάνουν με κοινωνικά, πολιτικά θέματα και πράγματα που δεν περνούν απαρατήρητα. Είναι πολύ σημαντικό για μένα επειδή η μουσική εκτός από ψυχαγωγία είναι και τρόπος έκφρασης και για αυτό χρησιμοποιούμε και τη μουσική, πρέπει μέσα εκεί να υπάρχει χώρος να γραφούν και κάποια πράγματα που είναι σημαντικά και δεν μας περνούν απαρατήρητα στην καθημερινότητά μας. Οπότε οι στίχοι κυρίως έχουν να κάνουν με ανησυχίες μας, είτε είναι κοινωνικές, είτε είναι πολιτικές είτε είναι γενικές. Αντλούμε έμπνευση κυρίως από αυτά που ζούμε.

Η διασκευή στο “Damnation Alley” των Bitch, ένα συγκρότημα σχετικά άγνωστο στην Ελλάδα, πως προέκυψε; Ποιος έριξε την ιδέα;

Αρχικά σκεφτήκαμε ότι θα ήταν πάρα πολύ ωραίο να το τραγουδήσει η Αλίκη μιας και πιστεύαμε ότι ταίριαζε πολύ στη φωνή της και μας αρέσει πολύ η μπάντα της, οι Ruthless Steel. Της προτείναμε το κομμάτι, το άκουσε, της άρεσε και συμφώνησε. Έκανε πάρα πολύ δουλειά με πάνω από τρεις ώρες στο studio για να βγει πολύ προσεγμένο και πιστεύω ότι με το τελικό αποτέλεσμα δικαιώθηκε και η ίδια που συμφώνησε να το τραγουδήσει. Εγώ προσωπικά νιώθω δικαιωμένος που ήρθε και το τραγούδησε, πιστεύω ότι της πάει πάρα πολύ αυτό το είδος μουσικής και είναι πολύ κοντά η χροιά της στην Bitch. Ποτέ ξανά μέχρι σήμερα δεν είχε τραγουδήσει με αυτό τον τρόπο, στους Ruthless Steel τραγουδάει πιο ψηλά και λίγο πιο επιθετικά και φάνηκε και μέσα από αυτή τη δουλειά το πόσο μεγάλες δυνατότητες έχει η φωνή της και ότι μπορεί να κάνει πολύ μεγάλα πράγματα.

Ποιες είναι οι προσδοκίες που έχουν οι “Erase” από την κυκλοφορία του EP;

Σίγουρα θα μας ευχαριστήσει πάρα πολύ το γεγονός εάν μπορέσουμε με αυτή την κυκλοφορία να ανοίξουμε κάποιες πόρτες, να μπορέσουμε να παίξουμε σε κάποιες μεγαλύτερες συναυλίες, σε κάποια festival, να παίξουμε έξω. Δεν έχω προσδοκία ούτε να γίνω διάσημος ούτε να πουλάμε ούτε τίποτα. Ο λόγος που προσωπικά ασχολούμαι με τη μουσική και το κάνω αυτό, είναι όταν θα μεγαλώσω και θα γίνω πατέρας θέλω να λέω στο παιδί μου κοίταξε ο πατέρας σου μπορεί να μην ήταν επιστήμονας αλλά σαν άνθρωπος άφησε κάτι πίσω για τους επόμενους. Για κάποιους αυτό είναι ασήμαντο, εγώ το θεωρώ πολύ σημαντικό και για αυτό ασχολούμαι και με τη μουσική πέρα από τον τρόπο έκφρασης. Προσπαθούμε να μην σκεφτόμαστε παράλογα πράγματα γιατί δεν είμαστε κάποιοι για να έχουμε τέτοιου είδους προσδοκίες. Το στοίχημα αν θέλεις με αυτό το Εp ήταν να πείσουμε κάποιους ανθρώπους οι οποίοι δεν μας πίστεψαν στην αρχή και δεν ενδιαφέρθηκαν για μας να ασχοληθούν. Υπήρχαν άνθρωποι που αρχικά μας είπαν ναι, όταν ξανά επικοινωνήσαμε μας είπαν όχι, ήτανε ναι μπροστά όχι πίσω, πολλά πράγματα διπρόσωπα και ίντριγκα χωρίς λόγο και ήταν στοίχημα ότι θα κυκλοφορήσουμε κάτι και όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα αλλάξουν γνώμη για εμάς και πχ κάποιοι που σε ακύρωσαν πριν θα αναγκαστούν να σε πάρουν τηλέφωνο.

