whale_728x90 - 728|90|whale_728x90|||bothnano designs 728×90 - 728|90|nano designs 728×90||https://www.facebook.com/Nanodesignart/|both728 x90_rotting christ - 699|87|728 x90_rotting christ|||bothRodStudios_728x90 - 728|90|RodStudios_728x90|||bothRoadHouse Diet_728x90 - 728|90|RoadHouse Diet_728x90||https://www.greekrebels.gr/roadhouse-diet-electric-devilry-mojoholic/|both728x90_Suicidal Angels - 728|91|728x90_Suicidal Angels|||bothBob-Katsionis_728x90 - 728|90|Bob-Katsionis_728x90|||bothPowerwolf_728x90 - 728|90|Powerwolf_728x90|||bothhaursen2 - 728|90|haursen2||https://www.facebook.com/HaursensGuitarWorkshop/|bothGreek Rebels Advert Feb 2018_728x90 - 728|90|Greek Rebels Advert Feb 2018_728x90||https://www.facebook.com/GreekRebels/|both
20000
110

Είναι μια μπάντα που την παρακολουθώ από την αρχή της πορείας της. Γνωρίζω κάθε της κυκλοφορία αφού θεωρώ τον εαυτό μου ένθερμο υποστηρικτή της. Ο λόγος για τους Sabaton, οι οποίοι επιστρέφουν δυναμικά με το “The Great War”. Στην άλλη γραμμή του ακουστικού ο παλιόφιλος, Joakim Broden, για να συζητήσουμε τα καθέκαστα…  

Γεια σου Joakim. Πρέπει να σου πω συγχαρητήρια για το “The Great War”, είναι πραγματικά εκπληκτικό. Πώς αισθάνεσαι τώρα που το album, το ένατο στην καριέρα σας, είναι τελικά έτοιμο;

Γεια σου Νίκο. Είμαι πραγματικά χαρούμενος για διάφορους λόγους, κυρίως επειδή τελείωσε. Είναι σαν να έκλεισε ένα κεφάλαιο και ήδη σκέφτομαι τι μπορούμε να κάνουμε στη συνέχεια. Κοιτάμε μπροστά, αν καταλαβαίνεις τι εννοώ. Υπάρχει άγχος με τις αντιδράσεις του Τύπου και όλων αυτών, που δεν είναι το ίδιο πράγμα με τους οπαδούς. Όταν βλέπει το πρόσωπο του οπαδού που το ακούει πρώτη φορά έχει πολύ πλάκα. Κάποιοι είναι πολύ φιλικοί, κάποιοι άλλοι πολύ επικριτικοί, είναι ανάλογα την περίσταση (γέλια).

Τι είδους κριτικές λαμβάνετε μέχρι στιγμής από τον Τύπο που ήδη έχουν ακούσει το album;

Οι περισσότερες είναι πολύ θετικές. Πολύ λίγοι είχαν αντίθετη άποψη. Βασικά, δεν είδα κάποιον που να είπε “OK, το χάσατε, είναι πολύ κακό”. Πολλοί λένε ότι είναι το καλύτερο album μέχρι στιγμής, άλλοι λένε ότι είναι πραγματικά πολύ καλό, άλλοι ότι είναι μέσα στα τρία καλύτερά μας. Δεν ξέρω ακόμα αν θα είναι καλό σε ένα χρόνο ή σε δύο.

Κατάλαβα τι εννοείς. Σύμφωνα με τη γνώμη σου, ποιες είναι οι σημαντικότερες διαφορές του “The Great War” σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, το “The Last Stand”;

Αυτό εδώ είναι λίγο πιο σκοτεινό και σκληρότερο. Νομίζω ότι το γενικό θέμα αντικατοπτρίζεται και στις συνθέσεις. Στο “The Last Stand” υπάρχει θάνατος και μυστήριο και στο τέλος όλοι πέθαναν. Υπάρχει όμως κάτι ηρωικό και ο κόσμος γιορτάζει για αυτή την γενναία, για την τελική αντίσταση. Οπότε αυτό είναι πιο ξεσηκωτικό και χαρούμενο. Το “The Great War” μοιάζει σκληρότερο και σκοτεινότερο, πολύ σκοτεινότερο. Οπότε, αυτή η ατμόσφαιρα, αποτυπώνεται πολύ καλά στο album.

