Συνεντεύξεις

Byrdi

Οι Byrdi είναι ένα folk metal σχήμα από τη Νορβηγία που δεν θέλει να μας ταξιδέψει μόνο με τις μελωδίες του, αλλά και με τις ιδέες και τις απόψεις του. Με την κυκλοφορία του “Byrjing” μας ταξιδεύουν στα δάση της Νορβηγίας. Μιλήσαμε με τους εγκέφαλους του εγχειρήματος Nash και Andreas για να μάθουμε περισσότερα για αυτή την μπάντα.

Γεια σας και καλώς ήρθατε στο περιοδικό μας. Ποιές ήταν οι αντιδράσεις για το άλμπουμ μέχρι τώρα;

Nash: Ήταν καταπληκτικές. Υπήρχε θετική και εποικοδομητική κριτική με πολύ καλούς όρους και λόγια, και οι αντιδράσεις που δεν ήταν υπερβολικά ενθουσιώδης στην έκφραση ήταν πολύ ακριβείς.

Υπάρχει κάτι που έχετε αλλάξει στη διαδικασία συγγραφής ή ηχογράφησης σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα άλμπουμ;

Andreas: Αυτή τη φορά ο Nash έγραψε σχεδόν όλους τους στίχους και έγραψε την ιστορία. Όταν ήταν ικανοποιημένος με ένα συγκεκριμένο κείμενο και ήταν κοντά στο τελείωμα, μου το έστελνε. Δουλεύοντας το “Ansur: Urkraft” ήταν μια πολύ κοινωνική διαδικασία, όπου παλιά κάναμε το μεγαλύτερο μέρος του συνδυασμού κειμένου και μουσικής μαζί με κρασί και φωτιά, αλλά αυτή τη φορά δούλεψα τη βασική δομή του τραγουδιού με μια ακουστική κιθάρα. Όταν έκανα demos των τραγουδιών που περιέχουν κιθάρες, φωνητικά και ίσως κάποια ρυθμικά όργανα, το έστειλα πίσω στον Nash για να το ακούσει και να ξεκινήσει ο διάλογος. Μουσικά υπήρχε η φιλοδοξία να σπρώξουμε τα φωνητικά στο μπροστινό μέρος του ήχου και να αφήσουμε τους στίχους να υπαγορεύουν περισσότερα από τα ρυθμικά και μουσικά μοτίβα. Συχνά έχουμε στη διάθεσή μας κιθάρες για να αποφασίσουμε το ρυθμό και τον ρυθμό του χρόνου και στη συνέχεια δοκιμάζουμε μελωδίες πάνω από τη μουσική, αλλά αυτή τη φορά ήταν το αντίθετο. Παρόλο που αυτό μπορεί να αλληλεπικαλύπτεται στο αρχικό μέρος της διαδικασίας, οι στίχοι είχαν μια σταθερή σειρά λόγω της διπλής ιστορίας.  Αυτό έκανε πολύ συναρπαστικό να μεταδώσει αυτό που ήθελε ο Nash να είναι το συναισθηματικό πλαίσιο για κάθε τραγούδι. Είναι ένα πολύ βαρύ θέμα, που ασχολείται με την απώλεια και το τέλος, την επιμονή και την αναγέννηση. Το “Solsnu And Huldre” δεν είναι δουλειά μου, οπότε δεν μπορώ να μιλήσω πραγματικά για το πώς προέκυψε και το “Byrjing” ήταν ένα μικρό μουσικό κομμάτι που έκανα όταν ήμασταν στη βόρεια Σουηδία στο αγρόκτημα του Mathias Gyllengahm για το φεστιβάλ Midgardsblot. Έκανε στη συνέχεια τη δομή του τραγουδιού και τις φωνές και το ηχογράφησα ξανά στο στούντιο. Παίζει επίσης το taggelharp στο δίσκο. Η διαδικασία ηχογράφησης πραγματοποιήθηκε στην καμπίνα μου στο Valdres, όπου προσλάβαμε έναν τεχνικό για την επίβλεψη ολόκληρης της διαδικασίας, την επιλογή των μικροφώνων, την ηχογράφηση και την μίξη. Τελειώσαμε με τις κιθάρες και τα φωνητικά μετά από τρία σαββατοκύριακα στα βουνά, και ξαναπεράσαμε κάποια φωνητικά και κιθάρες στο Όσλο μερικές εβδομάδες αργότερα. Η Giulia ηχογράφησε επίσης τα κομμάτια της άρπας στο στούντιο στο Όσλο, και ο Mathias έστειλε τα κομμάτια του από την Σουηδία. Στα τελευταία στάδια αυτού που θεωρούσαμε ότι είναι ένα πολύ καλό αποτέλεσμα, καταλήξαμε σε μια τεράστια διαφωνία, το οποίο αντιμετωπίστηκε λίγο βιαστικά τώρα που το ξανασκέφτομαι, οπότε αποφασίσαμε να σταματήσουμε τη συνεργασία με τον ηχολήπτη που είχαμε προσλάβει και να αναζητήσουμε άλλες ευκαιρίες. Αυτή τη στιγμή ο Nash πήρε διαζύγιο, ξεκίνησε το πτυχίο του στο Πανεπιστήμιο, έψαξα νέα δουλειά και γεννήθηκε η κόρη μου, η Oda. Επομένως, ξεκινάει μια νέα εποχή για να πούμε το λιγότερο! Ο MattisMalphas” των Carpathian Forest, Endezzma και Vulture Lord είναι φίλος και συνάδελφος και ήταν ενθουσιασμένος έκανε μίξη και mastering. Έτσι, από μια τακτοποιημένη διαδικασία μέσω απώλειας και χάους σε μια νέα αρχή και ένα τελικό άλμπουμ, είμαστε στην ευχάριστη θέση να αφήσουμε τα χαλαρώσουμε. Ο Malphas μας έσωσε!