Είστε μια μπάντα που εμφανίζεστε live συχνά πυκνά και έχετε παίξει με σπουδαίες μπάντες όπως οι Medieval Steel, οι Holocaust, οι Grim Reaper, οι Spartan Warrior κλπ. Θέλω να μου πεις σχέδια που υπάρχουν για live εμφανίσεις τόσο στην Αθήνα και την υπόλοιπη Ελλάδα και αν υπάρχουν και κάποιες σκέψεις για εμφανίσεις στο εξωτερικό;

Καταρχήν είχαμε πρόσφατα μια συναυλία στις 22 Ιουνίου στο An club μαζί με τους Wardance και τους Steamroller Assault. Από εκεί και πέρα θα προσπαθήσουμε να μπούμε σε οποιοδήποτε live μας προταθεί. Υπάρχουν σχέδια και για ένα live εκτός Ελλάδος αλλά δεν είναι σωστό να πω κάτι πριν επιβεβαιωθεί και ανακοινωθεί επίσημα (η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε λίγες μέρες πριν).

Πάμε και στο θέμα Ελληνική σκηνή. Προσωπικά πιστεύω πως τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια άνθηση με σπουδαίες κυκλοφορίες και παραγωγές από πολλές μπάντες όχι μόνο του ακραίου αλλά και πιο παραδοσιακού ήχου. Θέλω να μου πεις καταρχήν αν συμφωνείς με αυτή την άποψη και αν ναι τους λόγους που έχουν συντελέσει σε αυτό;

Σίγουρα στην Ελληνική σκηνή των τελευταίων ετών βάζεις θετικότατο πρόσημο. Είναι πάρα πολλοί παράγοντες που έχουν συντελέσει σε αυτό. Εάν το πάμε πολύ γενικά το hard rock και το heavy metal δεν είναι παιδί της Ελλάδας και της Ελληνικής μουσικής κουλτούρας, είναι ένα ξενόφερτο είδος. Π.χ εμείς είχαμε τον Καζαντζίδη, χωρίς να θέλω να υποτιμήσω την τεράστια προσφορά του στην Ελληνική μουσική, και αυτοί είχαν τους Beatles, εμείς είχαμε πολέμους, διάφορες δύσκολες κοινωνικές περιόδους, και όλο αυτό συνετέλεσε στο ότι όταν οι άλλοι ήταν κάπου εμείς δεν ήμασταν πουθενά. Πιστεύω ότι αργήσαμε. Όταν ξεκινήσαμε δειλά δειλά στις αρχές και τα μέσα του ‘80 να κάνουμε κάτι και μια Ελληνική μπάντα ήθελε να πάει να γράψει κάπου τότε τα studio δεν ηχογραφούσαν heavy metal μπάντες. Πήγαινες σε ένα studio o ηχολήπτης ήξερε τι βάζουμε στα λαϊκά, κλασσικό παράδειγμα είναι το reverb, στο τέρμα. Και έτσι ακούς δίσκους που είναι πραγματικά αξιόλογους δίσκους του 80 και των αρχών των ‘90ς και λες γιατί καταστράφηκε ο δίσκος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα καλής ηχογράφησης της εποχής για τις τότε συνθήκες και για το budget που διέθεταν ήταν ο δίσκος των Raw Silk, οι οποίοι ηχογράφησαν στα Sierra με παραγωγό τον Καλημέρη ο οποίος όμως ήταν άλλης φιλοσοφίας και νοοτροπίας με ζωή στο εξωτερικό κλπ, αλλά δεν είχαν όλες οι μπάντες αυτό το προνόμιο, δεν υπήρχαν πολλά studio. Πλέον λόγω της ελαχιστοποίησης του κόστους του hardware ο καθένας μπορεί να έχει studio σπίτι του. Προχθές έκανα κάποια posts σε κάποια studios και βρήκα πάνω από 60 με 70 studios και λέω που είναι όλα αυτά τα studios; Κάποτε ψάχναμε studio να κάνουμε πρόβα, πήγαινα στην Ηλιούπολη στην άλλη άκρη και ξαφνικά έχουμε studio παντού. Και τα παιδιά των studio πλέον κάθονται διαβάζουν, δεν λειτουργούν μπακαλίστικα πέτα δυο κιθάρες ρίξε και τα άλλα και οκ. Η ηχοληψία, επειδή τυχαίνει να έχω σπουδάσει και εγώ, είναι διάβασμα, είναι μαθηματικά, δεν είναι βάζω μια μπάντα, παίζει και απλά ότι πιάσαμε. Και επειδή δεν υπάρχουν παραγωγοί στην Ελλάδα πρέπει να είσαι και παραγωγός και ηχολήπτης. Πρέπει να ξέρεις ακριβώς τι κάνεις και γιατί το κάνεις, γιατί δεν είναι όλα τα είδη μουσικής το ίδιο στο hard rock, στο heavy metal, στον ακραίο ήχο κλπ. Από τη μια λοιπόν η δική μας καθυστέρηση και από την άλλη η βελτίωση των συνθηκών οδήγησαν σε αυτή την άνθηση. Φυσικά καλοί μουσικοί υπήρχαν και τότε απλά δεν ακουγόντουσαν. Σήμερα υπάρχουν πολλές δυνατότητες και στο να ακουστεί κάποιος.

