Συνεντεύξεις

Gemma

Ένα ιδιαίτερο κράμα μοντέρνων ήχων ηλεκτρονικής μουσικής, rock που συναντούν την παράδοση της Κρήτης μας παρουσιάζουν οι Gemma, ένα νεοσύστατο σχήμα που πριν λίγους μήνες κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο τους άλμπουμ, που φέρει ως τίτλο το όνομα τους. Γι’ αυτό μας μίλησε το μέλος της μπάντας, Γιώργος Καπαρός.

Καλησπέρα Γιώργο. Συγχαρητήρια για τον όμορφο δίσκο! Μιας και αυτή είναι η πρώτη σας κυκλοφορία σα συγκρότημα, θα ήθελες να το συστήσεις στους αναγνώστες;

Καλησπέρα Σταύρο, χάρηκα! Βεβαίως! Το “Gemma” είναι πράγματι το πρώτο μας album και έχει γραφτεί μέσα στην περίοδο της καραντίνας, άρα εμπεριέχει έντονο συναίσθημα!

Προσπαθήσατε να συνδυάσετε μουσικά το electro/postrock με την παραδοσιακή κρητική μουσική. Αυτός ήταν ο σκοπός σας εξαρχής ή προέκυψε στην πορεία μέσω πειραματισμών;

Καθώς ο πειραματισμός στην μουσική έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και τελικά είναι βασικός παράγοντας στην διαμόρφωση του ήχου μιας μπάντας, έτσι δεν θα μπορούσε να λείπει κι από την δική μας μουσική.Τελικά αυτό που ακούτε από εμάς είναι ο πειραματισμός που μας τράβηξε πιο πολύ το ενδιαφέρον μεταξύ αυτών που κατά καιρούς έχουμε δοκιμάσει.

Στο Δελτίο Τύπου γράφετε ότι είναι για οπαδούς των Dead Can Dance, The Fog Ensemble, Sleeping Pillow, Archive, Mogwai, Παύλος Παυλίδης. Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να συνδυάσετε αυτά τα φαινομενικά ετερόκλητα ακούσματα μεταξύ τους; Υπήρχαν διαφωνίες στο συγκρότημα; Επίσης, οι προαναφερθέντες είναι κοινά ακούσματα όλων των μελών ή υπάρχουν ακόμα πιο διαφορετικές προτιμήσεις;

Τα συγκροτήματα που προαναφέρονται βρίσκονται στο γενικότερο πλαίσιο των μουσικών που μας έχουν επηρεάσει και σαν σύνολο και σαν μονάδες ξεχωριστά. Σαν να λέμε τα κοινά μας ακούσματα. Αυτό που κάναμε ήταν να πάρουμε στοιχεία, που θεωρήσαμε ότι μπορούμε να προσθέσουμε σε ένα δικό μας πάζλ. Προφανώς υπάρχουν και διαφορετικές προτιμήσεις και επιρροές σε κάθε μέλος, κάτι που όντως είναι δύσκολο να το συνθέσει κανείς σε ένα κοινό άξονα. Οι κοινές υποχωρήσεις είναι τελικά το στοιχείο που λειτουργεί σε εμάς.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν για σένα να αναλάβεις την ευθύνη για τη σύνθεση, την παραγωγή και τη μίξη του album;

Ως μονάδα έγραφα και γράφω μουσική για προσωπικά μου projects. Το να συνθέτεις μουσική μαζί με ένα συγκρότημα ήταν κάτι αρκετά διαφορετικό για μένα, αρκετά παραγωγικό και όμορφο. Ο τρόπος που οι ιδέες εμπνέουν και εμπνέονται από τρίτους είναι κάτι μαγικό που δεν συμβαίνει όταν κάνω μουσική για εμένα και μόνο.  Οπότε μπορώ να πω ότι ήταν μια διαδικασία που ευχαριστήθηκα αρκετά. Το μιξάρισμα του δίσκου του συγκροτήματος που είμαι μέλος έχει αρκετή ευθύνη αλλά και αρκετά θετικά. Στα θετικά είναι η πιο άμεση επικοινωνία και συμμετοχή των μελών της μπάντας κατά την διάρκεια της μίξης του δίσκου καθώς και η άμεση δυνατότητα για προσθήκες ή τροποποιήσεις κατά την διάρκεια της παραγωγής. Μετά από αυτήν την διαδικασία και επειδή μας άρεσε που στο σύνολο της η δουλεία για το album έγινε από εμάς και είχαμε όλη την δημιουργική ευθύνη, αποφασίσαμε ότι θα συνεχίσουμε με αυτόν τον τρόπο.