Το “Byrjing” μεταφράζεται περίπου σε “Αρχή”, το οποίο είναι σχεδόν πάντα θετικό και αυτό αντικατοπτρίζει η μουσική και οι στίχοι σας. Ακούγεται ελπιδοφόρο και σηματοδοτεί σαν μια νέα αρχή για κάτι. Μπορείτε να μας το αναλύσετε;

Nash: Η αρχική πλοκή του άλμπουμ είναι το μυθολογικό Ragnarok. Μια μάχη τόσο έντονη που πολλοί από τους ίδιους τους θεούς πεθαίνουν. Αυτό που οι άνθρωποι φαίνεται να αγνοούν μερικές φορές σε αυτή τη μυθολογική πλευρά είναι ότι οι θεοί πεθαίνουν επειδή πρέπει να δώσουν τη θέση τους σε κάτι νέο. Δημιουργεί ένα κενό όπου κάτι νέο δίνει τον σπόρο της ζωής. Η νέα ζωή έχει μια νέα προοπτική, αλλά φέρνει επίσης μια βαθύτερη σοφία και τη θυσία των παλαιών θεών. Αντανακλούν το τι υπήρξε και αυξάνουν τις γνώσεις για το πώς να ζουν λίγο καλύτερα, να είναι λίγο πιο δυνατοί και σοφοί. Το άλμπουμ είναι ένα μεταφυσικό ταξίδι από τη μία κατάσταση στην άλλη. Από το σημείο που καταλαβαίνει κανείς την ανάγκη αλλαγής μέσω της διαδικασίας του θανάτου ως μια διαδικασία για να μετατραπεί σε κάτι νέο. Ο μετασχηματισμός απαιτεί θυσία για να εξελιχθεί κάποιος και το “Byrjing” είναι ένα ταξίδι από την ψυχική κατάσταση της απώλειας και της απελπισίας, μέσω των αβέβαιων πρώτων βημάτων σε ένα νέο μονοπάτι στη ζωή όπου οι αντανακλάσεις του παρελθόντος βοηθούν στο σημείο όπου η θυσία και η αποφασιστικότητα έχουν πλέον εξελιχθεί. Ακόμα κι αν το άλμπουμ μπορεί να φαίνεται λίγο σκοτεινό, υπάρχει ελπίδα και φως. Το άλμπουμ είναι μια αντανάκλαση για μια θετική αλλαγή, αλλά έχει το κόστος της.