Το “The Great War” καταπιάνεται κυρίως με θέματα από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Πόσο δύσκολο ή πόσο εύκολο ήταν σαν μπάντα ή για εσένα σαν στιχουργός να αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα και να μετουσιωθεί σε στίχους;

Λοιπόν, το πιο δύσκολο κομμάτι ήταν να ξέρουμε από που να αρχίσουμε. Για παράδειγμα, η μάχη του Verdun κράτησε τριακόσιες τρεις μέρες και πρέπει να αποτυπώσεις μία ιστορία με χιλιάδες ανθρώπους μέσα σε περίπου τρεισήμισι λεπτά. Μερικές φορές η μουσική μας καθοδηγεί και επιλέγει το θέμα παίρνουμε όλες τις πληροφορίες που έχουμε και μετά κάνουμε αυτό που νιώθουμε σωστά.

Ξέρω τι εννοείς. Ποιο ήταν το πιο δύσκολο τραγούδι μεταξύ όλων για να γράψετε;

Στιχουργικά ή μουσικά;

Μπορείς να πεις και για τα δύο.

Μουσικά θα έλεγα το κομμάτι που ανοίγει το album, The Future Of Warfare και στιχουργικά το Fields Of Verdun. Αν προσπαθήσεις να γράψεις πολλά, τότε γίνεται απρόσωπο. Αν γράψεις λίγα, τότε δεν παίρνεις το θέμα τόσο σοβαρά. Πρέπει να βρεις την ισορροπία και αυτό το κομμάτι είχε πολύ επιθετικότητα αλλά και λύπη μέσα του.

Το ομώνυμο κομμάτι “Great War”, αναφέρεται στη Μάχη του Passchendaele, τη μεγάλη μάχη των Συμμάχων κατά της Γερμανικής Αυτοκρατορίας, η οποία διήρκεσε τρεις μήνες. Τι σας έκανε να ασχοληθείτε με ένα θέμα σαν αυτό;

Κοίτα, είχαμε ασχοληθεί ήδη με αυτό στο κομμάτι The Price Of A Mile. Ταυτόχρονα όμως δε γινόταν να μην ασχοληθούμε με αυτό. Ο μπασίστας μας, o Pär Sundström, βρήκε μια διαφορετική ιστορία. Είναι τρία αδέρφια που πάνε στον πόλεμο. Ο ένας πεθαίνει, η μητέρα του λαμβάνει ένα τηλεγράφημα γι’ αυτό. Μετά πεθαίνει και ο δεύτερος, η μητέρα του λαμβάνει άλλο ένα. Οπότε ο τελευταίος παρακινείται να μείνει ζωντανός ώστε η μητέρα του να μη λάβει και τρίτο και ταυτόχρονα αρχίζει και αμφισβητεί την όλη κατάσταση.

Πιστεύεις ότι μπορεί να υπάρξει σύγκριση με το “Paschendale” των Iron Maiden, από το δίσκο “Dance Of Death” του 2003;

Προφανώς ήμασταν ενημερωμένοι πριν κάνουμε το τραγούδι, ακόμα και πριν γράψουμε το The Price Of A Mile. Για να είμαι ειλικρινής δεν έχω ακούσει το κομμάτι τόσο για να το ξέρω ακριβώς. Θυμάμαι ότι είχαμε μιλήσει για αυτό αλλά δεν είχα αναλύσει τους στίχους. Οπότε δεν ξέρω αν υπάρχουν ομοιότητας.

Το “Fields Of Verdun” από την άλλη πλευρά, είναι ένα τραγούδι που έχετε συνεργαστεί με τον Thobbe Englund, τον πρώην κιθαρίστα σας. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία αφού δεν είναι συνηθισμένο κάτι τέτοιο με πρώην μέλη;

Βασικά ήταν πολύ εύκολο, διότι είμαστε ακόμα πολύ καλοί φίλοι. Εννοώ, δεν άφησε τους Sabaton επειδή είχαμε προβλήματα, έφυγε επειδή ήθελε να κάνει κάτι διαφορετικό. Οπότε ήταν εύκολο να πάω σπίτι και να τον πάρω τηλέφωνο, να πιούμε μερικές μπύρες και να γράψουμε μουσική όπως συνηθίζαμε.