Πώς καταλήξατε στο όνομα Gemma; Από πού το εμπνευστήκατε;

Την λέξη Gemma την γνωρίσαμε πρώτη φορά από τον Δημήτρη Λιαντίνη και το βιβλίο του “Γκέμμα”. Ο ορισμός που έδωσε ο ίδιος στη λέξη αυτή ως ένα άστρο, μας άρεσε αρκετά και θεωρήσαμε ότι συμβαδίζει με την μουσική μας .

Πως καταλήξατε να διασκευάσετε το παραδοσιακό ριζίτικο “Ο Μπέλος”;

“Ο Μπέλος” είναι ένα από τα αγαπημένα μας ριζίτικα. Η εικόνα της ιστορίας που αφηγείται είναι τόσο δυνατή  που ήταν μεγάλη πρόκληση για εμάς να καταφέρουμε να την ντύσουμε μουσικά. Προσπαθήσαμε να φτιάξουμε το soundtrack αυτής της ιστορίας. Σκοτεινό και αρχέγονο. Μακάρι να το πετύχαμε!

Το υπέροχο τοπίο στο εξώφυλλο είναι φωτογραφία; Ποιος την τράβηξε και σε ποιο μέρος βρίσκεται;

Αν και έχουμε τόσο όμορφα τοπία στην Κρήτη, το μέρος που απεικονίζεται στο εξώφυλλο, βρίσκεται μόνο στην φαντασία μας!

Αν και ξέρω ότι δεν έγραψες εσύ τους στίχους, ήθελα να ρωτήσω κάτι σχετικό. Οι στίχοι φαίνονται κι αυτοί επηρεασμένοι από την Κρητική παράδοση, από την ποίηση πιο συγκεκριμένα. Υπάρχει κάποιος αγαπημένος ποιητής στο συγκρότημα;

Οι στίχοι είναι κατά βάση μαντινάδες και το νησί μας έχει πολύ πλούσια παράδοση σε αυτές. Υπάρχουν καταπληκτικές μαντινάδες που έχουν γραφτεί ή ειπωθεί από απλούς ανθρώπους, ψαράδες, βοσκούς, αγρότες κτλ. Αυτός ο underground λαϊκός πλούτος έχει διαμορφώσει τους στίχους μας.

Τι μπορείς να μοιραστείς μαζί μας από τη διαδικασία των ηχογραφήσεων; Πόσο καιρό περίπου διήρκησε και πού ηχογραφήσατε;

Οι ηχογραφήσεις διήρκεσαν περίπου ένα χρόνο γιατί έγιναν σταδιακά. Δεν γράψαμε με τον παραδοσιακό τρόπο όπου ηχογραφούνται όλα τα κομμάτια του δίσκου μαζί, αλλά κάθε κομμάτι που ηχογραφούσαμε περνούσε στην μίξη και τελείωνε πριν ξεκινήσουμε το επόμενο. Οι ηχογραφήσεις των τυμπάνων και των φωνών για τα κομμάτια “Πεταλούδα”, “Ανθός” και “Δεντρό” έγιναν στο Headroom Studios του κάλου φίλου και συνεργάτη Τέλη Αριστοτέλη, τα τύμπανα του κομματιού “Ίκαρος” ηχογραφήθηκαν στον χώρο του Μανώλη Νικολουδάκη και όλο το υπόλοιπο υλικό ηχογραφήθηκε στο δικό μας studio. Το κομμάτι “Μπέλος” ηχογραφήθηκε live, κατά την διάρκεια ενός διαδικτυακού festival, του Antivirus Live Sessions.

Έχετε γυρίσει και δημοσιεύσει ήδη δύο videoclip για τα κομμάτια “Χρόνος” και “Δεντρό”. Μπορείς να μας δώσεις περισσότερες πληροφορίες γι’ αυτά; Σκοπεύετε να δημοσιεύσετε κι άλλα ή είστε ικανοποιημένοι με αυτά;

Στην παρούσα φάση έχουμε δημοσιεύσει πέντε video-clip από κομμάτια του πρώτου μας δίσκου, το “Χρόνο”, το “Δεντρό”, την “Πεταλούδα”, τον “Ίκαρο” και τη “Στιγμή”. Τα video του “Χρόνου”, της “Στιγμής”, και του “Ίκαρου”, παίζουν με την αίσθηση του χρόνου. Το video του “Ίκαρου” δίνει τον χρόνο γραμμικό, το video του “Χρόνου” δίνει την έννοια των θραυσμάτων του χρόνου  ενώ το video της “Στιγμής” δείχνει τον χρόνο σε στιγμιότυπα. Το video του “Δεντρού” είναι μια ιστορία περιπλάνησης, ενώ το video της “Πεταλούδας” που ήταν και η πρώτη μας απόπειρα στον χώρο των video, είναι αρκετά straight forward dark ιστορία. Καθώς η εικόνα είναι κάτι που μας ενδιαφέρει πολύ και μας αρέσει ο τρόπος που πλαισιώνει την μουσική, σίγουρα θα δείτε περισσότερα videos στο μέλλον.