Υποθέτω επίσης ότι στιχουργικά εστιάζατε περισσότερο στη ζωή και τα συναισθήματα που έχετε γύρω από αυτήν. Υποθέτω ότι αυτό σχετίζεται επίσης με τον τίτλο;

Nash: Ναι, οι στίχοι του “Byrjing” εστιάζουν περισσότερο στη ζωή. Από μια προσωπική προοπτική προσπάθησα να εκφράσω ένα κομμάτι του ταξιδιού της ζωής, ένα απόσπασμα τελετουργίας για να είμαι πιο συγκεκριμένος. Κατά τη διάρκεια αυτού του προσωπικού ταξιδιού, έμαθα ότι αυτό που βίωσα και ανακάλυψα ήταν κάτι παγκόσμιο. Αυτά τα συναισθήματα και οι σκέψεις υπάρχουν σε όλους μας, αλλά εκδηλώνονται διαφορετικά λόγω διαφορετικών οπτικών. Οι καθολικοί πυλώνες, το μυαλό και το σώμα, χρειάζονταν ισορροπία, και αυτή η ισορροπία προήλθε μόνο από το να σκεφτώ πού βρισκόμουν στη ζωή τώρα υπό το φως του παρελθόντος. Κάποιος πρέπει να τα κάψει όλα και να ξαναχτίσει τη ζωή του.

Πάντα ισχυριζόσασταν ότι η φύση είναι η μεγαλύτερη επιρροή σας και αυτό είναι κάτι που παρουσιάζετε πάντα στιχουργικά. Θα ήταν ίδια η μουσική σας αν δεν περιβαλλόσασταν από βαθιά δάση που σας εμπνέουν;

Nash: Λυπάμαι για τους ανθρώπους που ζουν σε μεγάλες πόλεις και αστικές περιοχές. Νομίζουν ότι είναι ελεύθεροι, αλλά στην πραγματικότητα είναι εγκλωβισμένοι και χωρίς επαφή με μια από τις πιο σημαντικές συμβιώσεις για εμάς τους ανθρώπους – στη συμβίωση του ανθρώπου με τη φύση. Σταδιακά έχει αφαιρεθεί από ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, αλλά ειδικά από εκείνους που ζουν σε αστικές περιοχές. Έχοντας αυτό υπόψη, θα ήθελα να απαντήσω στην ερώτησή σου: Αν είχα ανατραφεί σε μια πυκνή αστική περιοχή, είτε α) θα έπεφτα στην «παγίδα» των πολιτών της περιοχής, σιγά σιγά αγνοώντας τη φύση και τη σημασία που έχει για εμάς ή β) η εσωτερική βαθιά επιθυμία για τη φύση θα έβγαινε από μέσα μου και θα άκουγα το κάλεσμα των άγριων και θα έφευγα. Η ανθρωπότητα και η κοινωνία κινούνται όλο και γρηγορότερα σε αυτόν τον ταχύτατο δρόμο ανάπτυξης που τροφοδοτείται με δύναμη. Ξεχνάμε ότι δουλεύουμε καλύτερα αν είμαστε προσαρμοσμένοι στη φυσική αδράνεια της εξέλιξης. Σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας υπήρχαν άνδρες και γυναίκες που τώρα λατρεύουμε ως θεότητες, επειδή κατάλαβαν πιθανώς ότι οι άνθρωποι λειτουργούν καλύτερα αν είναι συντονισμένοι με τη φύση και όλες τις περίπλοκες εξισώσεις της. Η καλύτερη μου εκτίμηση είναι ότι όταν βρίσκεστε σε αυτήν την ισορροπημένη κατάσταση με τη φύση, διανοητικά και σωματικά, η πραγματική μαγεία της φύσης θα εμφανιστεί.