Φαίνεται σαν να είναι σήμα κατατεθέν για τη μπάντα.

Ναι, γράψαμε μαζί τα Soldier Of Three Armies και Shiroyama. Όταν γράφουμε μαζί, βγαίνει ένα πιο κιθαριστικό αποτέλεσμα από αυτό που θα έκανα μόνος μου. Έχουμε όμως το ίδιο πάθος για κλασσικό metal των ‘80s. Είναι πολύ ωραίο να γράφω και να κάνω παρέα μαζί του, οπότε σκέφτηκα γιατί όχι; Το ότι δεν είναι στη μπάντα δεν με νοιάζει, έχω γράψει και άλλες φορές με άτομα εκτός της μπάντας και θα ξαναέκανα ευχαρίστως αν είναι για άτομα που απολαμβάνω να συνεργάζομαι μαζί τους.

Φαίνεται και από τη συμμετοχή σου στο album που έβγαλε με το προσωπικό του σχήμα, “The Draining Of Vergelmer”, όπου κάνεις κάποια φωνητικά.

Ναι, με ρώτησε αν θα μπορούσα να τραγουδήσω και δέχτηκα ευχαρίστως. Δεν χρειαζόταν καν να το σκεφτώ.

Το “Fields Of Verdun” είναι ένα μοναδικό τραγούδι και το περίεργο είναι ότι οι Apocalyptica αποφάσισαν να το διασκευάσουν, πριν κυκλοφορήσει το άλμπουμ. Ποια ήταν η αντίδρασή σας σε αυτό;

Η διασκευή κυκλοφόρησε ακόμα και πριν το δικό μας τραγούδι. Ήταν σχεδιασμένο, κάτι σαν διπλή προώθηση μεταξύ των δύο συγκροτημάτων. Τους αρέσει αυτό που κάνουμε και μας αρέσει αυτό που κάνουν οπότε μπορεί να συνεργαστούμε και σε άλλα πράγματα μελλοντικά.

Μου άρεσε πολύ μπορώ να πω. Και το video clip ήταν πραγματικά ωραίο. Θα μπορούσες να μας πεις μερικά πράγματα για αυτό;

Ουσιαστικά με το Bismarck, το οποίο δεν είναι μέρος του album, τα δώσαμε όλα και δεν χρειάζεται να είσαι επιστήμονας για να καταλάβεις ότι βάλαμε πολλά CGI εκεί. Είναι τέλειο, έχει γίνει εξαιρετική δουλειά και είμαι απίστευτα περήφανος γι’ αυτό. Οπότε προσπαθήσαμε να βάλουμε μία άλλη προσέγγιση που να δείχνει την ένταση της μάχης στο Fields Of Verdun. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να πεις αυτή την ιστορία επειδή αυτή την εικόνα έχουμε κι εμείς για τη συγκεκριμένη μάχη. Δεν λέω ότι έτσι έγινε όντως, αλλά γράψαμε το τραγούδι και πιστεύω είμαστε ελεύθεροι να το αναπαραστήσουμε όπως φανταζόμαστε. Άρα δεν θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε τόσα CGI, ακόμα και το φλογοβόλο είναι αληθινό αν και προστέθηκε μετά.

Το “Bismarck” δεν βρίσκεται στην promo έκδοση που έστειλε η εταιρεία σας. Είναι κάτι που θα μπει ως bonus κομμάτι στη κυκλοφορία;

Όχι, δεν έχει να κάνει καθόλου με το album. Δεν το διευκρινίσαμε μάλλον σωστά και ο κόσμος ήταν μπερδεμένος με αυτό, αλλά το αναφέρουμε στο video. Προφανώς όμως κανείς δεν διαβάζει τις περιγραφές στα videos. Θέλαμε να κάνουμε κάτι ξεχωριστό για να γιορτάσουμε τα είκοσι χρόνια μας σαν συγκρότημα και θέλαμε να πούμε ένα μεγάλο “ευχαριστώ” στον κόσμο. Δεν θέλαμε να τους κάνουμε να αγοράσουν εικοσιπέντε box sets, οπότε κάναμε ένα video με θέμα αυτό που ζητάνε περισσότερο οι οπαδοί μας όλα αυτά τα χρόνια, δηλαδή το “Bismarck”.