Μιλώντας αποκλειστικά για σένα, ποιοι είναι οι μουσικοί που σε επηρέασαν περισσότερο και σε παρότρυναν να δημιουργήσεις μουσική;

Νομίζω έχω επηρεαστεί από ένα μεγάλο φάσμα συγκροτημάτων και μάλιστα κάπως ετερόκλητων μεταξύ τους. Ονόματα όπως Placebo, Incubus, Mogwai, Archive, The Cure, Hybrid, Prodigy, Massive Attack, Apparat σίγουρα με έχουν επηρεάσει αρκετά, καθώς και αρκετά συγκροτήματα της Ελληνικής rock σκηνής όπως Ξύλινα Σπαθιά, Μάσκες, Τρύπες, Διάφανα Κρίνα, VIC και αρκετοί ακόμα που αυτήν την στιγμή ξεχνάω να αναφέρω!

Πρόσφατα, στο πλαίσιο αφιερώματος στον Μάνο Χατζιδάκι από το δεύτερο πρόγραμμα της ΕΡΤ, διασκευάσατε το κομμάτι “Ο Εφιάλτης Της Περσεφόνης”. Πόσο δύσκολο ήταν για εσάς να αφομοιώσετε το συγκεκριμένο κομμάτι;

Επειδή το συγκεκριμένο κομμάτι είναι κάτι διαφορετικό από αυτά που έχουμε συνηθίσει να διασκευάζουμε προσπαθήσαμε να το πλησιάσουμε με σεβασμό στον όνομα του πολύ μεγάλου αυτού συνθέτη. Ήταν μια αρκετά μεγάλη πρόκληση για εμάς αλλά η δύναμη της μουσικής του Μάνου Χατζιδάκι και η δύναμη των στίχων του Νίκου Γκάτσου νομίζω βοήθησαν αρκετά. Το να κάνεις μουσική για τέτοιους στίχους ήταν πραγματικά κάτι πρωτόγνωρο για εμάς.

Ποια είναι τα πλάνα σας για το μέλλον; Υπάρχει προοπτική συναυλιών ή πάνε πάλι όλα πίσω λόγω του Covid;

Το βασικό μας πλάνο για αρχή είναι η δημιουργία του δεύτερου δίσκου όπου έχουν ηχογραφηθεί ήδη τα πέντε πρώτα κομμάτια. Το τελευταίο καιρό το θέμα των ζωντανών εμφανίσεων έχει πάει αρκετά πίσω λόγω Covid. Έχουμε όμως σκοπό αν οι συνθήκες μας το επιτρέψουν και ελπίζουμε να γίνει, να πραγματώσουμε αρκετές ζωντανές εμφανίσεις.

Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου και τη μουσική! Μπορείς να κλείσεις τη συνέντευξη όπως επιθυμείς.

Ευχαριστούμε πολύ όλοι για την ευκαιρία να συστηθούμε στους αναγνώστες σας και ευελπιστούμε ότι θα έχουμε σύντομα την ευκαιρία να συναντηθούμε και από κοντά, σε κάποιο Live!

Συνέντευξη: Σταύρος Πισσάνος

Facebook
Instagram
YouTube
Bandcamp
Spotify

Band Members
Ευαγγελία Δανίλη – φωνή, loops
Γιώργος Καπαρός – παραγωγή, σύνθεση, loops, synths, κιθάρες
Νίκος Μαυρογιαννάκης – τύμπανα
Αναστάσης Πασχίδης – μπάσο
Αποστόλης Σπινθουράκης – κρουστά, στίχοι

Discography
Gemma, 2021

nano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|bothGreekrebels Banner 07052021-728×90 - 728|90|Greekrebels Banner 07052021-728×90||https://www.greekrebels.gr/epikoinonia/|bothTatto Clinic Athens 728×90 - 728|90|Tatto Clinic Athens 728×90||https://www.facebook.com/tattooclinicathens|bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothRodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||both
20000
110

Related posts

Leave a Comment

Leave a review

X