Στιχουργικά σας επηρεάζουν βιβλία; Ποια βιβλία θα προτείνατε στους Έλληνες αναγνώστες μας που πιθανώς δεν είναι πολύ εξοικειωμένοι με τις νορβηγικές παραδόσεις;

Nash: Εδώ στη Σκανδιναβία έχουμε τον σκανδιναβικό πολιτισμό μας. Αυτή η πολιτιστική κληρονομιά από την εποχή του χαλκού/σιδήρου αποτελεί πυλώνα στο σχηματισμό των σκανδιναβικών και των γύρω περιοχών. Κατά τη διάρκεια αυτών των εκατοντάδων ετών μεγάλωσε, επεκτάθηκε και άκμασε μια κουλτούρα με ένα ισχυρό σύνολο εσωτερικών και εξωτερικών κανόνων από τα πάντα, από το νόμο για την παρασκευή μπύρας έως πότε πρέπει κανείς να παρακαλέσει τη φύση και τις θεότητες της για βοήθεια. Πάντα με τραβούσε η ικανότητά τους να ενσωματώσουν τη φύση στις αξίες, τους κανόνες και τους νόμους τους. Υπάρχουν μερικοί άνθρωποι που μου αρέσει να διαβάζω, εκτός από τα αναμενόμενα Håvamål, Voluspa και τέτοια ποίηση. Η καθηγήτρια Gro Steinsland με τις εκδόσεις της, όπως την “Nørron Religion – Myter, riter og samfunn” διερεύνησε πώς οι πολιτισμοί της εποχής των Βίκινγκ αντιμετώπισαν μύθους, τελετές και διαφορετικούς πολιτισμούς στην κοινωνία τους. Πρέπει να αναφέρω και τον Lars Magnar Enoksen. Οι απόψεις του στις δημοσιεύσεις του είχαν τεράστια αξία και έμπνευση στη δική μου έρευνα του νου και της ύλης. Αυτοί και άλλοι άνθρωποι μου παρουσίασαν νέες ιδέες και τρόπους ερμηνείας των αξιών που οι άνθρωποι δημιούργησαν και υποστήριξαν πριν από τόσα χρόνια και για τόσες γενιές. Δεν σκέφτομαι τους Byrdi ως «folk μπάντα των Βίκινγκ» αλλά περισσότερο ως δημιουργικό χώρο όπου οι πολιτιστικές αξίες από προηγούμενες εποχές διερευνώνται με το σύνολο των ιδεών και των ερωτημάτων μας. Τα βιβλία έπαιξαν τεράστιο ρόλο στο ποιος είμαι ως μουσικός και πρόσωπο, αλλά ταυτόχρονα υπήρξαν λίγα βιβλία που έχουν άμεσο αντίκτυπο στους στίχους που γράφω για τους Byrdi. Η γνώση και οι διαφορετικές γνώσεις που έχω αποκτήσει από βιβλία, μη-μυθοπλασίας ως ποίηση, με έχουν διαμορφώσει εν μέρει σε αυτό που είμαι σήμερα. Διεύρυναν το μυαλό μου, με ανάγκασαν να σκεφτώ, να μετανοήσω και να εφεύρω. Τα βιβλία με βοήθησαν να χρησιμοποιήσω την εσωτερική μου δημιουργικότητα. Ποτέ δεν ακολούθησε τυφλά κάτι. Όλα εξαρτώνται από μένα.

Ποιος είναι υπεύθυνος για αυτό το όμορφο εξώφυλλο; Αυτή η ζωγραφιά είναι ενός υπαρκτού μέρους ή όχι;

Andreas: Το εξώφυλλο δημιουργήθηκε από έναν Νορβηγό ζωγράφο και γλύπτη με το όνομα Christian Voss. Ζωγραφίζει κυρίως με άνθρακα σε καμβά, και καίει ακόμη και τον δικό του άνθρακα για τον σκοπό αυτό. Είναι ένας άγνωστος καλλιτέχνης σήμερα, αλλά με τόσο τεράστιο ταλέντο σίγουρα έχει ένα λαμπρό μέλλον. Το εξώφυλλο δεν είναι ένα συγκεκριμένο μέρος στη φύση, αλλά μια εικόνα για να συνδέσει μερικά από τα υποκείμενα θέματα στους στίχους σε ένα. Το σκανδιναβικό ηλιακό ρολόι, η σύνδεση με το δάσος και η έλλειψη χρώματος είναι τα στοιχεία που ενώνει.