Κάποιες ελληνικές μπάντες ή κυκλοφορίες που έχεις ακούσει τελευταία και θα μας συνιστούσες;

Υπάρχουν πάρα πολλές καλές μπάντες και αξιόλογες κυκλοφορίες. Δεν θα ήθελα να αναφέρω ονόματα γιατί σίγουρα θα ξεχάσω και θα αδικήσω πάρα πολλούς που κάνουν φοβερές προσπάθειες και δουλειές.

Η τελευταία μου ερώτηση, πιστεύεις ότι για μια Ελληνική μπάντα που θέλει να πετύχει πράγματα εκτός συνόρων η φυγή στο εξωτερικό είναι μονόδρομος;

Όχι, πιστεύω ότι πλέον έχουμε όλα τα μέσα που έχει κάποιος στο εξωτερικό και το μόνο που μας χωρίζει είναι ένα αεροπορικό εισιτήριο.

Προσωπική μου άποψη είναι ότι ναι μεν έχει όλα τα μέσα αλλά σε σχέση με έναν Κεντροευρωπαίο που λόγω γεωγραφικής θέσης μπορεί να περιοδεύσει πιο εύκολα και με μικρότερο κόστος κάπου υστερούμε….

Καταρχάς η μουσική είναι επάγγελμα. Εάν αποφασίσεις να μπεις και να ασχοληθείς με αυτή δεν αρκεί να βγαίνεις σε δέκα μαγαζιά, αυτό το κάνουν όλοι. Π.χ ένας πιτσιρικάς γνωρίζει εκατό άτομα, σου λέει έχω και μια μπάντα παίζω, είτε είναι απλά χομπίστες είτε το κάνουν για την ευχαρίστηση τους, για την παρέα τους κλπ., τους αρέσει αυτό το κάνουν. Εγώ προσωπικά θέλω να το κάνω πιο επαγγελματικά ενδεχομένως μπορώ και πιστεύω ότι και εδώ στην Ελλάδα μπορείς να το κάνεις. Αλλά όποιος πιστεύει ότι μπορεί να το κάνει χωρίς να ζημιωθεί οικονομικά μάλλον δεν θα το κάνει ποτέ. Θα περιμένει πότε θα του έρθει η καλή ευκαιρία ή το καλό συμβόλαιο κτλ. Χαρακτηριστικά σαν παράδειγμα αναφέρω ότι όταν βγήκαν οι Nightwish, άσχετη μπάντα, και πρωτόπαιξαν στο Λονδίνο μετά τη συναυλία περίμεναν στην έξοδο και έδιναν στον κόσμο τα cd δωρεάν και χέρι με χέρι και σε στυλ γεια σας είμαι ο τάδε. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλές θυσίες που πρέπει να κάνεις. Υπάρχουν φορές που σκέφτομαι πως εάν μας έρθει κάτι πάρα πολύ καλό θα πρέπει να αφήσω τη δουλειά που κάνω, θα μπορώ να το κάνω; Όσον αφορά το θέμα των περιοδειών μπορείς να το προγραμματίσεις και να πεις για παράδειγμα περιοδεύω Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή και κάθε τριήμερο να παίζεις και σε διαφορετικό μέρος, είναι θέμα προγραμματισμού και διαπραγμάτευσης τι θέλεις εσύ να κάνεις. Όσον αφορά την Ελλάδα όποιος θέλει το κάνει. Μαζεύει λεφτά προγραμματίζει και λέει θα κλείσω δέκα μαγαζιά για πάρτι μου, ένα στην Κομοτηνή, ένα στα Γιάννενα, ένα στο Αγρίνιο κλπ βρίσκω και μπάντες φίλους μου τοπικές ή και μεγαλύτερες, το κανονίζω και το κάνω.

Παναγιώτη σε ευχαριστώ πάρα πολύ για το χρόνο σου και την φιλοξενία. Ο τελευταίος λόγος ανήκει σε σένα…

Αρχικά θέλω να ευχαριστήσω προσωπικά τα παιδιά που είμαστε μαζί στην μπάντα. Τους ευχαριστώ πολύ για την εμπιστοσύνη τους και για την μοναδική φιλία τους. Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω το Greek Rebels για την δυνατότητα αυτή που μας δίνει, καθώς επίσης και όλους αυτούς που μας βοήθησαν στο να πραγματοποιηθεί αυτός ο δίσκος. «Τhe Sun Is Brighter For Those Who Believe»

Πάνος Πρέντζας
https://www.facebook.com/pages/Erase/191323047572559?fref=ts
https://www.youtube.com/user/Erasegreece

Band Members
Γιώργος ”Inner Voice” Σταυρόπουλος (Φωνητικά)
Τάσος Γιαννούτσος (Κιθάρες)
Νεκτάριος Μαρκαντώνης (Κιθάρες)
Παναγιώτης Ζούβελος (Μπάσο)
Κώστας Χριστοδούλου (Τύμπανα)

Discography
Erase E.P. 2014

Θέλω να το μοιραστώ:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

X