Το “In Flanders Fields” είναι ένα πολεμικό ποίημα που έχει γράψει ο Καναδός γιατρός αντισυνταγματάρχης John McCrae. Είναι πραγματικά μοναδικό να κάνεις κάτι τέτοιο για να κλείσεις το album. Ποιος είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει μια χορωδία αντί για όργανα;

Ήμουν εγώ αυτός που έριξε την ιδέα για το πώς να κλείσουμε το album. Όλοι ενδιαφερόμαστε για την στρατιωτική ιστορία, οπότε γνωρίζαμε το συγκεκριμένο ποίημα. Συζητήσαμε διαφορετικά θέματα όπως απαγγελίες, ακόμα και για κάποια διασκευή σε καλλιτέχνη που το έχει κυκλοφορήσει στο παρελθόν. Αλλά είπα γιατί να κλείσουμε το album με μια διασκευή; Έτσι θα το κάνουμε. Είναι σαν εκκλησιαστική χορωδία. Στην αρχή είχαμε κάποια όργανα, αλλά όσο τα αφαιρούσαμε τόσο έβγαινε καλύτερο. Οπότε, το τελευταίο Sabaton κομμάτι από το τελευταίο Sabaton album, δεν έχει καθόλου τους Sabaton μέσα (γέλια).

Αυτό είναι επίσης το τέταρτο album που συνεργάζεστε με τον Jonas Kjellgren ως παραγωγό. Να υποθέσω ότι ο Jonas είναι μέρος της νικηφόρας ομάδας των Sabaton όλα αυτά τα χρόνια;

Ναι, είχε κάνει και επιπλέον υλικό πιο πριν, όσον αφορά τη μίξη και την παραγωγή σε live album των Sabaton. Οπότε ναι, μην αναρωτιέσαι γιατί έγινε, απλά γιατί όχι.

Ο Péter Sallai, ο οποίος είναι υπεύθυνος για το υπέροχο εξώφυλλο του album, είναι επίσης μέρος της νικηφόρας ομάδας για μένα. Τι κάνει την τέχνη του τόσο μοναδική για εσάς, ώστε να συνεχίσετε τη συνεργασία μαζί του τα επόμενα χρόνια;

Ταιριάζει με τις ιδέες μας και τα θέματα με τα οποία ασχολούμαστε και συνεχίζει να υπερβαίνει τις προσδοκίες μας. Βασικά συνειδητοποιεί τι χρειάζεται πριν το συνειδητοποιήσουμε εμείς. Το εξώφυλλο με το στρατιώτη που καλύπτει το πρόσωπο του είναι πραγματικά συναισθηματικό, δε μου άρεσε οπτικά στην αρχή, το λες και καταθλιπτικό. Αλλά μετά σκέφτηκα ότι δεν υπάρχει τίποτα ωραίο οπτικά στα χαρακώματα, το εξώφυλλο δεν πρέπει να είναι χαρούμενο, αλλά να βγάζει αυτό το συναίσθημα. Ο Péter το σκέφτηκε αυτό πριν από εμάς.

Ο Maor Appelbaum ανέλαβε το mastering και αυτή είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεστε μαζί του. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία;

Μας άρεσε η δουλειά που έκανε στο Bismarck και υποτίθεται ότι θα είχε αναλάβει το mastering και πιο πριν. Γενικά είναι καλή ιδέα να έχουμε κάποιον άλλον, διαφορετικό για να αναλάβει το mastering και τη μίξη, να δώσει μια διαφορετική άποψη.

Έχετε επίσης ανακοινώσει μια περιοδεία στην Ρωσία, για την προώθηση του album.