Πόσο μεγάλη διαφορά κάνουν οι δεξιότητες του Kjell Braaten στα τύμπανα;

Andreas: Η μουσική τελείωσε και οι ρυθμικές δομές είχαν τεθεί σε εφαρμογή πολύ πριν ο Kjell έρθει, αλλά του δόθηκε ελεύθερη βούληση για να κάνει αυτό που ένιωθε ότι ήταν σωστό για τα διαφορετικά τραγούδια, εκτός από ορισμένα μέρη. Ήμασταν πολύ ενθουσιασμένοι που συνεργαζόμασταν με έναν μουσικό που θα μπορούσε να φέρει μια άλλη οπτική για τη μουσική μας και να είμαστε σε θέση να αλλάξουμε τη δυναμική των τραγουδιών αν ένιωθε ότι ήταν απαραίτητο. Είναι πετυχημένος μουσικός με πολλές εμπειρίες, οπότε αισθανθήκαμε ότι ήμασταν πολύ τυχεροί που έδωσε το ταλέντο του στα τραγούδια. Μερικές από τις αλλαγές που κάναμε τις κρατήσαμε και άλλες τις απορρίψαμε, αλλά θα έπρεπε να συναντηθούμε και να παίξουμε τα τραγούδια και ίσως να συζητήσουμε το υλικό πιο σε βάθος. Αλλά είχαμε πλήρη εμπιστοσύνη στον Kjell και έβαλε περισσότερη ζωή στη μουσική μέσω λεπτών αλλαγών στη δυναμική σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό.

Τα παραδοσιακά όργανα είναι τόσο σημαντικό μέρος της μουσικής σας που δεν μπορώ να τη σκεφτώ χωρίς αυτά, θα έφευγε όλη η μαγεία. Αλλά πόσο δύσκολο είναι να συγκεντρώσετε διαφορετικούς μουσικούς για μια συναυλία για να παίξετε όλα τα όργανα;

Nash: Ανέφερα σε μια άλλη συνέντευξη τις προάλλες ότι οι Byrdi έχουν μια πολύπλοκη υποδομή όπου οι διαφορετικοί μουσικοί, τα όργανα, οι εθνικότητες και η τοποθεσία ανεβάζουν τη μπάρα αρκετά ψηλά όταν πρόκειται να συγκεντρωθούν όλοι αυτοί οι άνθρωποι για να παίξουν με στη σκηνή. Αυτός είναι στην πραγματικότητα ένας από τους λόγους για τους οποίους σπάνια παίζουμε ζωντανά. Παίρνει πάρα πολύ χρόνο και προσπάθεια όπου τα προγράμματα κάθε ατόμου πρέπει να ταιριάζουν και πρέπει επίσης να έχουν κίνητρα.

Ποια είναι η άποψή σας για τη φήμη της παράδοσης των Νορβηγών στη metal κοινότητα συνεχώς λόγω των μεγάλων metal συγκροτημάτων; Δεν ρωτάω για την τάση του Χόλιγουντ.

Nash: Τάσεις έρχονται και οι τάσεις φεύγουν. Όσον αφορά την τάση μιας μεγαλύτερης σκανδιναβικής επιρροής στη metal κοινότητα, την βλέπω ως κάτι θετικό για τη σκηνή και την ιστορική κοινότητα της εποχής του χαλκού και του σιδήρου. Η metal σκηνή παίρνει ένα νέο «πρόσωπο» για λίγο, που σημαίνει ότι μπορούν να ανανεωθεί. Ο, τι και να σημαίνει αυτό. Οι ιστορικές κοινότητες της εποχής του χαλκού και του σιδήρου κερδίζουν επίσης μεγαλύτερη προσοχή, υποθέτω, την οποία θεωρώ πολύ θετική, διότι ίσως περισσότεροι άνθρωποι που εμπλέκονται στη «διάδοση του λόγου» δημιουργούν περισσότερα χρήματα, κάτι που δημιουργεί περισσότερα ενδιαφέροντα που βοηθούν και πάλι στην ενίσχυση της έρευνας στους διάφορους τομείς αυτό το τεράστιο πάζλ της ιστορίας.

Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια; Ξέρω ότι βρισκόμαστε εν μέσω πανδημίας.

Nash: Από τώρα υπάρχουν πολύ λίγα σχέδια για οτιδήποτε, όχι λόγω της τρέλας που συμβαίνει σήμερα στον κόσμο, αλλά μόνο λόγω προσωπικών υποχρεώσεων και προτεραιοτήτων που προέχουν. Τούτου λεχθέντος, νέο μουσικό υλικό και ιδέες εκδηλώνονται συνεχώς, έτσι μόνο επειδή δεν έχουμε σχέδια δεν σημαίνει απαραίτητα ότι οι Byrdi είναι αδρανής.

Υπάρχουν νέα από τα project σας;

Nash: Δεν έχω κανένα σχέδιο αυτή τη στιγμή και έχω ξαφνικά όλο αυτό τον επιπλέον ελεύθερο χρόνο. Έχω μερικά πράγματα, όχι όμως ότι κάτι έχει διαμορφωθεί ακόμα. Τουλάχιστον όχι για άλλα αυτιά εκτός από το δικό μου χαχα. Βοηθάω έναν παλιό μου φίλο με κάποιες φωνητικές ρυθμίσεις για κάποια μελλοντική κυκλοφορία. Το μικρό προσωπικό μου project, Ask, μεγαλώνει σιγά σιγά. Δεν έχω καμία πρόθεση να αναγκαστώ να δημιουργήσω μουσική για τους Ask, αλλά ελπίζω ότι μέσα σε λίγα χρόνια να κυκλοφορήσω ένα άλμπουμ.

Andreas: Ως οικογενειάρχης που περιμένει άλλο ένα παιδί, με εργασία και δραστηριότητες πλήρους απασχόλησης σε σχέση με τους Endezzma, απλά δεν υπάρχει χρόνος για δομημένη υλοποίηση οποιωνδήποτε projects στο άμεσο μέλλον. Αλλά υπάρχουν τουλάχιστον 3 δίσκοι , οπότε δεδομένης της σωστής περίστασης το μεγαλύτερο μέρος τους θα κυκλοφορήσει.

Σας ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη και το άλμπουμ! Μπορείτε να προσθέσετε μερικές λέξεις αν θέλετε. Να προσέχετε!

Andreas: Σε ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο και την προσπάθεια που κατέβαλες στη δημιουργία αυτής της συνέντευξης και που μας επιτρέψατε να προωθήσουμε τη μουσική και τις ιδέες μας μέσα από το webzine σας. Ευχαριστούμε πολύ τον Thor στην Trollmusic και τα παιδιά της Prophecy Productions που πιστεύουν στο έργο μας! Και αν θεωρείτε το εξώφυλλο ελκυστικό, αφιερώστε λίγο χρόνο για να επισκεφθείτε τον Christian Voss.

Συνέντευξη: Σταύρος Πισσάνος
Μετάφραση: Θανάσης Γκότοβος

Facebook
Instagram
Spotify
Youtube
Bandcamp

Band Members
Nash Rothanburg – Φωνητικά, jaw harp, neverlur
Andreas Paulsen – Φωνητικά, Κιθάρα
Giulia Wyrd-Svartskog – Άρπα

Discography
Eventyr, 2014
Urkraft, 2017
Byrjing, 2021

haursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothGreekrebels Banner 07052021-728×90 - 728|90|Greekrebels Banner 07052021-728×90||https://www.greekrebels.gr/epikoinonia/|bothnano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|bothTatto Clinic Athens 728×90 - 728|90|Tatto Clinic Athens 728×90||https://www.facebook.com/tattooclinicathens|bothRodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||both
20000
110

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

X