Βόρεια Αμερική, Καναδά και Ρωσία.

Πότε να σας περιμένουμε στην Ελλάδα;

Μέχρι να τελειώσουν τα shows στην Ευρώπη δε νομίζω ότι θα έχουμε άλλες ανακοινώσεις. Δε μου αρέσει, αλλά έτσι είναι. Για προφανείς λόγους, τα ευρωπαϊκά festivals δεν θέλουν να ανακοινώνουμε περιοδείες πριν να παίξουμε εκεί.

Ποιες είναι οι αναμνήσεις σας από επισκέψεις στην Ελλάδα όλα αυτά τα χρόνια; Είναι σχεδόν μία δεκαετία που έρχεστε από τα μέρη μας.

Ναι είναι όντως κάπου τόσο. Οι πιο εντυπωσιακές στιγμές ήταν στο πρώτο show στην Αθήνα το 2008. Υπήρχε πάρα πολύ κόσμος, τριακόσια ή τετρακόσια άτομα. Θυμάμαι ότι ήμασταν στη σκηνή και παίζαμε το Ghost Division, το οποίο νομίζω ήταν το κομμάτι με το οποίο ανοίξαμε και ξαφνικά ένιωσα σα να ήταν όλα γύρω μου σε αργή κίνηση. Ήταν όλα φοβερά και ήμουν κάπως σαν “Ok, είμαι εδώ στην Ελλάδα”. Δεν είχαμε παίξει πιο πριν και περάσαμε φανταστικά, υπέροχες στιγμές, το κοινό ήταν εξαιρετικό και σκέφτηκα ότι δεν είχα κάνει άλλη δουλειά εδώ και δύο χρόνια. Μάλλον είμαι επαγγελματίας μουσικός τώρα. Μπορώ να ζήσω με αυτό! (γέλια). Αυτές οι σκέψεις πέρασαν από το μυαλό μου σε κλάσματα δευτερολέπτου.

Επίσης είχαμε συνεργαστεί μαζί σε τρεις συναυλίες, το 2013, το 2015 και το 2017. Ήταν πολύ ιδιαίτερα, σωστά;

Μου άρεσαν πολύ και υπάρχουν μεγάλες διαφορές σχετικά με τη Νότια και Βόρεια Ευρώπη. Όταν παίζεις σε άλλες χώρες χρειάζεται να τους ποτίσεις με πολύ αλκοόλ για να μπορέσουν έστω να φτάσουν την τρέλα σας. Είναι πάντα μεγάλη ευχαρίστηση να παίζουμε σε εσάς επειδή η ατμόσφαιρα και η ένταση που βγάζει το κοινό με τη φωνή του δεν είναι εύκολο να κοντραριστεί.

Φτάσαμε στο τέλος Joakim. Θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για το χρόνο σου και εύχομαι τα καλύτερα για το νέο album. Κλείσε τη συνέντευξη στέλνοντας ένα μήνυμα στους Έλληνες οπαδούς σας και στους αναγνώστες μας.

Ευχαριστώ πολύ για όλες τις καλές στιγμές. Για το φοβερό φαγητό! (γέλια) Συγγνώμη, αλλά μου αρέσει να το κρατάω απλό μερικές φορές.

Νίκος Σιγλίδης
Απομαγνητοφώνηση: Γιώργος Τερζάκης

https://www.sabaton.net/
https://www.facebook.com/sabaton
https://sabaton.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/user/Sabaton
https://www.instagram.com/sabatonofficial/

Band Members
Joakim Brodén – Φωνητικά
Pär Sundström – Μπάσο
Chris Rörland – Κιθάρες
Tommy Johansson – Κιθάρες
Hannes Van Dahl – Τύμπανα

Discography
Primo Victoria, 2005
Attero Dominatus, 2006
Metalizer, 2007
The Art Of War, 2008
Coat Of Arms, 2010
Carolus Rex, 2012
Heroes, 2014
The Last Stand, 2016
The Great War, 2019

Θέλω να το μοιραστώ:

Leave a Reply

Your email address will not be published.